שתף קטע נבחר

ארה"ב אחרי הטבח: "יש רגעים שמחייבים לפעול"

יום אחרי שמאה נהרגו בהפצצות של משטר אסד בסוריה התכנסה מועצת הביטחון לדיון חירום. "ההיסטוריה תשפוט אותנו", אמר השגריר הבריטי. ניקי היילי, שגרירת ארה"ב, הראתה תמונות של נפגעי התקיפה ושאלה "כמה ילדים צריכים למות עד שלרוסיה יהיה אכפת". היילי רמזה לתגובה אמריקנית: "כשהאו"ם נכשל מדינות פועלות". טראמפ: "שינינו את הגישה לאסד. תגובה? חכו ותראו"

 

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (ד') לדיון מיוחד לאחר הפצצות משטר אסד אתמול בפרברי אידליב, הפצצות שבהן נטען שנעשה שימוש בנשק כימי. מתיו רייקרופט, השגריר הבריטי באו"ם, אמר בדיון כי בעבר הייתה הזדמנות למועצה לגנות את השימוש של אסד בנשק כימי – ולהראות אחדות – אך רוסיה וסין הטילו וטו על ההחלטה לא פחות משבע פעמים. רייקרופט התבטא בחריפות נגד התנהלות המועצה. "נראה שהמסר היחיד שהגיע לאסד היה עידוד. אתמול ראינו את ההשלכות של הווטו – הן מופיעות על פני הילדים. ההיסטוריה תשפוט את כולנו באיך שהגבנו לתמונות הבלתי נסלחות האלה", אמר.

 

רייקרופט אמר את הדברים אחרי שארה"ב, בריטניה וצרפת גיבשו הצעת החלטה שקוראת לגנות את השימוש בנשק כימי במלחמה בסוריה - וטוענת כי הממשלה חייבת למסור מידע על מבצעים אוויריים שבהם לפי החשד היו תקיפות כימיות. רוסיה, בעלת בריתה של סוריה, הביעה התנגדות להצעת ההחלטה הזו.

היילי עם תמונות הזוועה מסוריה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
היילי עם תמונות הזוועה מסוריה(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

טראמפ עם המלך עבדאללה בבית הלבן (צילום: AP) (צילום: AP)
טראמפ עם המלך עבדאללה בבית הלבן(צילום: AP)

מי שעוד תקפה את התנהלות רוסיה היא ניקי היילי, השגרירה האמריקנית. היילי הציגה תמונות של ילדים סורים שנפגעו במתקפה, ואמרה כי אסד לא יפסיק להשתמש בנשק כימי – אלא אם רוסיה תפסיק להגן עליו. "אנחנו לא יכולים לעצום את העיניים", אמרה היילי. "אנחנו יודעים שאסד כבר השתמש בנשק הכימי נגד אזרחיו. אנחנו יודעים שהמתקפה של אתמול הייתה שפל חדש, אפילו למשטר האכזר של אסד", הוסיפה היילי ושאלה: "כמה ילדים עוד צריכים למות לפני שלרוסיה יהיה אכפת?".

 

היילי רמזה לתגובה אמריקנית כשאמרה: "לאסד, לרוסיה ולאיראן אין רצון בשלום. כשהאו"ם נכשל בעקביות במילוי חובתו, יש רגעים בחיי מדינות שמחייבים אותנו לפעול". הנשיא דונלד טראמפ נשאל היום, בפגישה עם מלך ירדן עבדאללה בוושינגטון, על תגובה אמריקנית לאסד. "אתם תראו", אמר הנשיא. ימים ספורים אחרי שארה"ב הודיעה כי הדחת אסד כבר לא נמצאת בראש סדר העדיפויות אמר טראמפ כי "הגישה האמריקנית לאסד השתנתה מאוד". טראמפ נשאל גם על הטבח הכימי בסוריה, ואם מבחינתו סוריה חצתה קו אדום. היא חצה הרבה קווים מבחינתי", הבהיר.

השגריר הבריטי בדיון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השגריר הבריטי בדיון(צילום: AFP)
  

בדיון במועצת הביטחון קרא השגריר הצרפתי לרוסיה להגביר את הלחץ על סוריה לסיים את מלחמת האזרחים שנמשכת כבר שש שנים. "אנחנו מדברים על פשעי מלחמה", אמר השגריר פרנסואה דלטרה. "אנחנו קוראים לרוסיה להפעיל עוד לחץ על המשטר. האמת שאנחנו גם צריכים שאמריקה תהיה מחויבת לפתרון בסוריה", הוסיף.

