שתף קטע נבחר

השר שטייניץ: "אבו מאזן קבר את תהליך השלום"

בריאיון לאולפן ynet אמר שר האנרגיה וחבר הקבינט כי לא יהיה משא ומתן מדיני "כל עוד אבו מאזן הוא המנהיג הפלסטיני". הוא יצא נגד הקריאות לפטר את הרמטכ"ל בעקבות שילוב נשים בצבא, ואמר כי הוא דווקא בעד הארכת תפקידו. על הבצורת: "אסור לנו לאבד את הכינרת"

  

 

אפקט הנאום של יו"ר הרשות: שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ד"ר יובל שטייניץ, טען היום (ה') בראיון לאולפן ynet שלא יהיה משא ומתן מדיני "כל עוד אבו מאזן הוא המנהיג הפלסטיני וכל עוד ההנהגה הפלסטינית המתונה לא מכירה בזכות היהודים למדינה משלהם". לדבריו, הנשיא הפלסטיני "לשנות את תמונת במצב ביהודה ושומרון".

 

את הדברים אמר השר על רקע נאומו של אבו מאזן במועצה המרכזית של אש"ף בתחילת השבוע, ובעיקר על רקע דבריו החריפים אתמול בקהיר. ברמאללה אמר אבו מאזן כי "רצו להביא את היהודים מאירופה לכאן כדי לשמור על האינטרסים של האירופים באזור. הם ביקשו מהולנד, שהיה לה הצי הגדול בעולם, להעביר את היהודים". הוא ציטט פילוסוף מצרי שהתייחס להצהרת בלפור: "ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהודים".

"אבו מאזן מנסה לשנות את תמונת המצב ביהודה ושומרון". השר שטייניץ (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
"אבו מאזן מנסה לשנות את תמונת המצב ביהודה ושומרון". השר שטייניץ(צילום: אבי מועלם)

בריאיון התייחס שטייניץ גם לקריאות לפטר את הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, ואמר כי הוא דווקא "תומך בהארכת תפקידו". לדבריו, "לציונות הדתית ואפילו לחרדית לא תהיה ברירה בדבר אחד - מיקומן של הנשים בחברה. עוד 10 או 20 שנה יהיו גם נשים מכהנות כשופטות או דיינות בבתי הדין הרבניים".

 

כשר האנרגיה הוא התייחס גם לבצורת ואמר כי "אנו מתחילים לחשוב שזה חלק מתהליך ההתחממות הגלובלית". לדעתו "צריכים להשקיע כסף בהצלת הכינרת ונחלי הגליל" - והוא משוכנע שהאוצר ייתן את הכסף.  

 

"אבו מאזן נוקט קו קיצוני"

- אתה חבר קבינט והיה מבצע מוצלח הלילה, למרבה הצער עם שני פצועים, קודם כל התייחסות ביטחונית לסוגיה?

"קודם כל צריך לברך את השב"כ ואת צה"ל על האיתור המהיר ועל המבצע המוצלח. לא כל מדינה בעולם מסוגלת למנוע 90 ומשהו אחוזים מניסיונות הטרור נגדה וליירט ולגלות במהירות כזו את אלה שביצעו את הניסיונות שכן הצליחו".

 

- עד כמה שמתם את העניין הזה כיעד בפני השב"כ וצה"ל ואמרתם: 'זה חשוב אחרי הרצח של הרב שבח'?

"לא צריך להציב את זה כיעד מיוחד, ברור שזה חשוב תמיד. באותם מקרים ספורים שהם באמת אחוזים בודדים שהטרוריסטים מצליחים לפגוע ביהודים, בישראלים, הניסיון להתחקות אחריהם ולפגוע בהם ולנטרל אותם הוא חיוני. לא רק מבחינת התחושות שלנו, אלא גם חוליה כזאת בדרך כלל מוכנה ורוצה לבצע מעשים נוספים, מעשי טרור נוספים, ולכן המהירות פה היא לב העניין".

 

- עד כמה מזהים ניסיונות של חמאס לשנות את המצב ביהודה ושומרון לעומת ההרגעה היחסית של העמדה הזאת?

