ד"ר עופר מרקוביץ. "הטיפול לא יכול להיות רק טכני. אני מאמין שחשוב להקשיב למטופלת ולמה שהיא מרגישה"

ד"ר מרקוביץ: "המטופלת היא שותפה מלאה לתוכנית הטיפול"

רופא הנשים, ד"ר עופר מרקוביץ, מאמין גדול בטכנולוגיה, אבל בשום אופן, הוא אומר, היא לא יכולה להחליף את הקשר הישיר והאישי עם המטופלת. גם לאחר 20 שנות ניסיון בתחום, הוא עדיין מאוד מתרגש לפגוש את העוברים שאותם בדק וליווה לאחר הלידה

מוגש מטעם שוש רוטנברג
פורסם:
שוש רוטנברג מארחת את ד"ר עופר מרקוביץ באולפן "ההמלצה שלי"
ד"ר עופר מרקוביץ, מנהל יחידת אולטרסאונד נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
תחזור לרגע שיא בקריירה שלך. מהו היה ואיך הרגשת בו?
"היו כמה רגעי שיא שקשורים להצלחות רפואיות שלא מובנות מאליהן. במקרה אחד הגיעה אלי אישה בשבוע ה-33 להריונה בשל חשד לממצא בעובר שנראה באולטרסאונד מעקב שגרתי. בבדיקה שעשיתי לה התברר שהממצא חמור יותר וקשור בתסמונת כלשהי שניתן לחיות איתה חיים רגילים לגמרי ללא שום מגבלה. בני הזוג החליטו שהם רוצים לבצע הפסקת היריון. מהניסיון שלי ושל רופאים רבים וטובים בעולם אין שום הצדקה רפואית להפסקת היריון במקרה כזה. הסברנו להורים בפירוט על התסמונת ועל החיים הנורמליים והרגילים שצפויים לרך הנולד, הפגשנו אותם עם הורים לילדים עם אותה תסמונת שחיים חיים מלאים ומאושרים, קישרנו אותה עם מומחית מחו"ל שיש לה את הניסיון הגדול ביותר בעולם במקרים האלה, ובסופו של דבר האישה החליטה לא לבצע הפסקת היריון. לאחר הלידה היא הגיעה אלי ובהתרגשות גדולה אמרה לי: 'תודה שנלחמת על הילדה שלי'. זאת המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל".
5 צפייה בגלריה
ילדים ובטן הריונית
ילדים ובטן הריונית
"המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל"
(באדיבות ד"ר עופר מרקוביץ)
מהי ההשקפת עולמך המקצועית?
"אני מאמין שליווי וטיפול רפואי בהיריון חייב לשלב מקצוענות, ידע רפואי עדכני, ניסיון רפואי עשיר ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות יחד עם יחס אישי, רגישות, אמפתיה וזמינות גבוהה ורציפה למטופל. הבירור והטיפול בנושאים רפואיים, בפרט בהיריון או לפני היריון, אבל לא רק, לא יכול להיות רק טכני ומכני. המטופלת היא שותפה מלאה לממצאי הבדיקה ולתוכנית הטיפול. השקיפות ויחסי האמון בין הרופא למטופלת חשובים ביותר לטיפול רפואי נכון ומוצלח. אני מאמין שחשוב להקשיב למטופלת ולמה שהיא מרגישה. בחלק גדול מהפעמים האבחנה הרפואית מתבססת על תלונות או על סיפור המטופלת, ולכן יש צורך לשמוע את המטופלת ולדעת לשאול את השאלות הנכונות שמכוונות לאבחנה ולטיפול נכונים. אני מאמין בנוסף שרופא טוב הוא רופא שמתעדכן, קורא ספרות מקצועית וחוקר כל הזמן, וכל זה כדי להימצא בשורה הראשונה של המקצוענים בתחומו".
מהו לדעתך הדבר החשוב ביותר שאישה בגיל הפוריות צריכה לדעת?
"יש כמה דברים חשובים לדעתי. הראשון, לדעת ולהבין מה קורה אצלה בגוף במהלך התהליך המחזורי של הרחם והשחלות בכל חודש וחודש, להבין מתי ואיך מתרחש ביוץ, מהו מחזור, ומתי הימים הפוריים בחודש. חשוב שכל אישה תהיה מודעת לשינויים שחלים בגופה או לחריגות מההרגשה הנורמלית והתקינה, כגון דימומים לא צפויים, שיבושים במחזור, כאבי בטן וכו'.