 

ולדימיר ספרונקוב, סגן השגריר הרוסי, אמר כי מה שהוביל למתקפות כימיות בסוריה היה האיום של ברק אובמה בפעולה צבאית אם סוריה תחצה את "הקו האדום". הדיפלומט הרוסי הוסיף: "החלטה זו שימשה כנקודת מוצא לפרובוקציות עתידיות של קבוצות טרוריסטים וקיצוניים. בעזרת שימוש בנשק כימי הם ביקשו לבייש את המשטר הסורי וליצור תירוץ לשימוש בכוח צבאי נגד מדינה ריבונית".

מועצת הביטחון, היום (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון, היום(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מריה זחרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, אמרה מוקדם יותר כי הצעת ההחלטה שקוראת לגנות את המתקפה מאשימה את הממשל הסורי - מבלי שנערכה חקירה הולמת. זחרובה אמרה כי ייתכן שהסרטונים והתמונות שפורסמו אתמול ברחבי העולם על ידי עיתונאים סורים מזוייפים, האשימה את המערב ב"מופע פוליטי", וקראה לחקירה בינלאומית.

 

הטבח באידליב - כתבות נוספות:

גרסת רוסיה: מטוסי סוריה הפציצו מאגר כימי של המורדים

פעיל אופוזיציה סורי ל-ynet: "שמישהו יעצור את אסד המשוגע הזה"

לפעול נגד סוריה ולהתייצב מול רוסיה: המבחן של טראמפ

 

זחרובה הוסיפה כי טיוטת ההחלטה היא "בלתי מתקבלת", אנטי-סורית ותעורר את המתחים באזור. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי העמדה של מוסקבה בנוגע לנשיא סוריה בשאר אסד נותרה ללא שינוי. דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר כי "רוסיה וכוחותיה ימשיכו את המבצעים נגד הטרור בסוריה כדי לשחרר את המדינה. במועצת הביטחון רוסיה תציג עובדות שכבר הוצגו על ידי משרד ההגנה שלנו".

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

  

הקהילה הבינלאומית מאשימה את אסד בטבח כימי, אך הגרסה הרוסית למתקפה – שבה נהרגו יותר ממאה בני אדם – אחרת. משרד ההגנה הרוסי טוען כי מטוסי קרב סוריים תקפו והשמידו מפעל תחמושת ומאגר כימי של המורדים בעיירה ח'אן שייחון – ולא השתמשו בעצמם בנשק כימי. גורם אמריקני אמר כי הטענה הרוסית "לא תואמת את המציאות". גם המורדים באידליב מכחישים את ההאשמות של רוסיה. חסן חאג' עלי, מפקד "צבא אידליב החופשי", אמר כי "כל האזרחים יודעים שאין מוצבים צבאיים של מורדים או מפעלי נשק באזור".

 

גם בקרב המורדים הסורים יש ביקורת קשה על התנהלות האו"ם. מוחמד עלוש, נציג המורדים בשיחות שנערכות עם ממשלת סוריה בתיווך האו"ם, הפנה אצבע מאשימה לסטפן דה מיצורה, שליח הארגון לסוריה. "הפתרון האמיתי הוא להביא את אסד, שמשתמש בנשק כימי, למשפט ולא לשולחן המו"מ". הוא אומר כי השתיקה של האו"ם "מעניקה לגיטימציה" להרג האזרחים.

 

היום מסר ארגון הבריאות העולמי כי האזרחים שנפגעו בתקיפה הכימית אתמול באזור אידליב בסוריה הציגו סימפטומים זהים לסימפטומים של שימוש בגז עצבים. בהודעת הארגון נכתב כי "חלק מהמקרים הציגו סימנים הדומים לחשיפה לכימיקלים זרחניים, בהם גז עצבים". הדיווחים אתמול מסוריה מצביעים על כך שהמשטר השתמש בגז סארין נגד העיירה ח'אן שייחון.

 

המתקפה אתמול היא לפי החשד הטבח הכימי הקשה ביותר של משטר אסד נגד אזרחיו, מאז ההסכם על פירוק המשטר מנשק כימי ב-2013. לאורך היממה האחרונה גינו מנהיגי העולם את המתקפה. טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, יריבו של אסד, שכינה את אסד "רוצח". גם ארדואן לא חסך ביקורת מהאו"ם, ואמר כי אסד מצליח לחמוק מעונש רק מכיוון שהארגון שותק.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ילד שנפגע במתקפה באידליב מקבל טיפול, אתמול
צילום: EPA
מומלצים