שתף קטע נבחר

"הרב הבר עשה היסטוריה. אנחנו לא יודעים מה יהיה עכשיו"

האיש שהפך את תרומות הכליה האלטרואיסטיות לטרנד במגזר הדתי והחרדי, הלך לעולמו הלילה, בגיל 55 בלבד. ירח טוקר, אחד ממקורביו של הרב ישעיהו הבר, מספר באולפן ynet על אישיות שאבדה מן העולם - ועל פרידה עצובה ובלתי נתפסת

 

האיש שהציל למעלה מ-800 בני אדם ועוד אלפי בני משפחותיהם משכול, האיש שסירב לקחת משכורת לו ולרעייתו אף שהקדישו את ימיהם ולילותיהם למפעל חייהם, האיש שהפך את תרומות הכליה האלטרואיסטיות לטרנד במגזר הדתי והחרדי – הלך לעולמו הלילה, בגיל 55 בלבד. ירח טוקר, אחד ממקורביו של הרב ישעיהו הבר, מספר באולפן ynet על אישיות שאבדה מן העולם – ועל פרידה עצובה ובלתי נתפסת.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

"זו מכה שאף אחד לא צפה", מספר טוקר. "כשפינו אותו לבית החולים, שלחתי לו הודעות, אבל הוא לא ענה כבר. רק לפני כשלושה שבועות דיברנו, כי רצינו להוציא חוברת אחרונה לפסח על תרומות כליה. אנחנו עושים את זה כל פסח וסוכות. הוא שאל למה צריך להפיץ את זה? אמר שאין דרך לפרסם את זה, ואנשים הרי יושבים בבית ולא קונים עיתונים. בסוף הוא השתכנע. אמר: אפילו אם עשרה או עשרים אנשים יראו את זה, ואולי תורם אחד או שניים ישתכנעו – זה שווה את זה. והוא כתב שם כמה מילים על כמה חשוב דווקא בבידוד לראות כיצד אנחנו עם אחד, ודואגים אחד לשני, ומצילים מאחד את השני".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

  • דבורה פלדמן: "היה לי קשה לצפות בסצנות סקס בסדרה, חששתי מאוד לשירה האס"/ y+

     

    ההיכרות בין טוקר, איש תקשורת חרדי, לרב הבר, מקים עמותת "מתנת חיים" - החלה לפני 11 שנים: "הוא התקשר אליי שהוא רוצה חשיפה ציבורית כדי לעודד אנשים לתרום כליה אחד לשני. אז עוד לא היו בישראל אנשים שתרמו כליה באופן אלטרואיסטי לזרים, אלא רק לבני משפחה.

     

    "הוא סיפר לי שהוא מושתל כליה שעבר דיאליזה זמן רב, והתיידד עם צעיר בשם פנחס תורג'מן, שאף הוא נזקק להשתלת כליה, אך איש לא נמצא מתאים מקרב בני משפחתו, ובסופו של דבר, הוא נפטר. לבו של הרב הבר נשבר מהסיפור הזה, והוא אמר לי שהוא – שהיה עד אז ראש ישיבה במשך עשרות בשנים - מתכוון לעזוב הכול, והוא הולך לשנות את המציאות בישראל כדי שאנשים יידעו עד כמה זה פשוט לתרום ולהציל חיים".

     

    "עכשיו הכול נקטע"

    טוקר מספר כי התהליך החל לאט-לאט. "החיידק הזה נדבק באנשים. כל מי שפגש את הרב הבר, היה משתכנע אחרי רבע שעה לתרום כליה, אז כדאי היה לא לפגוש אותו יותר מרבע שעה. הוא היה מדבק בחיוביות ובלהט הזה לתרום כליות אחד לשני. בתוך 10 שנים הוא עשה מהפכה שאין כמותה באף מדינה: דתיים וחילונים, ערבים ויהודים - פשוט מהפכה היסטורית. מדובר ב-800 משפחות שזכו ליקיריהן. עכשיו הכול נקטע".

     

    אסף דוד ()
    הרב הבר ז"ל לצד מושתל הכליה אסף דוד

     

    טוקר מספר כי הרב הבר ורעייתו עבדו שניהם בהתנדבות. "הוא אמר שהוא לא מוכן לקבל שקל על המושג של חיי אדם. מבוקר עד ערב הטלפון שלו היה זמין לכל אחד. התקשרו אליו חולי כליות ביקשו לדבר, לשמוע, להבין. אנשים שרצו לתרום כליות. כל כך הרבה שיחות - והוא לא ויתר אף פעם. פעם אחת אמרתי לו, הרב, קח מזכירה שתענה - והוא אמר: בשום פנים ואופן, אני רוצה שאנשים יתקשרו. מספיק שאחד מהם רוצה לתרום כליה. אני לא רוצה להפסיד את זה.

     

    "בזכותו זה הפך לטרנד במגזר החרדי. כיום יש כבר 800 תורמי כליה ועוד 100 בדרך. ועכשיו איבדנו את האישיות שעמדה מאחורי המהפכה הזאת. רעייתו, הרבנית רחל, עבדה איתו יום-יום, ואנחנו לא יודעים מה יהיה הלאה".

     

    הרבנית עצמה חולה בנגיף, וטוקר מתאר פרידה מצמררת: "זה היה נורא וקורע לב. היא ישבה באמבולנס ולא יכלה לצאת. היא ובעלה היו כל כך צמודים, ולראות איך פתאום הוא במיטה שם, והיא יושבת באמבולנס, לא יכולה להתקרב... והגיעו אנשי חברה קדישא לאמבולנס כדי להרים לה קצת את המיטה, ככה טיפה כדי שתראה מהחלון. ככה נפרדים? זה פשוט נורא".
  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים