שתף קטע נבחר

השוטרים עצרו את חתונת הקטינים. בית הדין קבע: הכלה עדיין רווקה

חתן בן 17 וכלה בת 13 מכת השאלים העמידו חופה באחד מריכוזי החרדים הקיצוניים בירושלים, כאשר הופיעה המשטרה. אבי הכלה שהתנגד לחתונה, פנה בדיעבד לבית הדין בבקשה לברר את מעמדה האישי של בתו. בית הדין קבע כי הכלה רווקה, ופירט את הסיבות

בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע כי נער ונערה מ"כת השאלים" החרדית שהתחתנו בניגוד לחוק אינם נחשבים כנשואים, וממילא ה"כלה" תוכל להתחתן בעתיד עם אדם אחר ללא צורך בגירושין. הדיינים נימקו זאת בכך שהמשטרה פרצה למקום שבו נערך טקס החופה והקידושין וקטעה אותו לפני שהושלם – בשלב שבו עדיין לא נמצאה טבעת הנישואים על אצבע הקטינה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

בני הזוג - בן 17 ובת 13 - התכנסו לפני כשנה עם כמה אנשים מקהילתם על גג בניין באחד מריכוזי החרדים הקיצוניים בירושלים, כשהיא בשמלת כלה לבנה. כאשר הופיעה המשטרה, נסו המשתתפים מהמקום, אך הנערה עצמה ועוד כמה נשים נתפסו ונלקחו לחקירה. אביה, שהתנגד לחתונה והופתע לגלות כי היא נערכה בלא ידיעתו, פנה בדיעבד לבית הדין בבקשה לברר את מעמדה האישי של בתו.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

הדיינים - הרב מרדכי רלב"ג, הרב יקותיאל כהן והרב חיים וידאל - חקרו את הכלה ומעורבים נוספים, והשתכנעו כי לא בוצעו קידושין טרם הגעת השוטרים. זאת ועוד: לדבריה, הנער שלצדו עמדה תחת החופה לא דיבר איתה מעולם - לא על חתונה ולא בעניינים אחרים. בהתאם לכך, ולאחר התייעצות עם פוסקי הלכה בכירים, קבעו הדיינים בחודש שעבר כי היא פנויה ומותרת להינשא - גם ללא גט.

 

 

הייתה חופה. קידושין היו?

בית הדין נימק: "אין לנו אלא ספק האם האישה התקדשה או לא... רק ידוע שהייתה חופה, ומעבר לכך לא ידוע על מעשה קידושין כלשהו". בהתאם לכך הכריעו הדיינים כי "יש להעמיד את האישה בחזקת פנויה" - כלומר, במעמד האישי שבו הייתה מוכרת לפני האירוע. הם הדגישו כי במקרה זה אין צורך לאתר את האנשים שהיו אמורים לשמש עדים בטקס על מנת לאשש את גרסת הכלה.

 

החתן לא דיבר עם הכלה מעולם - וזו עילה לפסילת הקידושין. ילדות טליבאן בירושלים (צילום: יצחק טסלר) (צילום: יצחק טסלר)
החתן לא דיבר עם הכלה מעולם - וזו עילה לפסילת הקידושין. ילדות טליבאן בירושלים(צילום: יצחק טסלר)

 

דיון נוסף היה בעניין ה"קול" - שמועה שתצא על היותה "אשת איש" - שהוא עילה בפני עצמה לחיוב גט, מחשש לטענה עתידית שילדיה ממזרים. הדיינים ציינו כי "נשאו ונתנו הבריות במעשה זה בשטיבלך מאה שערים" – כלומר, הייתה זו שיחת היום בבית הכנסת השכונתי - אך דייקו שהנושא היה פשיטת המשטרה ולא קידושי הנערה, ולכן במקרה זה אין צורך בגירושין.

 

בא כוח הכלה, עו"ד גלעד קורינאלדי, מומחה לדיני משפחה, אמר בעקבות ההחלטה: "אין שמחה כהתרת הספקות. יש לברך את בית הדין על הפעלת אומץ הלכתי ודאגה לטובת הקטינה, צופה פני עתיד, כך שתוכל בעתיד להתקדש ככל בנות ישראל ללא כל ספק קידושין". קורינאלדי ציין לשבח את הדיינים שהסתמכו, בין היתר, על דעתם של "גדולי דור" - פוסקי הלכה מחוץ לבית הדין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יצחק טסלר
ילדות טליבאן
צילום: יצחק טסלר
מומלצים