"לגבי היריון, חשוב להגיע לבדיקה גינקולוגית ולהנחיות כמה חודשים לפני הכניסה להיריון. בנוסף חשוב להכיר את הבדיקות השונות שנעשות במהלך ההיריון, כולל כאלה שאינן נמצאות בסל הבריאות: בדיקות גנטיות, שקיפות עורפית, סקר ביוכימי לגילוי תסמונת דאון, סקירה מוקדמת, דיקור מי שפיר, סקירה מאוחרת, סקירה שלישית, אולטרסאונד למעקבי גדילה, וכמובן להקפיד על מעקב היריון מסודר ויסודי אצל רופא נשים מעודכן, זמין ואמפתי".
5 צפייה בגלריה
אולטרסאונד פנים בתלת מימד
אולטרסאונד פנים בתלת מימד
אולטרסאונד פנים בתלת מימד
(באדיבות ד"ר עופר מרקוביץ)
אחד החששות הגדולים של נשים בהיריון הוא לידת ילד לא בריא. מה צריך לעשות במהלך ההיריון כדי להוריד את הסיכון הזה למינימום?
"למרות שאי אפשר להבטיח ילד בריא ב-100%, הרי שיש כמה דברים שניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון הזה למינימום. הדבר הראשון הוא למצוא רופא נשים מנוסה, מעודכן וזמין לשם מעקב היריון. רופא הנשים הוא זה שמרכז ומנתח את התוצאות והממצאים של הבדיקות השונות ומכוון את הבירור והמעקב הדרוש במהלך ההיריון.
"אני מאמין שליווי וטיפול רפואי בהיריון חייב לשלב מקצוענות, ידע רפואי עדכני, ניסיון רפואי עשיר ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות יחד עם יחס אישי, רגישות, אמפתיה וזמינות גבוהה"
"הדבר השני זה לעשות בירור גנטי. תחום הגנטיקה בהיריון התפתח מאוד בעשר השנים האחרונות. יש לבצע בדיקות גנטיות טרום היריון, לקבל מידע על בדיקות סקר גנטיות ולהתייעץ על דיקור מי שפיר, צ'יפ גנטי, בדיקת אקסום ובדיקות גנטיות נוספות לפי הצורך.
"הדבר השלישי החשוב הוא ביצוע בדיקות האולטרסאונד בהיריון בידי מומחה מנוסה. הבדיקות כוללות שקיפות עורפית שבודקת את הסיכון לתסמונת דאון ותסמונות נוספות, סקירה מוקדמת לשם שלילת מומים וסמנים גנטיים לתסמונות שונות, סקירה מאוחרת לשלילת מומים וגם סקירה שלישית שמטרתה לשלול מומים התפתחותיים שמופיעים בשלב מאוחר של ההיריון. ייתכנו בדיקות אולטרסאונד נוספות ספציפיות להיריון מסוים, כגון סקירה מכוונת לאיבר או למערכת מסוימת בגוף העובר בשל ממצא שמתגלה במהלך מעקב ההיריון.
"חשוב להדגיש שכל הבדיקות חשובות ומשלימות זו את זו. אין אחת שחשובה יותר מהאחרת. צריך לזכור גם כי ב-97% מההריונות אין מומים וממצאים, ומעקב ההיריון עובר בצורה חלקה. האתגר הגדול שלנו הוא לאתר את ה-3% שבהם קיימים מומים שונים הדורשים התייחסות, מעקב וטיפול".
5 צפייה בגלריה
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ
(.)
התגלה מממצא או מום. למי פונים ומה עושים?
"גילוי של ממצא חריג או מום תמיד תופס את בני הזוג בהפתעה וגורם לחרדה גדולה. למרות הבלבול הראשוני יש לבקש מהרופא הבודק לקבל הסבר מקיף בעל פה ובכתב על מהות הממצא ומשמעותו ועל המלצותיו להמשך בירור. חשוב לשאול את כל השאלות שעולות באותו הרגע ולקבל עליהן תשובות.
"דבר שחשוב לא לעשות, זה לא לחפור באינטרנט ובד"ר גוגל בצורה עיוורת. חיפוש המידע בלתי נמנע, אבל צריך לעשות אותו בחוכמה ולקרוא באתרי בריאות רשמיים של מרכזים רפואיים ידועים או של רופאים מומחים בעלי שם בתחום. אסור להיכנס לאתרים של אנשים עם סיפורים אישיים או מומחים מטעם עצמם שכן לרוב המידע שם לא מדויק ולא אמין.
"השלב המיידי הבא הוא לחזור לרופא הנשים המטפל להמשך הכוונה ובירור. יש צורך ברופא שיהיה מנהל המקרה של ההיריון. בדרך כלל יבוצעו בדיקות מעקב נוספות לאימות הממצאים וחיפוש ממצאים חדשים או נתונים נוספים. בדיקות כאלה כוללות דיקור מי שפיר, בדיקת MRI לעובר, בדיקות דם ובדיקות נוספות לפי הצורך. לדעתי, תמיד חשוב לקבל חוות דעת שנייה מרופא נוסף מומחה ובעל ניסיון בתחום של האבחון הטרום לידתי. חוות הדעת השנייה מאמתת או שוללת את הממצאים ויכולה לספק נתונים חדשים ונוספים שיכולים לעזור בניהול המקרה.
"לאחר איסוף כל הנתונים והממצאים מהבדיקות השונות שנעשו יש לבצע דיון מסכם עם הרופא שמשמש כמנהל המקרה על המשך ההיריון והצפי למצבו של העובר לאחר הלידה".
5 צפייה בגלריה
אולטרסאונד כלי דם בגוף העובר
אולטרסאונד כלי דם בגוף העובר
אולטרסאונד כלי דם בגוף העובר
(באדיבות ד"ר עופר מרקוביץ)
אילו טכנולוגיות נוספו בשנים האחרונות בתחום אבחון בריאות העובר במהלך ההיריון, ואיפה עומדת ישראל בהשוואה לעולם בתחום?
"קיימת התפתחות טכנולוגית אדירה בתחום האבחון העוברי הטרום לידתי בשנים האחרונות. היכולות של עולם הרפואה בתחום האולטרסאונד והגנטיקה משתפרות ומתעדכנות מיום ליום. מכשירי האולטרסאונד החדשים מסוגלים לתת תמונה ברמת דיוק גבוהה ביותר ומאפשרים לנו לראות ולאבחן גם ממצאים קטנים או נדירים. בתחום הגנטיקה, היום כבר ברור שהרוב המוחלט של המומים והתסמונות מקורו בשינויים בכרומוזומים, חלקם קטנים ביותר. השינויים האלה ניתנים היום לזיהוי בעזרת בדיקת הצ'יפ הגנטי ובדיקת האקסום שנכנסה לשימוש לפני כמה שנים. בדיקת האקסום מאפשרת לקרוא חלקים חשובים מריצוף הדי.אן.איי בגנום העוברי ומסוגלת לאתר שינויים קטנים בגנים ספציפיים הגורמים למומים או להפרעות בעובר.
"חשוב לזכור שמאחורי כל הקידמה הטכנולוגית הזאת עומד הגורם האנושי, כלומר הרופא שמתפעל את המערכות ולו יש הידע הרפואי להסיק מהן מסקנות ולפעול בהתאם. ללא רופאים בעלי ידע, ניסיון ועניין מחקרי הטכנולוגיות האלה לא יגשימו את הייעוד שלהם.
"רפואת העובר בישראל היא מהמפותחות והמתקדמות בעולם ובהחלט מהווה מקור לגאווה. קיימים רופאים שהם מהאנשים המובילים בעולם בתחום, ובנוסף יחידות האולטרסאונד בבתי החולים השונים בארץ בהחלט נמצאות בקו אחד עם המוסדות המובילים בעולם בתחום האבחון העוברי הטרום לידתי".
ד"ר עופר מרקוביץ
טלפון: 054-4950650
כתובת: מרכז רפואי דניאלי, רח' רמב"ם 26, גבעתיים, טלפון: 054-3539351;
המרכז לבריאות האישה, רח' ברודצקי 43, תל אביב, טלפון: 03-7620620
אינסטגרם: dr _ofer_markovitch
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button