שתף קטע נבחר

המאבק לפינוי הכנסייה מאושוויץ: "חילול שואה חמור"

הרב אבי וייס, ממנהיגי "האורתודוכסיה הפתוחה" בארה"ב, פנה לנשיא המדינה בבקשה למנף את פורום השואה הבינלאומי למאבקו להסרת הסמלים הנוצריים ממחנה ההשמדה בפולין. בשבוע הבא יעמוד הרב בראש הפגנת מחאה במקום: "מנוגד לחוק הבינלאומי"

 

 

חילול שואה חמור במחנה ההשמדה:  ברקע כינוס פורום השואה הבינלאומי היום (ה'), הרב אבי וייס רב הקהילה בריברדייל, ניו-יורק שיחרר מכתב פתוח לנשיא המדינה, ראובן ריבלין בו הוא מבקש ממנו להשתתף במאבק המתנהל להסרת הכנסייה הקתולית וסמליה משטח בירקנאו, מקום הירצחם של אלפי יהודים בשואה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>     

 

"זו כנסייה שעומדת כנגד החוק הבינלאומי - ובמקום שבו הייתה המפקדה של האס.אס", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet. "אני מבקש מהנשיא ריבלין שידבר עם נשיא פולין על הסוגיה ויעלה את המודעות לעניין הזה". עוד הוסיף כי ביום שני הבא, יפגין הרב עם יהודים נוספים במקום. "חשוב לי להדגיש שאני מעריך מאד כל אדם מאמין: קתולי או מוסלמי - אבל כנסייה בבית הקברות הכי גדול בעולם - זה לא תקין וצריך לעמוד כנגד זה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

הרב וייס גורס כי הכנסייה שנותרה מבצעית ותפקודית לחלוטין עד היום, מייצגת את אחד האיומים הקרובים ביותר כיום על שלמות זיכרון השואה, ומפרה את ההסכם שנחתם בשנת 1987 על ידי קרדינלים אירופיים ומנהיגים יהודיים אירופיים כי "לא יהיה מקום פולחן קתולי קבוע באתר מחנות אושוויץ ובירקנאו", ובניגוד לאמנת אונסק"ו משנת 1972 בנושא הגנה על התרבות והמורשת הטבעית העולמית.

  

מאבק של 30 שנה

את הקרב כנגד הכנסייה הפועלת במקום, מספר הרב, הוא מנהל למעלה מ-30 שנה, "לקראת סוף שנות השמונים, תחילת ה-90, גילינו שקיימת כנסייה מתפקדת וחיה בבירקנאו, אושוויץ ויצאנו להפגין בהמונים". השוטרים הפולנים לקחו את המפגינים לתחנת המשטרה והם התבקשו להתפשט, הוא משחזר, "הסתכלתי על השוטרים ואמרתי להם ' לא הפשטתם מספיק יהודים במקום הזה"?

 

Auschwitz Concentration Camp  (Photo: AP)
Auschwitz Concentration Camp (Photo: AP)

 

לדברי וייס, כמעט מכל מקום בבירקנאו, ניתן לראות את הצלבים המתנשאים של הכנסייה ומטילים את צלליהם על מחנה ההשמדה. כ -1.1 מיליון יהודים נרצחו במחנה, המהווים 95% מקורבנותיו. בניין הכנסייה שימש בעבר כמפקדת המפקד הנאצי - ואסירות יהודיות עונו שם. גם אביו של הרב וייס, הוא אומר, נולד וגר בעיר.

 

"אני מפחד שעוד חמישים או מאה שנה, מישהו יסתכל על המקום, יראה את הצלבים על הגג יחשוב שהיה זמן שביקשו להרוג נוצרים - או שהנוצרים ביצעו את ההרג וזה לא נכון. זה חילול שואה חמור וגדול. לכן אני כתבתי את המכתב הפתוח לנשיא של מדינת ישראל - כדי לבקש ממנו להשמיע קול", אמר.

 

הרב אבי וייס (צילום: ג'יי בר-דוד)
הרב אבי וייס(צילום: ג'יי בר-דוד)

 

כשנשאל הרב האם דרישה כזו לא תביא לנזקים ביחסיה של ישראל אם הכנסייה הקתולית – שכן גם הקתולים נרצחו בשואה, הוא משיב "אני רוצה להדגיש שאני מעריך את אמונתו של כל אדם. עם זאת –אין מקום לכנסייה בבירקנאו".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'יי בר-דוד
הרב אבי וייס
צילום: ג'יי בר-דוד
מומלצים