שתף קטע נבחר

הטרנד הלוהט: אופים מצות ליד הבית

מצות מצווה הנאפות ביד הן מסורת עתיקה, אך מלווה בהמון חומרות וכללים שהרחיקו ממנה רבים. עד לשנים האחרונות: טרנד חדש של "חבורות אפייה" שוטף את הציבור הדתי, וגברים (וגם נשים) לשים במרץ מצות DIY עם כללים וחומרות שלא תמצא בשום מטבח שף

 

 

המהדרים במצוות אוכלים "מצה שמורה - עבודת יד", ובריכוזים הדתיים והחרדיים תמצאו בימים האחרונים מאפיות מאולתרות תחת כל בית כנסת רענן. כי מה עושים גברים דוסים בימים אלה (וגם כמה נשים) – אופים מצות!

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

 

שלב ראשון: תדריך הלכתי

ואל ייקל הדבר בעיניכם: מצות "חבורה" שמורות דורשות הכנה של 18 דקות על השעון – לא שנייה יותר ולא שנייה פחות. מעבר לכך הבצק תופח, מחמיץ ומצווה לשרוף אותו. הרב אריאל אליהו מ"איגוד רבני הקהילות", היוזמים את אפיית המצות הקהילתית זו כבר השנה החמישית – מתדרך כדי למנוע אי נעימויות.

 

שלב שני: הכנות

לפני הכנת המצות יש לגזוז ציפורניים, לקרצף את הידיים במים וסבון, לבדוק שלא נשארו על הידיים שאריות חמץ ואז ללבוש סינר נקי.

 

שלב שלישי: לישת הבצק

לוקחים קמח שעליו שמרו מרגע קצירת החיטה שלא יבוא חלילה במגע עם מים. את הקמח מערבבים עם מים קרים ומתחילים ללוש בידיים. לעיסה לא מוסיפים שמרים, מלח או תבלינים - והיא מורכבת מקמח ומים בלבד. אגב, כמות הקמח משפיעה על רכות המצה. אשכנזים מעדיפים מצות נוקשות, יבשות ופריכות, ואילו חלק מהספרדים מעדיפים מצות רכות שאותן קל יותר ללעוס.

 

אפיית מצות (צילום: עדו ארז)
כאן לשים בכיף(צילום: עדו ארז)

 

שלב רביעי: רידוד הבצק

את הבצק מרדדים בזריזות בעזרת "פינערים" - גלילי מתכת דמויי מערוך. במהלך הרידוד - אם נחה עליכם הרוח - שרים "לשם מצת מצווה" וגם שירי פסח. אגב, אם אחד מהכלים נפל על הרצפה הוא נפסל לשימוש עד לניקוי ייסודי. אם הבצק נפל על הרצפה - הוא נזרק. אם הבצק יצא עבה מדי או קרוע - הוא נזרק או עובר לישה מחדש, ובתנאי שלא עברו 18 דקות מהרגע שהמים נגעו בקמח ועד לרגע האפייה.

 

אפיית מצות (צילום: עדו ארז)
רעדלערים, רבותיי(צילום: עדו ארז)

 

שלב חמישי: יצירת חורים בבצק

בעזרת כלי מיוחד המכונה ביידיש "רעדלער", יוצרים חורים לכל אורך המצה. המטרה היא למנוע מהבצק לתפוח, מה שעלול ליצור כיסי אוויר שבהם מעט קמח שלא נאפה.

 

שלב שישי: אפייה

לפני האפייה מניחים את המצות על מוטות עץ עטופים בנייר חד-פעמי. במידה ויש ילדים, מאפשרים להם לצפות את המוטות בנייר, אבל אין בעיה הלכתית לתת להם גם ללוש את הבצק ולאפות. המצות נאפות בתנור חם במיוחד ולרוב מוכנות בתוך כ-20-30 שניות. ההבדל בין מצות הנעשות ב"עבודת יד", לבין מצות המכונה, הוא שלכל אורך ההכנה של מצות DIY מתכוונים להכין אותן "לשם מצת מצווה". חג שמח!

 

אפיית מצות (צילום: עדו ארז)
מתקתקים מצוות(צילום: עדו ארז)

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים