שתף קטע נבחר

גרסת המ"פ לאלימות של תמימי: "בלונדינית בת 12 נתנה לי סטירה ולקשר בוקס לפנים"

חודש אחרי שעאהד תמימי ובת דודתה תועדו תוקפות קצין וחייל בנבי סאלח, נחשפות עדויות הלוחמים. המ"פ לא ייחס חשיבות יתרה לתקרית: "הייתי טרוד מהפרות הסדר". על השאלה מדוע לא עצר את התוקפות השיב הקצין: "זה היה מוביל לתוצאה גרועה יותר, ואני לא יודע איך זה היה נגמר"

 

 

הפרות הסדר בנבי סאלח נמשכו ארבע שעות. מפקד פלוגת חוד בחטיבה המרחבית בנימין וחייל התקרבו לבית משפחת תמימי ביישוב בדרום השומרון, ואז יודו לעברם אבנים. בהמשך התקרבו עאהד תמימי (17) ובת דודתה נור תמימי (21) לקצין ולחייל ותקפו אותם. חודש אחרי התקרית המתועדת, נחשפת הערב (יום ב') גרסת הקצין והחייל לאירוע.

 

"היינו בתחילה בסמוך לבתי הפלסטינים כי ידוע שכשמתחילה הפרת סדר מגיעים הפעילים לתוך בית המשפחה (תמימי) ליידות אבנים על כוחות צה"ל", סיפר המ"פ לחוקרי המשטרה. "אז הגענו למקום כדי למנוע שהאבנים יגיעו לציר. לאחר זמן מה הפלסטינים הבינו היכן אנחנו עומדים והתחילו ליידות לעברנו אבנים. לא זיהינו מי זורך עלינו אבנים וכדי למנוע את זריקת האבנים נכנסנו לחצר הבית".

 

המ"פ מספר כי עמד כ-20 דקות עם החייל בכניסה לחצר בית תמימי, עד שכמה בני משפחה יצאו לעברם. "יצאו שתי הבנות, שתי נשים מבוגרות ועוד נראה לי שמונה ילדים וארבעה מבוגרים, ואז מגיעות שתי קטינות. הן מדברות בערבית, אני לא מבין את השפה ולכן לא הבנתי מה הן אמרו".

סטירות למ"פ. האירוע המתועד בנבי סאלח (צילום: AP) (צילום: AP)
סטירות למ"פ. האירוע המתועד בנבי סאלח(צילום: AP)

עאהד תמימי בבית המשפט הצבאי, היום (צילום: AP) (צילום: AP)
עאהד תמימי בבית המשפט הצבאי, היום(צילום: AP)

על התקיפה עצמה סיפר המ"פ: "אחת הקטינות, בת 13-12 בלונדינית, שלבשה ז'קט ג'ינס בהיר, התחילה לדחוף, לבעוט ולהרים עליי ידיים. היא נתנה לי סטירה ולקשר שלי בוקס לפנים. הקטינה השנייה הייתה פחות אלימה. היא בעיקר דחפה אותי. לאחר מכן הגיעה האישה המבוגרת. היא ניסתה לעצור את הילדות שלה, אבל לא הצליחה".

 

על שאלת החוקר בנוגע לתחושותיו סיפר המ"פ: "בסוף אני צריך להחזיק את הפרות הסדר בשליטה. היו שתי נקודות ולא רציתי לעצור אותן כדי לא לפתוח נקודה נוספת מכיוון שלא היו מספיק כוחות בשטח. אני רוצה לציין שהייתי טרוד מאירועי הפרות הסדר בשטח והייתי קשוב לקשר, ולכן לא התייחסתי כל כך לאירוע הזה".

 

בהמשך נשאל המ"פ מדוע שתי התוקפות לא נעצרו. על כך הוא השיב: "מאחורי הבנות היו עוד שתי משפחות, בערך 12 אנשים, ואנו היינו שני חיילים. אם היינו עוצרים אותן - היינו מגיעים לתוצאה גרועה ולא יודע איך זה היה נגמר. בנוסף לכך, היינו בהפרת סדר גדולה ללא כוח אדם מספיק".

 

החייל: "הקטינה עם התלתלים עשתה בעיות" 

עדות דומה בחקירת המשטרה סיפק גם החייל שהיה עם המ"פ. לדבריו, "הבחורה הבלונדינית נתנה למ"פ בעיטות עם הרגליים וסטירה לפרצוף. היא דחפה אותו ונתנה לו מכות. אני לא זוכר בדיוק מה הסדר, היא נתנה לי אגרוף לפנים ופגעה לי בגבה הימנית. בהתחלה הרגשתי כאב ולאחר זמן מה עבר לי. הילדה השנייה צילמה עם הטלפון, אם אני זוכר טוב היא דחפה אותי".

 

גם החייל נשאל מדוע שתי התוקפות לא נעצרו. הוא השיב: "אני לא יודע, הייתי עם המפקד, זאת החלטה שלו. שמעתי שהקטינה עם התלתלים עשתה בעיות, אבל בשעת האירוע לא זיהיתי אותה. רק אחר כך. היו בגזרה עוד חיילים, אבל הם לא ראו את האירוע".  

 

בעקבות התקרית הואשמה עאהד תמימי בתקיפת הקצין והחייל וכן בחמישה אירועים נוספים, שבהם תקפה משרתים בכוחות הביטחון בזריקת אבנים, איומים, הפרעה לכוחות במילוי תפקידם, הסתה והפרות סדר. נור תמימי מואשמת בעבירות של תקיפת חייל בנסיבות מחמירות והפרעה לחייל במילוי תפקידו.

 

בדיון שנערך היום בבית המשפט הצבאי בעופר, הציגה פרקליטתה של עאהד תמימי, עו"ד גבי לסקי, שורה של טענות על התנכלות מצד החוקרים למרשתה. בין היתר טענה הפרקליטה כי אחד החוקרים, ששמו לא נחשף בפרוטוקולים, איים על תמימי ששותקת בחקירה, כי אם לא תדבר הוא יעצור את בני משפחתה בזה אחר זה.

 

עו"ד לסקי גם הציגה לשופט צילומים מתוך חקירת תמימי, ובהם נראה החוקר מתקרב לנערה הפלסטינית באופן תמוה ואף נכנס למרחב הפרטי שלה. לדברי עו"ד לסקי, "רואים בבירור איך החוקר מכניס את ראשו בין המחשב ממש בצמוד אליה".

 

בעקבות אירועים אלה הגישה לסקי תלונה ליועץ המשפטי לממשלה. במהלך הדיון היום התייחסה הסנגורית גם לעדויות החיילים, וטענה כי "יש בהן סתירות שאינן מתיישבות על הדעת". בסיום הדיון קבע השופט כי ההחלטה בעניין המשך מעצרה של תמימי תינתן ביום רביעי. עד אז היא תישאר במעצר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
עאהד תמימי בבית המשפט הצבאי, היום
צילום: EPA
מומלצים