שתף קטע נבחר

השתתף ב"שבאבניקים" וסולק מהישיבה: "בחורים מתחננים שנעצור את השידורים"

מ' וחברו הצטלמו כניצבים לסדרה "שבאבניקים" כבר לפני כשנתיים, אך לפני שבועיים נקראו לראש הישיבה - וסולקו. "אני בהלם", הוא מספר בריאיון ראשון ל-ynet. "אם לא יחזירו אותנו, נצטרך למצוא ישיבה אחרת". המלהק החרדי מספר על לחץ מצד בחורים רבים לבטל את השידורים, יוצר הסדרה אלירן מלכה פונה לראשי הישיבות בבקשה להחזיר את הבחורים - ומאור זגורי אומר: "מר להיווכח שראשי הישיבה בחרו בנידוי במקום בסובלנות"

 

 

כשהטלוויזיה והמציאות נפגשים: שני תלמידי ישיבה סולקו לאחר שהופיעו כניצבים בסדרה "שבאבניקים". גורמים בישיבה הכחישו את המידע, אולם בריאיון ראשון ל-ynet אישר אחד מהם את הפרטים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

מ', אחד הצעירים שסולקו, הוא תלמיד הישיבה הירושלמית "דרך חוכמה", הידועה גם כ"סילבר", והוא השתתף בצילומים כניצב חרדי כבר לפני כשנתיים. "עשיתי את זה כשהיינו בשיעור ב'", הוא אומר, "ולכן לא חששתי שזה ייוודע".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

תמונות מהתקיפה של נערות במאה שערים  

 

אלא שהסדרה הפופולרית, שזוכה להצלחה גם במגזר החרדי, עשתה גלים בקרב ה"משגיחים" וראשי הישיבות, שלא אהבו את הרעיון שתלמידיהם מזוהים עם הסדרה ואף מצולמים בה.

 

מתוך הסדרה (צילום: באדיבות HOT) (צילום: באדיבות HOT)
מתוך הסדרה(צילום: באדיבות HOT)

 

"הייתי בהלם", מספר מ'. "לפני שבועיים קרא לנו ראש הישיבה לנו והודיע שאנחנו מסולקים. מאז אני בבית". מ' מוסיף כי "יש מי שמדברים איתם כדי שיסכימו להחזיר אותנו. אבל אם הם לא יסכימו, אנחנו נצטרך לחפש ישיבה חדשה".

 

"אי אפשר לעצור שידור"

הסדרה מבית "הוט" עוקבת אחר מעלליהם של ארבעה צעירים חרדים, שלושה מהם "שבאבניקים" (כינוי לבחורי ישיבות שמכלים את זמנם מחוץ לישיבה, בבטלה). בשלב מסוים חלקם מסולקים מהישיבה היוקרתית הירושלמית בשל התנהגות שאינה הולמת את המקום. קצת כמו בחיים, מסתבר.

 

אתר "בחדרי חרדים", שהיה הראשון שדיווח על הסילוק, פרסם לפני יומיים כי גם תלמיד מישיבת "נר ישראל" שבאלעד הודח מהישיבה בעילה דומה. המלהק החרדי של הסדרה סיפר ל-ynet כי הוא "מקבל פניות מבחורים שצולמו לסדרה ורוצים שיעצרו את השידורים, או שימחקו אותם. שני הבחורים שסולקו אומנם לא פנו אלינו, אבל רבים אחרים כן.

 

"אני מסביר להם בעדינות שאין דבר כזה למחוק מישהו מסדרה או לעצור שידור, למרות שאני מבין את החשש הגדול שלהם".

 

ומה אתה עונה להם כשהם מתעקשים?

"שהם היו צריכים לחשוב על זה קודם".

 

יוצרי הסדרה לישיבות: "אנא החזירו את הבחורים"

אלירן מלכה, יוצר "שבאבניקים", אמר בתגובה לסילוק הבחורים כי "מסופר על הרב עובדיה, שאבא שלו ביקש ממנו לעזוב את הישיבה ב'פורת יוסף' ולעזור לו לעבוד במכולת שהייתה להם. הרב עשה את זה והלך לעבוד במכולת. יום למחרת הגיע ראש ישיבת 'פורת יוסף', הרב עזרא עטיה, וביקש להחליף את הרב עובדיה. שם את חלוק העבודה עליו ואמר לאבא של מרן: אני אעבוד והוא ילמד. נראה לי שחסרות דמויות חינוכיות בשיעור הקומה הזה היום".  

 

 

מלכה אף יצא בפנייה לראשי הישיבות: "במקום להתעסק בשם הטוב של הישיבה, אני מקווה שהמחנכים יחזירו את הבחורים שכל 'חטאם' היה להיות ניצבים ביום צילום אחד".

 

מאור זגורי, במאי הסדרה, הגיב אף הוא: "משמעותה של אומנות ושל יצירה טלוויזיונית בפרט היא להציג את המורכבות ואת הצדדים החמים והאנושיים של פלגים בחברה, שלא באים לידי ביטוי ביום-יום. זאת על מנת לקרב לבבות בישראל ולא על מנת להרחיקם.

 

"כנראה שמלאכת קירוב הלבבות בעם ישראל עוד גדולה". מאור זגורי (צילום: רפי דלויה) (צילום: רפי דלויה)
"כנראה שמלאכת קירוב הלבבות בעם ישראל עוד גדולה". מאור זגורי(צילום: רפי דלויה)

 

"מי שחושב שהוא רואה בטלוויזיה את המציאות - טעות בידו. זו אינה המציאות. זוהי גרסה ערוכה, משוחקת ומבוימת של אינטרפרטציה למציאות. כזו שמטרתה להציב מראה למול עיני הצופה ולגרום לו להבין ש'האחר' הוא כמוהו בדיוק.

 

"עצוב לי שדווקא סדרה כמו ׳שבאבניקים׳, שבימים אלה טורפת את כל קלפי הסטריאוטיפ במדינת ישראל, גרמה לסילוקם מהישיבה של שני בחורים שפשוט באו לעבוד ולהשתתף ביצירה הזו מתוך סקרנות ופרנסה פשוטה.

 

"מר להיווכח שראשי הישיבה בחרו בנידוי במקום בסובלנות. כנראה שמלאכת קירוב הלבבות בעם ישראל עוד רבה".

 

"ישיבת בוטיק" ששמה עין על הבחורים

ישיבת "דרך חוכמה" ("סילבר", בעגה החרדית, על שם ראש הישיבה הרב אליעזר צבי סילבר, שהקים את המוסד יחד עם הרב יהונתן וילנסקי) - נחשבת למבוקשת בציבור החרדי ה"מודרני" בעיקר.

 

 

הישיבה ממוקמת בשכונת הר נוף הירושלמית, והיא הוקמה ב-2002 כדי לשמש אחות לישיבת היוקרה "חברון", שהחלה באותה התקופה להימנע מקבלת תלמידים מרקע חרדי ליטאי מודרני.

 

בניגוד לאחות הגדולה, שבה יש לבחורים חופש מלא (בפיקוח מינימלי, אם בכלל, על נוכחות או על כל הקפדה אחרת על סדרי הישיבה, מיתגה עצמה "דרך חוכמה" כ"ישיבת בוטיק" שבה המשגיח (הרב האחראי על שלומם הרוחני והחומרי של התלמידים) מפקח פיקוח הדוק על סדרי ההתנהלות ועל הבחורים במקום.

 

לא התקבלה תגובה מ"דרך חוכמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות HOT
כשהמציאות והתסריט נפגשים
צילום: באדיבות HOT
מומלצים