שצד אחד בזוגיות חש כל הזמן כאב, הוא מרגיש נואש לאורך זמן

הכאבים הרגו את החשק: איך פיברומיאלגיה משפיעה על היחסים האינטימיים?

דאבת השרירים היא תסמונת כאב שעלולה להשבית את הסקס. הנקודה החיובית: יש הרבה מה לעשות לפני שנכנעים

ד"ר צחי בן־ציון
פורסם:
לפני זמן לא רב, ואחרי מאבק של שנים, הכיר הביטוח הלאומי במי שסובלים מפיברומיאלגיה כזכאים לשיעורי נכות. אכן, בשורה טובה. פיברומיאלגיה (בעברית: דאבת השרירים) היא תסמונת של כאב כלל־גופי, שממררת את חייהם של מי שלוקים בה. יותר נכון את חייהן, כי היא שכיחה הרבה יותר בקרב נשים.
הכאב הכרוני המפושט מורגש בעיקר בנקודות החיבור בין גידים לשרירים. לחיצה על הנקודות האלה מפיקה כאב בלתי נסבל אצל הפיברומיאלגים, בעוד שאצל אנשים אחרים לא. המקורות לרגישות היתר לכאב רבים: טראומה חריפה, תאונת דרכים, נפילה, מחלה קשה (גם קורונה) ומקור גנטי. לפעמים, הסיבות אינן ברורות. בעבר היו מי שפקפקו בעדויות על כאבים כרוניים שלא מרפים והחשידו את המתלוננות והמתלוננים ברמייה למען קבלת פיצוי. ההכרה בהם מצד מוסדות המדינה שמה קץ לספקנות הלא יאה.
המפגש שלי עם הנושא מגיע משני כיוונים. כשמטופלות מדווחות לי על כאבים קשים, שמונעים מהן קיום יחסי מין, או על תנוחות שהורגלו בהן בעבר ועכשיו הן בלתי אפשריות, אני שולח אותן לראומטולוג לאבחון של פיברומיאלגיה. והכיוון השני: לא פעם מגיעות פיברומיאלגיות, שבשל התסמונת חוות ירידה חדה בחשק המיני, ביכולת לקיים יחסי מין, בתפקוד במהלך הסקס, בקושי בהגעה לאורגזמה ובכאב מתפשט אחרי יחסי המין.
יחסי מין סדירים, הנאה ופורקן מיני, תורמים לשיפור המצב. היחסים האינטימיים - הליטוף, החיבוק, ההתגפפות - מסוגלים להעניק מזור
לפיברומיאלגיה ניתן מגוון רחב של טיפולים. אין לצערנו טיפול ממוקד אחד, שמביא להבראה או להקלה דרמטית. ידוע, שהידרותרפיה (טיפול במים) מסייעת, לצד טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, תרופות שונות, קנאביס רפואי, כירופרקטיקה ועוד. מה שברור: כשקיים מגוון כזה רחב של דרכים להתמודדות עם מחלה, זה הסימן הכי טוב לכך שעוד לא נמצא הטיפול המנצח, שישלח אותה לכל הרוחות. לפעמים נדרש שילוב של כמה שיטות טיפול, על מנת להביא להטבה, להפגה משמעותית בכאב, ובמקרים מסוימים כמעט להירפאות מוחלטת.
איך העניין משפיע במערכת יחסים? כשצד אחד בזוגיות חש כל הזמן כאב, הוא מרגיש נואש לאורך זמן. אדם כזה אומר לעצמו, אני הופך למעמסה, לנטל, כל מי שסביבי חשוף לסבל שלי, כל הזמן צריך לטפל בי, לתמוך בי. תחושת האשם גוררת ניתוק במודע, וכך גם גוועים היחסים האינטימיים. וכשאין יחסים אינטימיים, מתחדדות בעיות בזוגיות, ואלה רק מחמירות את הבדידות ואת הכאב.

2 צפייה בגלריה
גבר ואישה באמבטיה
גבר ואישה באמבטיה
דווקא יחסי מין סדירים, הנאה ופורקן מיני, תורמים לשיפור המצב
(צילום: shutterstock)

הרבה אנשים לא יודעים שדווקא יחסי מין סדירים, הנאה ופורקן מיני, תורמים לשיפור המצב. עצם היחסים האינטימיים - הליטוף, החיבוק, ההתגפפות - מסוגלים להעניק מזור, ולו זמני, לאנשים כאובים. הרי עוד כשהיינו ילדים וקיבלנו מכה חזקה, נשיקה מאמא או מאבא גרמה לכאב לחלוף מהר יותר. מערכת העונג של הגוף משככת כאבים ומשפרת את מצב הרוח, ויש למצוא דרך איך כן ממשיכים ליהנות מסקס.
במקרים רבים צריך קודם כל להתניע יחסים, כי ההכרה שהחשק יבוא מעצמו כבר לא בהכרח נכונה. ברמה הטכנית, אפשר למשל לרפד את המיטה בכריות גדולות, והמהדרים עושים שימוש בנדנדות ובעוד מיני עזרים, ש״מפחיתים״ את משקל הגוף בעת המגע.
טיפלתי בזוג שמצא כי יחסי מין בג׳קוזי עושים להם טוב, כי הגוף במים מרגיש קל הרבה יותר, מה עוד שמים תורמים לרגיעה ולהרפיה. אז הביטוח הלאומי לא יתקצב ג׳קוזי לכל חולה דאבת, אבל אם רוצים לאמץ את הטיפ, אפשר תמיד לנסות זאת בנופש הבא במלון או בצימר.
ד"ר יצחק (צחי) בן־ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים "סורוקה" ופסיכיאטר מחוז הדרום, שירותי בריאות כללית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button