שתף קטע נבחר

גורמים משפטיים על טענות המפכ"ל: "מדובר בשמועות"

לאחר הטלטלה הציבורית והפוליטית בעקבות אמירות מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, על מעקב לכאורה אחר חוקרים שהיו מעורבים בתיקי נתניהו, מבהירים גורמים משפטיים כי אלשיך פנה לפני שנה ליועץ המשפטי לממשלה: "הוא ביקש שיעביר ראיות, לא העביר כלום"

 

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך (צילום: יואב דודקביץ) (צילום: יואב דודקביץ)
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך(צילום: יואב דודקביץ)
 

גורמים משפטיים ממעיטים אמש (יום ה') בערכם של דברי מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, על מעקב לכאורה אחר חוקרים שהיו מעורבים בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומבהירים כי "המפכ"ל פנה לפני כשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודיווח לו על חשד כזה. היועץ המשפטי לממשלה ביקש שיעבירו ראיות, לא העביר כלום. מדובר בשמועות". דבריו של אלשיך הובילו למתקפה חריפה מצד ראש הממשלה שדרש לחקור את האמירות הללו.

 

 

בפוסט שפרסם שלשום נתניהו בפייסבוק, כתב: "מזעזע לגלות שהמפכ"ל חוזר על הרמיזה ההזויה והשקרית כאילו ראש הממשלה שלח חוקרים פרטיים נגד קציני משטרה החוקרים אותו. הרמיזות של המפכ"ל הן כל כך חמורות, שנדרשת מיד חקירה אובייקטיבית ומהירה על הטענה שראש הממשלה שלח חוקרים - ולאחר שיתברר שאין קשר כזה, יש להסיק את המסקנות המתחייבות לגבי אופן ניהול החקירה וגיבוש ההמלצות נגד ראש הממשלה".

המפכ"ל אלשיך וראש הממשלה נתניהו. "אין כאן שום התקפה אישית" (צילום: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי) (צילום: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי)
המפכ"ל אלשיך וראש הממשלה נתניהו. "אין כאן שום התקפה אישית"(צילום: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי)

ראש הממשלה שב ותקף את אלשיך. "אין כאן שום התקפה אישית - לא על המפכ"ל ולא על אף אחד אחר", טען נתניהו בפוסט בפייסבוק. "השאלה האמיתית היא טוהר החקירה. והדרך היחידה לברר אותה היא על ידי חקירה אובייקטיבית, בלתי תלויה ומהירה".

 

עוד אמר ראש הממשלה: "לא אנו הזמנו את הראיון ב'עובדה', לא אנו שמנו מילים בפיו של איש, ולא אנו קבענו את עיתוי הראיון בסמוך לפרסום ההמלצות. הטענות שהושמעו הן חמורות והן צריכות להדיר שינה מעיני כל אדם הגון. צריך לחקור את האמת ומיד. גילוי האמת וההקפדה על טוהר החקירה לא יחלישו את משטרת ישראל. להפך, הם רק יחזקו אותה ואת שלטון החוק".

 

למתקפה של נתניהו על אלשיך הצטרף גם שר הביטחון אביגדור ליברמן שאמר כי "יש פה אלימות גואה ואני מציע שהמשטרה תתמקד במאבק בפשיעה. ראש ממשלה צריך להתמקד בניהול מדינה וזהו". ליברמן אמר על הריאיון של מפכ"ל המשטרה: "אני מצטער על כל המחזה הזה, חילופי מהלומות בתקשורת. כל אחד צריך לעשות מה שמוטל עליו לעשות, בלי הרבה יחסי ציבור. כל בן אדם זכאי כל עוד לא הוכח אחרת, חזקת החפות שמורה לכל אחד. הגוף היחידי המוסמך לקבוע האם בן אדם אשם או זכאי זה רק בית משפט. כל השאר זה ממש פוליטיקה מיותרת".

  

בריאיון ששודר בתוכנית "עובדה", בעיצומם של הדיונים בצמרת המשטרה בנוגע להמלצות בתיקי נתניהו, אמר אלשיך: "אמרתי שיש לחצים על גורמים שעוסקים בחקירה, שמסתובבים סביב החוקרים אנשים שמרחרחים בשטח... כדי לאסוף אינפורמציה על הקצינים. זה אומר שמתחילים לשאול שאלות על חוקרים של המשטרה ומסתובבים סביב שכניו, ואנחנו יודעים לומר שזה גורמים שזה מקצועם", הוסיף אלשיך ואף ציין כי הגורמים שעומדים מאחורי החוקרים הפרטיים הם "רבי כוח".  

 

 

"בסוף אנחנו יודעים מי הגורמים האלה, ככל הנראה מישהו צריך לשלם להם - ולכן זה מאוד הפריע לנו", ציין המפכ"ל. אמש דווח בערוץ 10 כי המעקב אחר חוקרי המשטרה בוצע לכאורה על-ידי גורם המקורב לנתניהו ממדינה באירופה. גורם משטרתי אמר לערוץ כי דמות אירופית המקורבת לראש הממשלה פעלה כביכול כדי לאסוף את המידע, והפעולות פסקו לאחר שהמפכ"ל רוני אלשיך דיבר על המעקב-לכאורה באופן פומבי בינואר 2017. כאמור, גורמים משפטיים ציננו את הסערה בעקבות דברי אלשיך, ואמרו כי "מדובר בשמועות".

 

המשטרה ממשיכה להיערך להגשת ההמלצות בתיקי נתניהו בשבוע הבא. בשלב זה מתחדדת אחת המחלוקות המרכזיות בצמרת המשטרה ובצוות החקירה: מה יעלה בגורל איש העסקים ארנון מילצ'ן החשוד במתן שוחד לראש הממשלה? למרות שבתחילת הדרך סברו במשטרה כי יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדו, משום שעדותו מסייעת לביסוס הראיות לכאורה נגד נתניהו, מתברר שכעת יש במשטרה מי שמאמין שלא ניתן להמליץ על אישום בשוחד נגד נתניהו ולהשאיר את מילצ'ן מחוץ לתמונה.

 

במהלך הישיבה שנערכה שלשום בהשתתפות המפכ"ל בשאלה אם להמליץ על כתב אישום נגד נתניהו עלתה סוגיית מילצ'ן. "זו תהיה החלטה של הרגע האחרון", אמרו גורמים במערכת אכיפת החוק על הסיכוי שהמשטרה תמליץ להאשים את מילצ'ן במתן שוחד. במשטרה אוחזים בעדויות שלפיהן נתניהו עזר למילצ'ן גם בנושא סגירת ערוץ 10 וגם בנושא הוויזה בתמורה לכאורה למתנות שקיבל ממנו לאורך השנים. 


פורסם לראשונה 08/02/2018 22:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
רב-ניצב רוני אלשיך
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים