שתף קטע נבחר

זאב נחמה במרוקאית קדומה: "הפיוטים נכנסו לי לנשמה"

הוא לא גדל על פיוטים מבית אבא, אבל כן על אהבת האדם והיהדות, והתאהב בצליל עוד בילדותו בפלורנטין. עכשיו זאב נחמה מצטרף לנבחרת על של פייטנים ומוזיקאים שהתגבשה סביב פרויקט "פיוט ישראלי". קבלו בבכורה את "יוצר מידו", פיוט מרוקאי קדום, שהושר בבתי הכנסת ושולחן השבת

 

 

לא תמצאו את היוצר הזה על מדף הפיוטים, אבל זאב נחמה  - מי שאחראי לאינספור להיטים במסגרת "אתניקס" - התגייס לפרויקט "פיוט ישראלי", ומככב בסינגל חדש בשם "יוצר מידו", שנחשף כאן לראשונה, לצד הפייטנים משה לוק, מיכאל פרץ וליאור אלמליח והמוזיקאים איציק קלה ואוריאל שי.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>     

 

הוא עצמו גדל במשפחה חילונית, בעלת ערכים חברתיים חזקים - אם ילידת בלגיה שהסתתרה במנזר מפני הנאצים, ואב דור שמיני בירושלים ממשפחה סלוניקאית מסורתית. אבל החיבור למסורת ולאמונה הוטמע בו. "הם לימדו אותי על אהבת אדם, ללא הבדל מין דת או גזע ואהבת חינם", הוא מספר, "הכול מתוך אמונה עמוקה שהערכים של העם והדת שלנו נכונים מאוד כדי להיות אדם טוב בעולם".

 

עוד תרבות בערוץ היהדות :

 

את החיבור לפיוטים שאב מרחובות ילדותו, בשכונת פלורנטין שבתל אביב. "שמענו פיוטים מבית כנסת 'יוסף ובנימין שושנה', והפיוטים בסגנון עדות המזרח נכנסו לי לנשמה לכול אורך הילדות. אני זוכר ילדות של שכונה ופיוטים ספרדיים יפים - כנראה זה נטוע בי חזק".

 

מימין לשמאל: משה לוק, אוריאל שי, מיכאל פרץ, שמעון כהן, ליאור אלמליח ()
מימין לשמאל: משה לוק, אוריאל שי, מיכאל פרץ, שמעון כהן, ליאור אלמליח

 

הוא מספר כי "משפחת נחמה נהגה לשבת בשדרה עם הדוד אברהם שניגן על גיטרה, וביחד היו שרים פיוטים בלדינו ותפילות יפות מבית אבא. אני גם זוכר גם את שירת החזן בבתי הכנסת של השכונה, ואת בר המצווה שלי שהייתה בבית הכנסת 'מזרח'".

 

בעיבוד אתני מזרחי

הקליפ הייחודי יוצא לכבוד "פסטיבל הפיוט והבקשות העולמי" שיתקיים זו השנה ה-9. באירוע ישתתפו אמנים המשתתפים בפרויקט "פיוט ישראלי" לצד אמנים מוכרים ובעלי שם בינלאומי ממרוקו, צרפת וישראל.

 

זאב נחמה ()
זאב נחמה
 

 

"פיוט ישראלי" הוא מיזם משותף של ליאור אלמליח ומיכאל פרץ, פייטן וחזן בינלאומי שזכה בפרס החינוך למוסיקה בשנת 2018. נחמה חושב כי המוסיקה, כמו במקרה הזה של השיר '"יוצר מידו", מחברת יחד עירוב של "כוונות טובות ואהבת חינם עם מילים ולחן מושלם... זו זכות גדולה לשיר יחד עם זמרים פייטנים ענקיים כמו ליאור אלמליח ומיכאל פרץ".

 

מיכאל פרץ ()
מיכאל פרץ, פייטן של כבוד

 

עד כה לקחו חלק בפרויקט זאב רווח, מיכה שטרית, חיים אוליאל, ואריק משעלי. הם חידשו בין היתר את הפיוטים "יפה ותמה", "יא בבה", "אעופה אשכונה", ו"לכבוד חמדת לבבי". "יוצר מידו" הוא פיוט מרוקאי קדום ומוערך המזוהה עם הפיוט העממי, שהיה מקובל לשיר בכל בית כנסת ושולחן שבת. במשך שנים רבים מהפייטנים הוותיקים לא ביצעו אותו, וכעת הוא יקבל חיים חדשים בעיבוד פופ אתני-מזרחי שעליו מופקד ציקי זנתי.

 

מסר חברתי

אלמליח מציין כי על פי הדעה הרווחת, את הפיוט חיבר רבי יצחק אנתבי, ביצירה שהיא בעלת ערך ומסר חברתי הבאה לפתור כיתוב בין אוכלוסיות ומעמדות. על פי המקורות, כמו שלא היה הבדל ביום הבריאה בין כל היצירה של הקדוש ברוך-הוא, אין גם הבדל בין אדם לאדם.

 

ליאור אלמליח ()
ליאור אלמליח

 

"כל אדם פשוט יכול להיות בגדולה ולהפך מבחינה חומרית ורוחנית. הכול תלוי בכמה האדם מאמין בעצמו ובבורא שיצר אותו. זהו פיוט שמעצים את היכולות של האדם ושל הבורא", הוא מסכם. 

 

"פסטיבל הפיוט והבקשות העולמי" יתקיים בים המלח, ב-16-18 בינואר

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים