שתף קטע נבחר

לנוע בזהירות באופניים חשמליים: "אפשר רק לקנא בניו יורק"

האכיפה האגרסיבית בניו יורק, שנועדה להוריד את שיעור נפגעי השימוש באופניים חשמליים, מתקבלת בישראל ברגשות מעורבים: "שם, בניגוד לכאן, יש רשת שבילים רציפה ופתרונות לנסיעה בצמתים", אמר מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים". מכון גרטנר: "האכיפה יכולה להוריד את מספר הפצועים"

 

 (צילום: מוטי קמחי, AP) (צילום: מוטי קמחי, AP)
(צילום: מוטי קמחי, AP)

המדיניות החדשה שהונהגה בניו יורק במסגרת המאבק לצמצום במספר הנפגעים ברכיבה על אופניים חשמליים שונה בתכלית מהמתרחש בישראל. בעוד העיר האמריקנית נוקטת אכיפה אגרסיבית, בישראל אין כמעט פתרונות תשתיתיים, והאכיפה מסתכמת בדרך כלל בהורדתם מהמדרכה לכביש.

 

לפי הדיווח אתמול (יום ב') ב-AP, רכיבה עם אופניים חשמליים ברחוב בניו יורק עלולה לגרור קנס של 500 דולר. זאת ועוד, ראש העיר ביל דה בלאזיו הודיע כי החל מהחודש הקרוב, עסקים ששליחיהם ישתמשו באופניים חשמליים ייקנסו ב-100 דולר.

 

"לא חוקי להשתמש ברחובות באופניים חשמליים, ומי שבראש שרשרת המזון צריך להיות אחראי", אמר דובר העירייה אוסטין פינאן. "במקום להתמודד רק עם הרוכבים, אנחנו מתמודדים עם החנויות שמסיטות מבט ומותירות את העובדים שלהן להתמודד עם הקנס".

בעוד בניו יורק אופניים חשמליים משמשים בעיקר שליחים ומהגרים בשל מחירם הנמוך - בישראל הם נחלת הכלל, מחירם מגיע לאלפי שקלים ומספרם רק גדל והולך עם השנים. פועל יוצא מכך נקשר למספר הרוכבים שמעורבים בתאונות דרכים בישראל.

 

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנת 2015 הסתיימה עם 17 רוכבי אופניים הרוגים, מהם שני רוכבי אופניים חשמליים. ב-2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים ו-10 רוכבי אופניים חשמליים. מתחילת 2017 נהרגו 12 רוכבי אופניים ושבעה רוכבי אופניים חשמליים. היעד של משרד התחבורה בארץ הוא להוריד את מספר ההרוגים בתאונות דרכים לשישה הרוגים למיליארד ק"מ נסיעה, בעוד מדינות ה-OECD ועיריית ניו יורק אימצו את "חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים".

 

"צעדים שמיטיבים עם תנועת האופניים" 

יותר אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", אמר בהתייחסו לנתונים כי "צריך להבין שהמצב החוקי בניו יורק בכל הנוגע לאופניים חשמליים דומה לזה שבישראל - גם בניו יורק וגם בישראל נסיעה באופניים חשמליים המונעים באמצעות דיווש חוקית. מה שלא חוקי הוא נסיעה על אופניים חשמליים שמונעים ללא צורך בדיווש וכל מיני אופניים 'משודרגים' למיניהם ועל רוכבים אלו מוטלות הסנקציות.

 

"מעבר למצב החוקי - כל השאר שונה: חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים הוביל אותם לנקוט צעדים רבים שמיטיבים עם תנועת האופניים בעיר ושלנו נותר רק לקנא. יש להם פרויקט השכרת אופניים עם יותר מ-70 אלף נסיעות ביום ו-450 אלף נסיעות יומיות בסך הכול באופניים, יש שם מעל 1,130 מייל של שבילי אופניים הבנויים כרשת רציפה ויש שם פתרונות לנסיעה בצמתים. אם מאמצים את המכלול הניו יורקי - אנחנו כמובן בעד".


גם המעסיקים בניו יורק מוענשים (צילום: AP) (צילום: AP)
גם המעסיקים בניו יורק מוענשים(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

האדריכל יונתן לבנדיגר מחברת planet לתכנון עירוני הסביר: "בניו יורק יש כבוד רב לחיי הרחוב והעיר תלויה בחיי רחוב מוצלחים אבל שם יש אלטרנטיבה טובה של תחבורה ציבורית שיכולה להביא אותך במהירות וביעילות למרכז העיר. בישראל למדנו שאופניים חשמליים הם גם איום אבל הם גם הזדמנות להורדת כלי רכב מהכביש ולספק אלטרנטיבה ירוקה ויעילה לנסיעות של 10 ולפעמים 15 ק"מ, אבל נדרשת תשתית וצריך לחבק את רוכבי האופניים ולא להיאבק בהם".

 

לבנדיגר אמר עוד כי "העובדה שכל אחד יכול לרכוש אופניים תקניים ובסכום קטן לשדרג אותם ולהפוך אותם לכלי מסוכן שלא היינו רוצים ברחובות היא בעייתית וצריך לאכוף באופן תקיף יותר את העניין הזה. האכיפה חייבת להיות מהרגע הראשון אחרת אנשים מפתחים תרבות רכיבה רעה כמו נסיעה באור אדום או נגד הכיוון כפי שאנחנו מורגלים לראות היום. הבעיה בישראל שהאכיפה סלקטיבית - אם פקחים אוכפים נסיעה במעברי חציה ברכיבה ולא בהליכה זה פשוט צחוק, לצד אכיפה איכותית ופיתוח תשתיות נדרשת כמובן התערבות מגיל צעיר ללימוד רכיבה בטוחה".

 

תושב ניו יורק: "המאבק סותר את החזון" 

אדריכל טדי קופמן, שמתגורר בניו יורק, אמר מנגד: "להיאבק באופניים החשמליים סותר את חזון אפס ההרוגים של העירייה. האופניים החשמליים יעילים ונוחים, בטח בעיר שבה תנועת הולכי רגל לפעמים צפופה ולא רציפה במנהטן ובחלקים מסוימים של קווינס וברוקלין". הוא הוסיף כי "צריך להבחין בין שני סוגי אופניים חשמליים: הפעלת מנוע באמצעות דיווש או שלא באמצעות דיווש ולשים את שניהם באותה קטגוריה ולאסור את שניהם זהו צעד קיצוני שמהווה מאבק שווא בצורך שבאמת בא מלמטה".

 

במכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, הראו כי במחצית הראשונה של שנת 2017 חלה ירידה של 21% במספר הרוכבים מתחת לגיל 16 שאושפזו כתוצאה מתאונה כזו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וירידה קלה במספרם של פצועי הראש הקשים (12% מהמאושפזים נפגעי ראש קשים לעומת 14% בתקופה המקבילה אשתקד).

 

במכון העריכו שישנו קשר בין הגברת האכיפה לירידה בנתוני המאושפזים. "אנו נדרשים להחליט מה המדיניות הנכונה ולאכוף אותה, בניו יורק מרגע שקיבלו מדיניות הולכים עליה בכל הכוח, בישראל החליטו ללכת בדרך ביניים שאני מקווה שלא תוכח בסופו של יום כפוגעת יותר", אמר פרופ' קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים