שתף קטע נבחר

מחקר מקיף: רוב החרדים גאים להיות ישראלים

67% מהחרדים גאים בהיותם ישראלים, 41% מרגישים חלק ממדינת ישראל ומבעיותיה - אבל 83% לא חוגגים את יום העצמאות. מחקר מקיף שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה מחדד את המהפכה העוברת על החברה החרדית

גאים להיות חלק מהמדינה, רק לא ביום העצמאות: מחקר רחב היקף על החברה החרדית שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה, מעלה כי 67% מהחרדים גאים בהיותם ישראלים, לעומת 33% שאינם. במבט מעמיק יותר, 82% מהחרדים העובדים השיבו שהם גאים להיות ישראלים, לעומת 55% מהאברכים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

המדינה חיבקה את החרדים: "אתם מוסרים את נפשותיכם, תרתי משמע"

 

"החרדים החדשים" - מונח החדש-יחסית - מנסה לתאר את השינויים העוברים על הדור הצעיר של החברה החרדית. יותר לומדים באקדמיה, יותר עובדים, מתפתחים במקצועות חופשיים ולא בהכרח גרים בערים "חרדיות". במובנים רבים הפער בין החרדים לבין החברה הישראלית הכללית, הולך ומצטמצם.

 

  ()

 

רק 41% מרגישים חלק מהבעיות

בתחום אחד, נותר פער מובהק למדי – מערכת היחסית עם הימים הלאומיים. אלה משקפים את שאלת השייכות, היחסים המורכבים עם השירות בצה"ל והיחס השונה של החברה החרדית לשאלות של הנצחה וזיכרון.

 

  ()

 

כך, במחקר שנערך בקרב 1,010 נדגמים בגילאי 18 ומעלה, בכלל האוכלוסייה החרדית על חוגיה השונים, וכלל 94 שאלות בחלוקה לפרקים - השיבו 41% מהחרדים כי הם מרגישים חלק ממדינת ישראל ומבעיותיה. מתוכם 62% מהחרדים המגדירים את אורחות חייהם "מודרניים", לעומת 29% מהקבוצה השמרנית שעל הציר. כמחצית מהציבור החרדי (53%) מרגישים שהם חלק מהציבור הישראלי המתאבל על הנופלים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

 

כשנשאלים החרדים על יום העצמאות, רוב החרדים (83%) לא מרגישים שיום העצמאות הוא יום חג עבורם. בחלוקה פנימית בקרב החברה החרדית, 39% מבין החרדים המגדירים עצמם מודרניים רואים ביום זה יום חג, בעוד שבקרב החרדים המגדירים עצמם שמרנים - רק מיעוט (5%) חשים כך. גם הפער על הציר התעסוקתי - אברכים מול עובדים - מעניין: 27% מהחרדים העובדים רואים ביום זה יום חג, לעומת 8% בלבד מהאברכים.

 

יחסים מורכבים

ד"ר לי כהנר, חוקרת בתכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה ועורכת המחקר "בין שמרנות למודרניות" על החברה החרדית, מסבירה כי "החברה החרדית עוברת בעשורים האחרונים תהליך משמעותי של 'ישראליזציה' והתקרבות לחברה הכללית בישראל".

 

רוצים לשמור על מאפיינים יחודיים כקהילה (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
רוצים לשמור על מאפיינים יחודיים כקהילה(צילום: אביהו שפירא)

 

לדבריה, "שינויים עמוקים פנימיים שעוברת החברה הישראלית, הגדילו את מוטת ההשפעה של קבוצת החרדים המודרנים שיוצאים לעבודה, לצבא וללימודים, ומשמשים חלוץ לפני המחנה לחברה החרדית בכל הנוגע להשתלבות בחברה הכללית ובממשק עם לא-חרדים".

 

מדוע יש חיבור נמוך בין החרדים לבין יום העצמאות?

"הנתונים העולים מהסקר ממחישים את היחס המורכב שבין השאיפה להשתלבות לבין הרצון לשמור על המאפיינים הייחודיים שלהם כקהילה. עם זאת, העובדה כי החרדים לא חשים כי יום העצמאות הוא יום חג עבורם לא מבטאת ריחוק ממוסדות המדינה. היא משקפת יחס אחר לשאלות של זיכרון, שכול, הנצחה ותקומה. החברה החרדית תמצא את דרכה לגשר על כך שמשך שנים ארוכות היא לא לקחה חלק בנרטיב של הקמת המדינה אותו מציינים בישראל ביום העצמאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
יחסים מורכבים עם יום העצמאות
צילום: אביהו שפירא
מומלצים