שתף קטע נבחר

האפיפיור מבקר במיאנמר ויש מילה אחת שאסור לו לומר

כ-620 אלף מוסלמים ברחו ממדינת ראקין במיאנמר בעקבות המבצע האלים של הצבא וחיים במחנות פליטים בבנגלדש. פרנסיסקוס הגיע למיאנמר וראשי המדינה מקווים שלא יזכיר את המילה "רוהינגה" משום שהם עצמם לא מכירים במיעוט המוסלמי הנרדף וחסר האזרחות, אף שהוא חי דורות רבים במדינה

קרא לבני הרוהינגה "אחים ואחיות". פרנסיסקוס לאחר נחיתתו במיאנמר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קרא לבני הרוהינגה "אחים ואחיות". פרנסיסקוס לאחר נחיתתו במיאנמר(צילום: רויטרס)

 

האפיפיור פרנסיסקוס נחת היום (יום ב') במיאנמר לביקור שמילה אחת בו עשויה להיות מאוד דומיננטית ומשמעותית: רוהינגה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

כ-620 אלף בני רוהינגה, המיעוט המוסלמי במיאנמר, ברחו מארצם לבנגלדש בעקבות המבצע הצבאי נגדם שהחל בסוף חודש אוגוסט. בשעה שהקהילה הבינלאומית נזעקת למען מאות אלפי הפליטים שגרים כעת בצפיפות במחנות בבנגלדש, הרוב הבודהיסטי במיאנמר די אדיש למצוקת המיעוט המוסלמי הנרדף.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
מיאנמר אינה מעניקה אזרחות לבני הרוהינגה ואפילו לא מזהה אותם כבני רוהינגה, אלא כ"בנגלים" - מהגרים לא חוקיים מבנגלדש אף שרבים מהם חיו במיאנמר במשך דורות רבים.

 

מתוך 1.1 מיליון בני רוהינגה, 620 אלף ברחו לבנגלדש

השאלה הגדולה היא אם האפיפיור יתייחס בביקורו במיאנמר לסוגיית בני הרוהינגה ויזכיר אותם בשמם מול הציבור הבודהיסטי הרגיש לנושא.

 

בני הרוהינגה המוסלמים הם כאמור מיעוט אתני שחי ברובו הגדול במדינת ראקין שבמערב מיאנמר. טרם המשבר שפרץ בחודש אוגוסט עמד מספרם של בני הרוהינגה על סביבות 1.1 מיליון, אולם כעת נמצאים כשני שליש מהם בבנגלדש.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
פליטים בני רוהינגה יורדים לחוף בבנגלדש (צילום: AP) (צילום: AP)
פליטים בני רוהינגה יורדים לחוף בבנגלדש(צילום: AP)

מחנה של בני רוהינגה בבנגלדש (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מחנה של בני רוהינגה בבנגלדש(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בני הרוהינגה נחשבים לאחד העמים הנרדפים ביותר בעולם. במיאנמר שללו מהם באופן שיטתי את הזכויות שלהם והם חיים למעשה אורח חיים דמוי אפרטהייד עם הגבלות חמורות על תנועתם ועל גישתם לשירותים בסיסיים.

 

חיים דורות רבים במיאנמר ולא נחשבים אזרחים

גורמי ממשל ורבים בציבור הבודהיסטי במיאנמר דוחים את קיומו של מיעוט ושמו רוהינגה, וכאמור מגדירים את בני הרוהינגה כמהגרים בלתי חוקיים מבנגלדש אף שכאמור הם חיים במיאנמר שנים רבות.

 

אלימות על רקע אתני פרצה במדינת ראקין כבר בשנת 2012, אך הרמה הכי קשה של אלימות נרשמה במשבר האחרון בסוף חודש אוגוסט. היה זה כשמורדים בני רוהינגה תקפו עשרות עמדות של כוחות הביטחון של מיאנמר. בתגובה, צבא מיאנמר פתח במבצע צבאי במדינת ראקין שבמהלכו הוצתו כפרים כליל, נהרגו בני רוהינגה והיו קורבן למקרי אונס וכאמור מאות אלפים מהם ברחו מבתיהם לעבר בנגלדש השכנה.

