שתף קטע נבחר

על גט עתיק - הפתעה: רשימת מכולת מימי הביניים

בגניזה של בית הכנסת הקהירי בן הלמעלה מאלף שנה, נמצא גט קרוע. כשהפכו אותו החוקרים - גילו הפתעה: רשימת קניות מסודרת בת מאות שנים, הכוללת אף משקלים במידת דירהם. כעת נחשפת הרשימה במסגרת פרויקט "מבשלים היסטוריה" של הספרייה הלאומית

על גט עתיק מימי הביניים מצאו חוקרי גניזת קהיר הפתעה: רשימת מצרכים מסודרת בת כ-500-700 שנה. הפריט המיוחד הזה נמצא בבית הכנסת "בן עזרא" שנבנה לפני למעלה מאלף שנה ברובע פוסטאס שבלב קהיר העתיקה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

לפי ההלכה היהודית יש להשליך טקסטים מקודשים לגניזה, ובחלוף הזמן החלו להשליך גם כל טקסט שכתוב בעברית כגון חוזי נישואים וגירושים, מסמכים משפטיים ומכתבים אישיים. כאשר התגלתה גניזת קהיר, נחשף לעולם אוסף מסמכים מרתק שנכתב במגוון שפות ובהן עברית, ערבית וארמית, ואלה איפשרו תיעוד מרתק של אלף שנות היסטוריה ותרבות יהודית.

 

קיראו עוד בערוץ היהדות :

 

רשימת הקניות שהתגלתה כוללת מוצרים שאותם אנחנו קונים בסופר גם היום: סוּמק, טחינה, שמן שומשום ושמן זית, ולצדם המשקל הספציפי של כל מוצר ביחידת המשקל דירהם (3.125 גרם) – המוזכרת רבות בהלכה היהודית, ונעשה בה שימוש בשקילת כמויות כסף שהובטחו בהסכמי נישואים.

 

סומק, טחינה: רשימת קניות בעברית בת מאות שנים (צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג')
סומק, טחינה: רשימת קניות בעברית בת מאות שנים(צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג')

 

אולם כאשר החוקרים הפכו את צידו של הנייר - הם גילו להפתעתם כי היא נכתבה על צידו השני של גט קרוע. כעת נחשפת הרשימה במסגרת פרויקט "מבשלים היסטוריה" של הספרייה הלאומית, שנערך לקראת החגים.

 

"מיחזור בנוסח ימי הביניים"

ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, מסביר כיצד קרה שרשימת הקניות הופיעה על מסמך גט גירושים: "השימוש בשני הצדדים של דף הוא תופעה ידועה בין מסמכים בגניזת קהיר, מאחר שהנייר היה מוצר יקר ערך", הוא אומר. "היום בוודאי היינו מכנים זאת מיחזור".

 

ומהצד השני - גט כריתות (צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג')
ומהצד השני - גט כריתות(צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג')

 

בפרויקט "מבשלים היסטוריה" תעלה הספרייה לאתר שלה כמה מהמתכונים המעניינים ביותר והעתיקים ביותר שנמצאים בספרים, בכתבי היד ובאוספי הספרייה. בין היתר מופיע שם מתכון להכנת טחינה בנוסח מצרי: יש לערבב טחינה גולמית עם מעט סוּמק ומים, ולהם להוסיף שמן שומשום ומלח לפי הטעם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג'
קטע מממצא
צילום: באדיבות אוניברסיטת קיימבריג'
מומלצים