"אנחנו מזהים כל הזמן, אבל אני יכול לומר - וכאן אני אומר את דעתי האישית - אנחנו כרגע מזהים ניסיונות של אבו מאזן לשנות את תמונת המצב ביהודה ושומרון. אבו מאזן נוקט קו מאוד קיצוני. נכון שהוא אומר שהוא לא יפעל בטרור, אבל למעשה הוא נותן גיבוי, תמיד נותן גיבוי - עם השכר למשפחות הטרוריסטים, אלה שהצליחו להרוג ישראלים, עם הכסף לטרוריסטים ובני משפחותיהם, אבל הפעם משתמע במה שהוא אומר גיבוי הרבה יותר גדול למעשי אלימות וטרור נגד ישראלים.

 

 

"אני יכול לומר לך שגם ההכרזות האנטישמיות הקשות של אבו מאזן בימים האחרונים, שבעצם חוזרות על התיאוריה שהיהודים הם רק כלי של הקולוניאליסטים, שאין עם יהודי, שאין לנו מה לעשות פה בכלל, שכל הקיום היהודי כאן זה מעשה נבלה, איזה משימה, איזה מזימה נגד העמים המקומיים האותנטיי.

 

"בא המנהיג הפלסטיני ואומר דברים כאלה, דורש שנכיר בקיומו של העם הפלסטיני ובזכויותיו, אבל אומר, וזה כתוב גם באתר של המשמר הנשיאותי שלו: 'אין עם יהודי. ולכן אין לו זכויות משלו'. כלומר לנו אין זכות למדינה משלנו בארץ אבותינו".

 

- אבל פרקטית-מדינית, הוא אומר שהאמריקנים לא מתווכים והישראלים לא רוצים מו"מ. האם לא יכול להיות מצב שאתם דחקתם יחד עם האמריקנים את הפלסטינים לפינה שאומרת 'אין לו מה להפסיד'.

"אני רוצה להזכיר לך שני דברים. ראשית, היו פה גם ממשלות מרכז ושמאל. הממשלה של אהוד ברק, ממשלת שמאל. הממשלה של אולמרט, ממשלת מרכז-שמאל. וגם כלפיהם, לא ערפאת ולא אבו מאזן הגיעו איתם להסדר. אבל אני רוצה להדגיש דבר אחד, זה לא חדש. אני אמרתי לפני ארבע שנים שאבו מאזן הוא המנהיג האנטישמי ביותר בעולם. למעשה מבחינה אידיאולוגית אבו מאזן יותר אנטישמי מיאסר ערפאת. הוא באמת אנטישמי, הוא באמת מאמין שליהודים אין זכויות".

 

- כוחות הביטחון שלו בין היתר מונעים פיגועים, משתפים פעולה עם כוחות הביטחון שלנו, האנטישמי הזה גם ישב עם ראש הממשלה באותו החדר גם בתקופת אובמה. בוא נדבר עוד פעם על המציאות, מה קורה עכשיו? אוקיי, הוא אנטישמי, הוא גרוע מאוד. מה עכשיו? אנחנו ניקח אחריות על יהודה ושומרון? אתה רוצה לדאוג ל-2.5 מיליון ערבים?

"אני אומר דבר אחד, אנחנו מעוניינים בסוג מסוים של פיתרון. כל עוד אבו מאזן הוא המנהיג הפלסטיני, כל עוד ההנהגה הפלסטינית המתונה לכאורה אומרת לך: 'אנחנו לא מכירים בזכויות היסוד שלך. אנחנו לא מכירים בכלל בזה שאתה עם ושיש לך זכות להגדרה עצמית. אנחנו לא מכירים בזכות היהודים למדינה משלהם' - כל עוד זה כך, זה לא הולך לשום מקום".

 

- זה כן הולך לאנשהו כי אם המציאות היא כזו, יש סיכוי שהרשות תקרוס או מישהו יזרוק את המפתחות. מה יקרה אם הכל יקרוס? ניקח אחריות עוד פעם על הפלסטינים?

"הרשות כבר קרסה למעשה ב-2003 אחרי מבצע חומת מגן, וכל עיר לקחה את האחריות המוניציפאלית לעצמה. לא צריך לאיים עלינו בכל מיני תסריטים ולא צריך להיאחז באבו מאזן, כי הוא אנטישמי ברמות הרבה יותר גבוהות אפילו מערפאת, וטוב שיילך ומישהו אחר יבוא במקומו".

