כאבים בסקס? לא גזירת גורל

כאבים במהלך יחסי מין זה לא משהו שאת צריכה להשלים איתו

יחסי מין אמורים להסב עונג. כשהם כרוכים בסבל, אסור להבליג רק כדי שהפרטנר ייהנה. ד"ר צחי בן ציון מסביר מהן הסיבות השכיחות לכאבים וכיצד לטפל

פורסם:
"פחות אבל כואב״, הלחין ושר יהודה פוליקר את מילותיו של יהונתן גפן. לקראת סוף השיר המילים מתחלפות ל״כואב אבל פחות״. אנחנו הסקסולוגים מרבים לשמוע גרסה נוספת, שאומצה על ידי נשים רבות שחוות כאב בעת קיום יחסי מין: ״כואב אבל תמשיך״. מתוך איזושהי השלמת גורל שככה זה כנראה אצל כולן, או מתוך מחשבה שעם הזמן זה יכאב פחות, הן מבליגות על הכאב. כי למה לחרב את המסיבה לפרטנר, שכל כך משתוקק לגמור?
תסמין של כאב בעת קיום יחסים נקרא דיספָּרֵאוּניה. לרַצות את הפרטנר זה נחמד, אבל החיים מלמדים שלהבליג על כאב זה לא רעיון טוב. בהמשך, התנהלות כזו יכולה להוביל לרתיעה מיחסי מין, שהרי אף אחת לא רוצה לסבול גם אם בקצה של הסבל מובטחים גל עונג ואורגזמה. כאב ביחסי מין הוא לא משהו שיש להשלים איתו, זו לא פשרה שצריך להסכין לה.
לטורים קודמים של ד"ר צחי בן ציון בלאשה
הסיבות לדיספראוניה רבות, ואלה השכיחות ביותר: אם הכאב מופיע מיד עם החדירה, יכול להיות שמקורו בהיעדר רטיבות עקב חוסר עוררות מינית. סיבה אפשרית אחרת היא וגיניסמוס - התכווצות בלתי רצונית ומתמשכת של שריר פתח הנרתיק. כל ניסיון חדירה במצב הזה מסב כאב. עוד סיבות: פצעים או זיהומים באיבר המין; וסטיבוליטיס - דלקת מבוא העריה, שמתבטאת בתחושת צריבה או בדקירה בעת ניסיון החדירה; חוסר סיכוך מתאים: לא כל אישה ממהרת לאמץ את אחד העזרים המוכחים למניעת כאבים בעת סקס בחדירה - שימוש בחומר סיכה. אז אם את חווה יובש נרתיקי – עניין אופייני במיוחד אחרי לידה או בתקופת חדלון הווסת - מומלץ להתיידד עם מסכך על בסיס סיליקון.
לפעמים, הכאב הוא תוצאה של גידולים בנרתיק או מחלות גינקולוגיות; כאבי חדירה אחרי לידה? הרבה פעמים, תפירת החתך בחיץ שבין הנקבים אינה מוצלחת, או שהצלקת שמותיר החתך לוכדת בתוכה איזשהו עצב, ואז כל לחץ מכאיב.
כאב במהלך סקס בחדירה שכיח למדי. כמעט שלוש מכל ארבע נשים חוו, חוות או יחוו כאב ברמה זו או אחרת, בשלב מסוים בחייהן. לגבי חלקן, מדובר בבעיה זמנית חולפת. אצל האחרות, הכאב הוא בעיה לטווח ארוך. אלה נתונים מתסכלים מאוד, שכן יחסי מין אמורים להסב עונג ולא להכאיב. כואב? לא משכנעים את עצמנו שבסוף זה יעבור, לא משלימים עם המצב ובלבד שהוא ייהנה, לא חושקים שפתיים כאילו שזו גזירת גורל. זה הזמן לפנות לסיוע.
לאן פונים? בראש ובראשונה למרפאת נשים. אם שם לא מזהים איזושהי פתולוגיה שהיא מקור הכאב, רצוי לפנות לטיפול מיני, כדי ללמוד איך לקיים יחסים שאינם כואבים. זה לא אומר שעד הבירור או הייעוץ צריך לשבות מפעילות מינית, הרי תמיד אפשר לקיים יחסים שאינם כוללים חדירה. אין שום סיבה להסתיר מבן הזוג את הקושי, להפך: מתבקש ליידע אותו שסקס עלול להיות לפעמים חוויה מכאיבה. שיחה גלויה בנושא תקל עלייך להסביר לו, שמה שהיה ביניכם עד עכשיו לא רלוונטי כרגע.
שכרם של יחסי מין הכרוכים בכאב לא מטופל עלול לצאת בהפסדם. בסופו של דבר, ייפגעו גם המיניות וגם הזוגיות. ככל שהבעיה תטופל מהר יותר, גם החזרה לשגרת סקס מהנה וזוגיות בריאה תהיה מהירה יותר. את ״כואב אבל תמשיך״ יש למחוק מהלקסיקון.

  • ד"ר יצחק (צחי) בן־ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים "סורוקה" ופסיכיאטר מחוז הדרום, שירותי בריאות כללית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button