שתף קטע נבחר

שתי אמהות בכיסוי ראש: "אנחנו נורמליות בדיוק כמותכם"

"אני נשואה ושומרת מצוות, גם אם הרוב לא יראו אותי ככזאת", אומרת יעל רשלין, שהייתה גבר דתי, נשוי ואב לילדים. כיום היא נשואה להדר, אף היא אישה שומרת מצוות, והן אמהות לתינוק: "אני לא שונה מאף אחד מכם. אם לכם מגיע להתאהב ולהיות מאושרים בתא המשפחתי - גם לי מגיע"

 

יעל והדר רשלין לא התכוונו להיות דגל. אחרי שנים של מסע ארוך ומייגע חשבו שמצאו את המנוחה והנחלה בביתן שבצור הדסה. שתי נשים בכיסוי ראש, מגדלות תינוק חמוד. משפחה. אבל במהלך השבוע שחלף היה מי שניסה לנער את פיסת הקרקע שתחת רגליהן, לשמוט אותה, והן מצאו עצמן מוצפות בפניות תקשורתיות לספר את סיפורן בעקבות פוסט שפרסמה יעל, ובו חשפה את המהפך שהתחולל בחייה כשהגשימה את מהותה, והפכה לפני שנתיים לאישה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >> 

 

רשלין (39), מתכנתת בחברת הייטק, לא יכלה לשתוק נוכח קמפיין "האומץ להיות נורמלי", וסיפרה: "הייתי פעם גבר שנשוי לאישה, משפחה דתית, אבא, אמא ושלושה ילדים. 'נורמלית'. לא ידעתי איך לתת לזה שם, אבל לא הייתי במקום שלי. חשבתי שאני פשוט גבר מאוד רגיש שנמשך גם לנשים. רציתי להקטין את זה, אבל הרגשתי שאני חיה חיים שהם לא אמיתיים. אמרתי לעצמי, בואי ננסה להבין בדיוק מה עובר עליי, מה קורה לי. אבל לא היה לי אינטרנט".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"אני טרנסג'נדרית. הייתי בזמנו אישה שכלואה בגוף של גבר, והיום אני מחוץ לארון", היא מספרת בראיון לאולפן ynet. "כשהבנתי מי אני הייתה לי הקלה, אבל זה גם הפחיד אותי נורא: יש לי ילדים, יש לי מחויבות. לקח לי שש שנים עד שאמרתי שאני טרנסית. עד שהתגרשתי. ניסיתי לקבור את זה עמוק בפנים אבל זה פשוט התפרץ".

 

"היה לי נורא, לאורך כל הדרך"

שום דבר בחייה לא הכין אותה או את סביבתה למהפך: לימודים בתלמוד תורה עד כיתה ו', שנה אחת בישיבה בבני ברק ואז בישיבה פנימייתית. אחר כך תואר ראשון במכון הגבוה לטכנולוגיה בירושלים – מוסד אקדמי לגברים למקצועות ההנדסה.

 

יעל רשלין ()
יעל, הדר וירדן רשלין

 

בגיל 27, כשהיא עמוק בעולם הדתי, הבינה רשלין שהיא במגדר הלא נכון. עשור לאחר מכן, לפני שתיים, עשתה את הצעד. "היה לי נורא, לאורך כל הדרך. עשיתי את זה כי יש לי משפחה והייתה לי אחריות ורציתי שהם יהיו במקום הרבה יותר טוב מהמקום שבו אני הייתי. זה הדבר הכי קשה מבחינתי בחיים, חייתי עמוק בתוך הארון, והתמודדתי עם זהות מגדרית מורכבת".

 

השיח סביב ה"נורמליות" לכאורה שבמשפחות ממודל האבא-אמא-ילד טלטל את עולמה, והיום (ה') היא תצעד עם בת זוגה, הדר, במצעד הגאווה הירושלמי. "איך מגדירים נורמלי?" היא שואלת. "במשך אלפיים שנה אנחנו לא היינו הנורמלים במקומות שבהם חיינו. נורא מפריע לי כשאנשים באים ומגדירים, מכניסים לאיזושהי קובייה מסוימת משהו שמוגדר, מבחינתם, כ'נורמלי'".

 

לדברי רשלין, "יש משפחות חד-הוריות, יש משפחות רק עם אמא, משפחות רק עם אבא. כל סוגי המשפחות הן משפחות נורמליות. גם כשמסתכלים על התנ"ך - לאברהם היו שתי נשים, הגר ושרה. ויעקוב היה נשוי לשפחות שלו. כאילו, איפה אתם? מאיפה לקחתם את ההגדרה שאבא ואמא זה הנורמלי? גם אם אתם לוקחים את ההלכה, ומנסים להגיד שהיא המשענת הלגדרת ה'נורמלי', זה לא עובד לכם.

 

יעל רשלין ()
יעל רשלין עם ירדן בן החצי שנה

 

"אני נורמלית בדיוק כמוהם. יש לי ילד, הנקתי אותו, אני אוהבת אותו, אני אוהבת כל אחד ואחת מהילדים שלי. אני לא שונה מאף אחד מכם. אם לכם מגיע להתאהב ולהיות מאוהבים ולחיות בתא משפחתי, ולהיות מאושרים – גם לי מגיע. למה רק לכם מגיע?"

 

"איבדתי הרבה חברים, איבדתי משפחה"

רשלין הקימה תא משפחתי חדש, והשלימה את זהותה המגדרית. את הדר היא מכנה "אהובתי הבי-סקסואלית". השתיים הכירו בפייסבוק, ולפני שנה ושלושה חודשים נישאו. היום הן אימהות לירדן בן החצי שנה. "תמיד נמשכתי לנשים", היא מספרת. "זה תמיד היה שם. ניסיתי את זה כגבר וזה לא הצליח, זה לא עבד לי".

 

התגובות היו לא קלות: "איבדתי הרבה חברים, איבדתי משפחה. היום אני במקום אחר לגמרי, אבל היו תקופות שזה היה ממש ממש לא נעים".

 

יעל רשלין ()
יעל והדר בחתונתן

 

רשלין נשארה דתייה אורתודוכסית, והיא מקפידה על כיסוי ראש ממש כמו בת זוגה. עבורה זה סמל לכך שהערכים לא מתנגשים. "יש לזה אמירה חברתית מאוד ברורה כמו לטבעות. אני נשואה ושומרת מצוות, גם אם הרוב לא יראו אותי ככזאת.

 

"ההלכה נלקחה למקום שהוא לא כל כך נכון. הלכה - משמעותה ללכת, להתקדם. אם אנחנו מסתכלים אלפיים שנה לאחור, מדינת יהודה הייתה מחולקת לשלושה זרמים – מתוכם רק הפרושים החזיקו מעמד. אלה שהאמינו רק במילה הכתובה, נעלמו. הפרושים התקדמו, ייסדו את התורה שבעל-פה וניסו להבין מה האזרח הפשוט צריך כדי לקדם את ההלכה עבורם. לצערי הרב, היום זה לא קורה. ההלכה קפאה על שמריה. נשארה במקום כלשהו מלפני 300-400 שנה, כשחתמו את השולחן ערוך, ומאז אין עם מי ועל מה לדבר, וזהו. נגמר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים