שתף קטע נבחר

ברוך דיין האמת: הרב נחום אליעזר רבינוביץ הלך לעולמו

ממנהיגי הציונות הדתית ומפוסקי ההלכה הבכירים: הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ, ראש ישיבת ההסדר "ברכת משה", הלך לעולמו. בין היתר הקים את מיזם "גיור כהלכה" שגייר מחוץ לרבנות הראשית

הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ, ממנהיגי הציונות הדתית ומפוסקי ההלכה הבכירים שלה, הלך לעולמו הלילה (אור ליום ד') בביתו. הרב רבינוביץ, בן 92 במותו, עמד במשך עשרות שנים בראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים. הלווייתו תתקיים בשעה 15:30 בירושלים ותועבר בשידור חי ב-ynet.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

הרב נחום אליעזר רבינוביץ (צילום: אורות) (צילום: אורות)
הרב נחום אליעזר רבינוביץ(צילום: אורות)
 

 

רבינוביץ נחשב לרב ופוסק "עצמאי", ובכל זאת התקבל וזכה להערכה כמעט בכל החוגים הדתיים. הוא בלט בתמיכתו בעיסוק במדע, היה בעצמו ד"ר למתמטיקה ודחף את תלמידיו להשכלה כללית ולהשתלבות באקדמיה. לצד זאת עסק במחקר תורני (בעיקר היה מזוהה עם סדרת ספרים שחיבר - פרשנות להגותו של הרמב"ם), וגידל רבנים ואנשי הלכה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

כפוסק לא היסס לעמוד בראש יוזמות דתיות-ליברליות שנחשבו חריגות ואף פורצות דרך בציונות הדתית, ואף על פי כן נותר בקונצנזוס ולא הוקע על ידי האגף השמרני בציבור זה.

 

בין היתר, היה מהרבנים החלוצים שהתירו עליית יהודים להר הבית (בתנאים מסוימים) ועמד בראש מיזם "גיור כהלכה" שקרא תיגר על הרבנות הראשית לישראל שלטענתו מחמירה בגיוריהם של ישראלים יוצאי ברית המועצות, וגייר אותם בבתי דין פרטיים. רגישותו כלפי אוכלוסייה זו התגלתה כבר בשנות ה-70, כאשר ביקר מעבר למסך הברזל, נפגש עם יהודים מסורבי עלייה ופעל למענם עם רבנים ואנשי דת נוספים.

 

גדלות אקדמית לצד גדלות תורנית

הרב נחום אליעזר רבינוביץ נולד במונטריאול, התחנך במוסדות תורניים בעיר והוסמך לרבנות כבר בגיל עשרים. בהמשך למד בישיבה היוקרתית "נר ישראל" בבולטימור (מרילנד), ובמקביל השלים תואר שני במתמטיקה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

 

הוא פיתח קריירה תורנית-אקדמית כרב קהילות בארה"ב ובקנדה, כדוקטורנט וכמרצה (נושא עבודת הדוקטורט שלו היה סטטיסטיקה והסתברות בתלמוד). בתחילת שנות ה-70 מונה לדיקן בית המדרש לרבנים באנגליה.

 

הרב נחום אליעזר רבינוביץ (צילום: אורות)
הרב נחום אליעזר רבינוביץ(צילום: אורות)

 

ב-1983 עלה הרב רבינוביץ' לישראל, התיישב במעלה אדומים ומונה לראשות ישיבת ההסדר שהוקמה בעיר כמה שנים קודם לכן. אף שלא ייחס משמעות דתית בהכרח לתפיסתו הציונית, מבחינה פוליטית ומדינית היה רבינוביץ' בעל תפיסות ימניות מובהקות ולעתים אף שנויות במחלוקת והיה חבר בוועד רבני יש"ע. רבים ראו בכך דבר העומד בסתירה מסוימת לנטייתו הליברלית בנושאים דתיים ואזרחיים.

 

כך, למשל, טען בתקופת החתימה על הסכמי אוסלו כי מי שמוותר על חלקי ארץ ישראל מסכן את אזרחי המדינה וחל עליו "דין מוסר" (אם כי הדגיש שאין להענישו), ובעקבות כך נחקר לאחר רצח רבין בחשד להסתה. לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות תמך הרב רבינוביץ בסירוב פקודה של חיילים.

 

"פועלו ישפיע על עולם התורה עוד שנים רבות"

הרב והסופר חיים סבתו, מתלמידיו המובהקים של הרב רבינוביץ ומי שבשנים האחרונות עמד לצדו בראשות הישיבה במעלה אדומים, ספד לו: "הלא תדעו כי שר וגדול נפל בישראל. מורנו ורבנו ראש הישיבה הרב נחום אליעזר רבינוביץ הלך לעולמו. גאון בתורה, חדשן ופוסק בהלכה, מרחיב הדעת וחכם ההגות, נפלא במוסר ובמידות, עניו ושפל דרך, גדול בחינוך, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב תלמידיו אהבת נפש ומקרבם לתורה".

 

עוד אמר כי "קיבל מזקני הדור הקודם שסמכוהו בהערכה רבה, ומקושר לדור הצעיר בלב ונפש. אוהב עמו וארצו אהבה בלי מצרים. ארבעים שנה עמד בראש הישיבה והוביל אותה בידיים נאמנות בדרכה המיוחדת".

 

בארגון רבני צהר מבכים על פטירתו של ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב נחום אליעזר רבינוביץ, "גאון הלכתי ופוסק גדול ששילב בפסיקותיו חדשנות ללא פחד, לצד אחריות גדולה". עוד אמרו כי היה "אדם בעל רגישות מדהימה לכל אדם, אנו בטוחים כי פועלו ישפיע על עולם התורה עוד שנים רבות".

 

יו"ר "האיחוד הלאומי", שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הספיד את הרב שהיה, לדבריו, "תלמיד חכם עצום, מנהיג אמיץ, אוהב עם ישראל וארץ ישראל.- מגדולי הרבנים ופוסקי ההלכה בציונות הדתית". הוא הוסיף כי "'צדיקים במיתתם קרויים חיים'. אלפי תלמידיו ימשיכו לחיות ולחנך לאור תורתו".

 

מהפכת הגיור: "סלל את הדרך לעשרות רבנים"

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים השותפה במיזם "גיור כהלכה", אמר כי "עולם התורה איבד את אחד מענקיו, והעם היהודי איבד את אחד מאנשיו האצילים ביותר". הוא הוסיף כי הרב רבינוביץ "פעל ללא מורא לאיחוד העם היהודי, תוך מציאת פתרון הלכתי ומכבד לגיור העולים מזרע ישראל, גם כאשר היה תחת מתקפה ישירה של הרבנות הראשית. הוא ראה בגיור העולים מברית המועצות חלק בלתי נפרד ממפעל קיבוץ הגלויות, ותחת הנהגתו בבתי הדין של 'גיור כהלכה' התגיירו עד היום מאות גרי צדק. הרב רבינוביץ' זצ"ל ישב באופן אישי בראש הרכבי בתי הדין הראשונים של 'גיור כהלכה', ובכך סלל את הדרך לעשרות רבנים אחרים שפועלים כיום במסגרת רשת בתי הדין".

 

בית איגוד ישיבות ההסדר, שישיבתו של הרב במעלה אדומים הייתה חלק ממנו, ספד לרב שהיה "מחשובי הפוסקים ומוסרי התורה בדורנו, העמיד דורות של תלמידים המקדשים שם שמים בכל הליכותיהם ולאורו הולכים".

 

הקרן למורשת הר הבית מסרה כי היא "מבכה את לכתו של הרב הגדול נחום אליעזר רבינוביץ', שהוביל את העלייה המתגברת אל ההר בשנים האחרונות. רבים עלו ועולים בעקבותיו. בבניין הבית ובהשבת כבוד ישראל למקום הקדוש ננוחם".

 

"מגדולי מפענחי משנתו של הרמב"ם"

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" הביעו צער על פטירתו של הרב, אותו כינו "מגדולי הפוסקים ותלמידי החכמים ישרי הדעת בדורנו". "הרב רבינוביץ העמיד תלמידים הרבה ופרץ דרך בסוגיות חשובות של היהדות בעולם המודרני. אנו מוסרים תנחומים למשפחתו, להנהלת הישיבה ולתלמידיו הרבים לאורך השנים", מסרו.

 

איגוד רבני קהילות הביעו אף הם אבל על פטירתו של "זקן ראשי הישיבות", ואמרו כי "היה מגדולי מפענחי משנתו הגדולה של הרמב"ם וממלמדיה. אוהב ישראל וארץ ישראל, מופלא בגאונותו, בפסיקתו, במידותיו ובענוותנותו". 

 

במכללת "אורות ישראל" ספדו לרב נחום אליעזר רבינוביץ, שהיה יו"ר חבר הנאמנים של המכללה, "ולאור חזונו עוצב השילוב הייחודי של אקדמיה תורנית": "הרב היה ענק בתורה ובמידות, שבמשך עשרות שנים חינך את תלמידיו בדרך המלך של הרמב"ם לגדלות ולעשייה בכל תחומי החיים מתוך תורה, ענווה ויושר לבב". נשיא המכללה, פרופ' יובל סיני, ציין כי "לצד עצותיו לגדולי עולם, הוא נתן לכל תלמיד בכל גיל תחושה ששאלתו היא החשובה ביותר, וכי כל זמנו של הרב נתון רק לו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורות
הרב נחום אליעזר רבינוביץ
צילום: אורות
מומלצים