"הוכיח שהוא אנטישמי". אבו מאזן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"הוכיח שהוא אנטישמי". אבו מאזן(צילום: AFP)

- אבל מה יהיה עידן פוסט אבו מאזן? המערכת הביטחונית כל הזמן אומרת שהמצב אחרי אבו מאזן לא יהיה בדיוק לטובת ישראל. לא יהיה מתון יותר. גם עכשיו זה יכול להדרדר.

"זה יכול להידרדר ליותר מזה גם בעזה וגם ביהודה ושומרון, והתחושה שלי בימים האחרונים שייתכן שלשם אבו מאזן מכוון. הוא הכשיל כל ניסיון, גם של ממשלות שמאל, גם כשברק הציע לו חצי מירושלים, הכשיל כל ניסיון להתקרב להסכם שלום וצריך להגיד ביושר, אולי גם להעריך אותו על זה בעירבון מוגבל, בגלל שהוא באמת לא מאמין שליהודים יש זכויות. שליהודים יש זכות להגדרה עצמית ולמדינה משלהם. הדברים שהוא אמר אתמול על קרומוול, המנהיג הבריטי שרצה לשלוח את היהודים כמזימה באוניות של הצי ההולנדי לישראל לפני כ-400 שנה".

 

- אבו מאזן רוצה להוציא עכשיו כמה שיותר פיגועים?

"קודם כל הוא הוכיח כמו כל אנטישמי טוב גם בורות מדהימה. קרומוול לא היה זה לא ששלח את היהודים לישראל, אלא שהזמין את היהודים להתיישב בבריטניה".

 

- בכל זאת אני קצת חרד למה שיקרה בעתיד הקרוב. האם לנוכח מה ששמענו השבוע אתה אומר לנו ככה: תם עידן הדיונים והשיחות עם הפלסטינים, זה מת. לא יהיה בארבע שנים הקרובות?

"אני לא יודע להגיד בוודאות. ראשית, אני לא יודע אם אבו מאזן יישאר בארבע שנים הקרובות, ייתכן שיבוא מנהיג אחר, אולי קצת יותר סביר. ושנית, גם עם אבו מאזן ייתכן, ואני רואה סימנים לכך - שהעולם הערבי, לא האמריקני והאירופי - העולם הערבי יתפוס אותו בגרון ויאמר לו 'אדוני אין לך ברירה, אתה צריך להתפשר עם ישראל'".

 

- אבל אתה לא רוצה להתפשר איתו. לא תתפשר עם האנטישמי.

"זו באמת בעיה, הוא צריך לשנות את עורו. אמר ראש הממשלה בצדק, זו האמת והוא אמר בצורה מזוקקת - עד שאבו מאזן לא ישנה את עמדותיו, אין היתכנות לתהליך שלום". 

פעולת כוחות הביטחון בג'נין, הלילה. "אבו מאזן קבר את תהליך השלום" ()
פעולת כוחות הביטחון בג'נין, הלילה. "אבו מאזן קבר את תהליך השלום"

- אז קברנו את תהליך השלום.

"לא אנחנו קברנו, אבו מאזן קבר".

 

- נגמר, מת?

"מת, לא באשמתנו".

 

- חבל שגרינבלט יקנה כרטיסים לתל אביב.

"לא, יש לנו הרבה מה לעשות איתו, אנחנו מדברים איתו גם על עניינים של מים וחשמל לעזה ולרשות הפלסטינית".

 

- אתה אומר - כל זמן שאבו מאזן שם לא יהיה מו"מ מדיני.

"אלא אם יהפוך את חברבורותיו".

 

- יתנצר ויעבור לגור בשווייץ.

"מספיק שיפסיק להיות אנטישמי". 

 

על סף משבר הומניטרי בעזה: "מגיפות יעברו גם אלינו"

שטייניץ התייחס גם לפעילות צה"ל וכוחות הביטחון בגבול עם רצועת עזה בדרום, בעיקר על המלחמה במנהרות הטרור של חמאס. השר יישר קו עם התהרות ישראל מהימים האחרונים, ולפיהן, "אנחנו מחסלים אותן".

 

- ובכל זאת, כמה המצב שם נפיץ?

"נפיץ כי בעזה יש סימנים ראשונים למשבר הומניטרי, לכן ברגע שהפלסטינים הסכימו לשלם, שזה לא יפול על כתפי ישראל, קיבלתי החלטה לא פשוטה לחדש את אספקת החשמל לעזה לפני שבועיים. זה לא פיקניק, במקום שיהיה להם מחסור של עשרים שעות יהיה להם מחסור של 16 שעות".

 

- שר הביטחון אומר שאין משבר הומניטרי בעזה, שזה סוג של הגזמה פראית.

"אמרתי שאנחנו על סף של משבר הומניטרי בעזה. המים כבר לא ראויים לשתיה, חשמל יש להם לשבע או שמונה שעות ביום. כלומר 16 שעות אין חשמל. אבטלה מתקרבת בין הצעירים לחמישים אחוז ומעלה, זה מצב לא פשוט ולצערי כתוצאה מכך גם הביוב מעזה זורם לעיתים לחופי אשקלון ואשדוד".

 

- מתי אתם צופים פיצוץ?

"אנחנו לא מתכננים שום פיצוץ, אנחנו מקווים שלא יהיה. אנחנו מצד אחד פוגעים ביכולות הצבאיות של החמאס ושוללים, כמו ששללנו במידה רבה את היכולת שלו לאיים עלינו ברקטות עם הפיתוח וההצטיידות בכיפת ברזל, כך אנחנו גם שוללים ממנו היום את נשק המנהרות, את החדירה לא מעל הקרקע, באוויר, אלא מתחת לקרקע לתוך ישראל - ומצד שני אנחנו רוצים למנוע משבר הומניטרי בעזה".

 

- אתה אומר שאתה רואה סימנים ראשונים של משבר.

"על הסף, כי מגיפות יעברו גם אלינו והביוב זורם גם אלינו"

 

- מה עם אונר"א? קיצצו להם 65 מיליון מהתקציב, אנחנו כאילו שמחים נורא, אבל מצד שני הם מטפלים גם בתושבי עזה.

"צריך למצוא נתיב אחר, לא אונר"א. אונר"א באמת פעלה כל השנים כדי לשמר את בעיית הפליטים ולא כדי לפתור אותה".

 

- עד שנמצא נתיב אחר יהיה לך שם משבר הומניטרי. הביוב יזרום לתוך ישראל ותהיה מלחמה עם עזה. מה עושים עכשיו?

"בתחום האנרגיה אני עושה מה שצריך כדי למנוע משבר הומניטרי, אבל אני רוצה להזכיר - בסוף בסוף, בעדיפות עליונה, אני שר האנרגיה והמים של ישראל, וכרגע אנחנו עושים מהלכים עצומים בתחום האנרגיה ומהלכי חירום בתחום המים כדי לדאוג לאזרחי מדינת ישראל".

 

מיקומן של הנשים בחברה - לדתיים ולחרדים "לא תהיה ברירה"

- התבטאויות חריפות של רבנים בציונות הדתית, גם הרב אבינר וגם הרב אליהו. מה אתה חושב?

"תראה, אני חושב שהציונות הדתית ואפילו החרדית, בדבר אחד הם מנהלים קרב מאסף ולא תהיה להם ברירה - מיקומן של הנשים. במדינה, בחברה, בצה"ל, בדת עצמה. זה ישתנה כי זה חייב להשתנות, ואני אומר לך שבציונות הדתית רוב האנשים, לא רק הנשים, גם הגברים, מכירים בכך שצריך לשנות ולשפר את מעמד האישה, גם בבתי הכנסת, גם בממסד הדתי, כמובן גם בצה"ל ומוסדות המדינה".

 

- מה הממשלה עושה כדי לגרום לנשים ששומעות את הדברים האלה לחשוב שהדברים שאתה אומר עכשיו הם אלה שבאמת מייצגים את רוח המדינה?

"אגיד לך מה אמרתי אתמול בכנסת, וזה בעצם דבר שהממשלה עושה. דיבר ח"כ סמוטריץ' שאני מעריך אותו כח"כ אינטליגנטי וישר".

 

- אלה דברים של אדם אינטליגנטי?

"אלה דברים שאני לא מסכים איתם. אמרתי בתגובה מעל במת הכנסת שאני מבין מה מדאיג אותו. הוא רואה שבסעודיה אפילו נשים צופות בכדורגל ומותר להן לנהוג, והוא רואה שבישראל נשים משולבות יותר ויותר, ואפילו אצלו בבית - הבית היהודי - יש כבר שתי נשים ושתיהן תופסות תפקידים כמעט הכי בכירים, אחת היא שרת המשפטים והשניה היא שולי מועלם, יו"ר הסיעה שלו שנותנת לו הוראות והנחיות, אז אני מבין למה הוא מודאג. אבל המסר של הבית היהודי כמפלגה, שמתוך שלושת או ארבעת התפקידים הבכירים בה, שניים תפוסים על ידי נשים דומיננטיות".

 

- אז אתה אומר שזה הקרב המאסף שלהם.

"זה הקרב המאסף שלהם".

 

"איזנקוט רמטכ"ל מצוין, תומך בהארכת תפקידו"

- אבל אלה רבנים בעמדת השפעה, אנשים שמקבלים כסף גם מהמדינה, שקוראים לפטר את הרמטכ"ל.

"קודם כל אני רוצה לומר לך, בלי לזלזל ברמטכ"לים קודמים, איזנקוט הוא רמטכ"ל מעולה. אני מאוד אוהב את הדרך שבה הוא מנהל את הצבא. הוא גם ניהל את פרשת אלאור אזריה לדעתי בצורה מאוד רצינית ומכובדת ולטובת מדינת ישראל וצה"ל, למרות שרבים מחבריו לחצו עליו לכיוון אחר. אני מאוד מעריך אותו ואין לי ספק שהוא רמטכ"ל מצוין".

 

- האם תציע בקבינט להאריך את כהונתו בעוד שנה?

"אמרתי, הוא בעיני אחד הרמטכ"לים הטובים שהיו לנו לכן הארכה, אם ירצה בך, goes without saying".

 

- אתה שומע את זה גם מראש הממשלה?

"אני חושב שכולם מעריכים אותו כרמטכ"ל טוב מאוד". 

"להאריך את תפקידו". הרמטכ"ל איזנקוט (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
"להאריך את תפקידו". הרמטכ"ל איזנקוט(צילום: יריב כץ)

- האם הרמטכ"ל איזנקוט יקבל עוד שנה בתפקיד?

"אינני יודע, זו החלטה של ראש ממשלה ושר הביטחון, אני ודאי אתמוך בזה".

 

- אתה ממליץ?

"כן. אבל אני רוצה לומר עוד דבר על מעמד הנשים. אני הרי יו"ר הוועדה למינוי דיינים בבתי הדין הרבניים. אמרתי בטקס של מינוי של 22 רבנים בבית הנשיא שאפילו בתחום הזה אין לי ספק, אם לא מיד עכשיו, עוד עשר או עשרים שנה יהיו גם נשים מכהנות כשופטות או דיינות בבתי הדין הרבניים. אולי הן לא יהיו רבניות אבל יהיו כמו במערכת המשפט האזרחית, שיש כל כך הרבה נשים, בבית המשפט העליון כולל הנשיאה, בבתי משפט מחוזיים כולל אשתי, ובסוף גם בממסד הדתי נשים ייכנסו לתפקידים משמעותיים".

 

- אם הקרב המאסף ייכשל.

"הקרב המאסף הזה ייכשל כי ביהדות יש כבוד לכל אדם, ודאי לאישה, ומעמד האישה גם בממסד הדתי - אין לי ספק שהוא יעבור מהפכה".

 

הבצורת: "רזרבות המים הכי נמוכות זה 100 שנה" 

החורף לא להיט מבחינת גשמים, אנחנו מוכנים לאופציה של עוד שנה לא גשומה?

"אנחנו ודאי מוכנים, במידה מסוימת, ואני אסביר - הבעיה שלנו זה לא הבצורת רק השנה. זו פעם ראשונה זה 50 או 60 שנה שיש חמש שנות בצורת. חמש שנים שאין מספיק גשמים ברציפות. אנחנו מתחילים לחשוב שזה חלק מתהליך ההתחממות הגלובלית, שינויי האקלים".

 

- רק עכשיו אתם מתחילים לחשוב על זה?

"זה דבר שלא קרה מעולם".

 

- זה מצב חירום?

"זה עד כדי כך. אומר לך כך, רזרבות המים שלנו בטבע - ואני לא מדבר כרגע על ההתפלה, בלי ההתפלה לא היו לנו מים בברזים, אז טוב שעשינו את זה. אבל רזרבות המים שלנו, בכינרת ובאקוויפרים, הן הכי נמוכות זה 100 שנה. בקיץ הזה הכינרת תרד כנראה מתחת לקו השחור, פעם ראשונה מאז הקמת מדינת ישראל. לכן אנחנו נוקטים בצעדי חירום כבר עכשיו".

 

- כולל הזרמת מים לכינרת?

"כבר לפני כמה חודשים הגדלנו את ההפקה במתקני ההתפלה ואנחנו משלמים כסף יקר עבור זה. אנחנו מבצעים עוד קידוחי מים, עוד איגומי מים, מגדילים את המיחזור של מי ביוב לטובת החקלאות, ואני גם מנצל את ההזדמנות הזו לקרוא לאזרחי ישראל - חסכו במים. זו שנת בצורת חמישית ברציפות, חסכו במים כדי שנוכל להציל את החקלאות וכדי שנוכל להציל את הכינרת ואת אוצרות הטבע שלנו".

"אסור לנו לאבד את הכינרת". השר שטייניץ בסיור באגם הלאומי (צילום: משה ברקון) (צילום: משה ברקון)
"אסור לנו לאבד את הכינרת". השר שטייניץ בסיור באגם הלאומי(צילום: משה ברקון)

- הכינרת הרי, במה שאתה מתאר עכשיו, תיעלם כמו ים המלח - שזו עוד בעיה שלא מטפלים בה.

"אסור שזה יקרה".

 

- מזרימים מים לכנרת?

"עדיין לא".

 

- זה יקרה?

"הוריתי לרשות המים וחברת מקורות להגיש לי תוכנית תוך חודשיים, זה היה לפני חודש, אז כבר נשארו כמה שבועות להצלת הכנירת ונחלי הגליל. אם יהיה צורך, יש לנו אגם לאומי אחד, זה הכינרת, אסור שבכינרת יקרה מה שקורה בים המלח, ואם יהיה צורך - זה יעלה כסף, זה מתקציב המדינה, לא מחשבונות המים - אנחנו צריכים להשקיע, להתפיל מים בים התיכון ולהציל את האגם הלאומי שלנו, את הכינרת. יש לזה ערך לא רק תיירותי או כלכלי, אלא ערך היסטורי לאומי. אסור לנו לאבד את הכינרת, ואני מדבר לא רק על הכינרת אלא גם על נחלי הגליל".

 

- יש כסף לזה? האוצר ייתן?

"אני משוכנע שכן. שברגע שנציג תוכנית כזאת, אני חושב שאין איש במדינת ישראל שמוכן שבגלל ההתחממות הגלובלית, שלא אנחנו אחראים לה, אנחנו נאבד את הכינרת ואת נחלי הגליל או את נופי הגליל".

 

- שאלה אחרונה: המלצות המשטרה נדחו בינתיים, סיכומי המשטרה קוראים לזה, אתה סבור שצריך לעבור כאילו כלום?

"יש חוק במדינת ישראל. החוק קובע במקרה של ראש ממשלה, שכל עוד אין פסק דין שחלילה וחס מרשיע אותו - הוא בתפקידו. ואני רוצה לומר לך יתרה מזאת, אני מקווה ואני חושב שכל אדם הגון מקווה שהעניין הזה יסתיים בלי העמדה לדין של ראש הממשלה. אני חושב שראש הממשלה עושה עבודה מצויינת למען עם ישראל, גם עכשיו בהודו".

 

- הוא יהיה מועמד בבחירות הבאות?

"אני משוכנע שכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
השר שטייניץ באולפן ynet
צילום: אבי מועלם
מומלצים