 

מצפים לבואו של האפיפיור בעיר יאנגון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מצפים לבואו של האפיפיור בעיר יאנגון(צילום: AFP)
האו"ם וארצות הברית האשימו את מיאנמר בטיהור אתני, אלא שצבא מיאנמר מכחיש בתוקף את הטענות נגדו וטוען שהוא פועל רק נגד "טרוריסטים" ושהמורדים בני הרוהינגה הם אלה שפגעו בבני עמם והציתו את כפריהם.

 

מנהיגים קתולים ביקשו מהאפיפיור: אל תשתמש במילה "רוהינגה"

מאז פרוץ משבר בני הרוהינגה בחודש אוגוסט התייחס האפיפיור לנושא לפחות בשלוש הזדמנויות. בפברואר 2-17 הוא קרא לבני הרוהינגה "אחים ואחיות" שעברו עינויים ונהרגו בגלל אמונתם. הוא תיאר את בני הרוהינגה כאנשים טובים ושוחרי שלום שסבלו במשך שנים, וקרא לקתולים להתפלל למענם. בחודש אוגוסט הוא הזכיר שוב את הסבל את בני הרוהינגה ובחודש שעבר הוא כאב את מצוקתם של "200 אלף ילדים בני רוהינגה במחנות פליטים" בבנגלדש. "בקושי יש להם מה לאכול, אף שיש להם זכות למזון. הם סובלים מתת-תזונה, אין להם תרופות", אמר האפיפיור.

 

איש לא יודע כיצד יתייחס האפיפיור הלא קונבנציונלי והבלתי צפוי לנושא בני הרוהינגה במהלך ביקורו במיאנמר. מנהיגים קתולים במדינה הזהירו את פרנסיסקוס שלא להשתמש במילה "רוהינגה" במהלך ביקורו מחשש שהמיעוט הנוצרי הקטן במיאנמר יהפוך למטרה מצד בודהיסטים קיצוניים.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
גורמים בוותיקן רמזו שהאפיפיור מתייחס ברצינות רבה לאזהרה שקיבל מצד הקתולים במיאנמר. עם זאת, מנהיג הכנסייה הקתולית נודע בחיבתו הרבה לעזור למסכנים ולמדוכאים ואם הוא לא יזכיר את בני הרוהינגה בשמם במהלך ביקורו הרי שתהיה זו פשרה מאוד גדולה מצדו של פרנסיסקוס.

 

מנהיג הכנסייה יעשה פשרה גדולה מבחינתו?

האפיפיור עשוי לאמץ את הניסוח המועדף על מנהיגת מיאנמר בפועל, כלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י, שמכנה את בני הרוהינגה "מוסלמים במדינת ראקין, אם כי ניסוח זה כבר עורר את זעמם של שני הצדדים בסכסוך.

 

לוח הזמנים של האפיפיור בן ה-80 במיאנמר יהיה עמוס באירועים ויהיו לו כמה הזדמנויות להתייחס בדבריו לסוגיית בני הרוהינגה. פרנסיסקוס יערוך שתי מיסות, יקיים דיונים עם אנשי דת בודהיסטים וייפגש עם סו צ'י ועם מפקד צבא מיאנמר מין אונג הליינג - האיש שכוחותיו מואשמים בפשעים נגד האנושות. לאחר מכן ימשיך האפיפיור לבנגלדש, שם הוא צפוי לפגוש בני רוהינגה בבירה דאקה.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מיאנמר לא רוצה את בני הרוהינגה בשטחה וכל תמיכה בהם מעוררת את זעמם של הבודהיסטים הלאומנים במדינה. הזעקה העולמית על הטיפול בבני הרוהינגה במיאנמר הובילה רבים במדינה, כולל הבכירים ביותר בשלטון, למסור תגובות מתחמקות ומתגוננות.

 

במיאנמר יש כמה בודהיסטים לאומנים שמאשימים את האפיפיור בהתערבות בסכסוך שהוא אינו מבין בו, ולטענתם התערבותו עלולה רק ללבות את האש. משקיפים מהצד חוששים שהאלימות הקשה במדינת ראקין נגד בני הרוהינגה תעמיד בסכנה את כל הישגיה הדמוקרטיים השבריריים האחרונים של מיאנמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
האפיפיור ביאנגון, מיאנמר
צילום: רויטרס
מומלצים