שתף קטע נבחר

מטיילים לצד כוננות בצפון: "אנשים לא נבהלו"

בלי הנחיות מגורמי ביטחון, יישובים החליטו על דעת עצמם לפתוח מקלטים. אלפים הגיעו לחרמון ולשאר אתרי הטיולים בצפון, למרות ההסלמה עם סוריה. "אנשים פה נהנים, מבלים, לא רואים איזושהי היסטריה"

 

 

האירועים הביטחוניים החמורים הבוקר (שבת) בגבול הצפון הביאו להעלאת הכוננות האזרחית באזור, אולם לפי שעה נראה כי המצב מעט הפתיע - אך לא השפיע על המטיילים הרבים שהגיעו לאתרי הטיול בגליל ולגולן.

 

רשות הטבע והגנים מסרה כי האתרים במחוז צפון פתוחים כרגיל. על פי ההודעה, ברשות נשמעים להוראות פיקוד העורף ולא התקבלו הנחיות אחרות. עוד נמסר כי צוותי האתרים בגולן ובגליל המזרחי קבלו תדרוך בנושא ההסלמה בצפון.

כוננות בגבול הצפון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כוננות בגבול הצפון(צילום: EPA)

רבים הגיעו הבוקר לאתר החרמון, שעדיין מושלג בעקבות הסערה לפני כשבועיים. למרות ההסלמה, האתר לא נסגר, ונשאר פתוח כרגיל על פי הנחיות הצבא. מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון, אמרה בראיון לאולפן ynet כי "גם עכשיו אין שום הנחיה אחרת. אנשים פה נהנים, מבלים. אנשים מודעים למצב ובכל זאת אנשים לא נבהלו, החליטו להגיע לכאן, ליהנות מהשלג".

 

ענבר הוסיפה כי "הגיעו לכאן כבר כמה אלפים טובים ויש עוד כמה בדרכם, לפי הדיווחים על הפקקים בדרך לכאן. יכול להיות שהיו אנשים שהחליטו לא להגיע, אבל כל האנשים שחיכו לנו בבוקר שאנחנו נפתח נכנסו. לא רואים פה איזושהי היסטריה, אנשים יושבים בניחותא, משחקים עם הילדים". עוד היא אמרה כי היום קיבל האתר אישור לפתוח שעריו כבר ב-7 בבוקר, מוקדם מהרגיל.

 

המטיילים שהגיעו לצפון מספרים כי הם יודעים שהיה אירוע, אבל לתחושתם אנחנו לקראת רגיעה. אתרים ברחבי הגליל העליון, כמו גם באזורים אחרים בצפון, כמו שמורת עין אפק שבקריות, מלאים במטיילים.

 

 

מרשות הטבע והגנים נמסר כי עד כה, אלפי מטיילים הגיעו לאתרים בצפון. כ-1,500 הגיעו לשמורת הבניאס, כ-1,500 לשמורת עין אפק וכ-1,300 לנחל תבור. מקק"ל נמסר כי אלפים הגיעו גם לאגמון החולה.

 

"שמורת אפק המהממת נמצאת כל כך קרוב אליי הביתה, שאי אפשר שלא לצאת ולנשום את האוויר הזה, להריח את הירוק ולהסתכל על כל החי והצומח", סיפרה סיגל נקיבלי, שטיילה הבוקר עם בנה בשמורת עין אפק. "אנחנו באופן כללי בורחים מחדשות ואקטואליה, מכל הפוליטיקה והבעיות הביטחוניות".

 

משפחת ספיר, שטיילה בחורשת טל, סיפרה גם היא: "מזג האוויר מושלם, הפריחה מסביב. הבאנו גם אוכל והכל טוב".

 

הכוננות האזרחית בחלק מהיישובים בצפון הועלתה ובחלקם אף נפתחו מקלטים - ביוזמה מקומית של קב"טים וראשי רשויות, ולא בעקבות הנחיה של מערכת הביטחון. כך למשל, מקלטים נפתחו בקצרין ובכעבייה. דימיטרי אפרצב, ראש המועצה המקומית קצרין שברמת הגולן, אמר בראיון לאולפן ynet כי "אנחנו לא לוקחים תושבים שלנו למקלטים, אנחנו שומרים על פעילות שגרתית. נכון שבבוקר היו קצת אזעקות, הפעלנו חמ"ל, מיקרו-חמ"ל, עשינו את כל הבדיקות".

אירועים ביטחוניים חמורים. זירת התרסקות מטוס ה-F-16 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אירועים ביטחוניים חמורים. זירת התרסקות מטוס ה-F-16(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אפרצב הוסיף: "המצב הוא בסך הגדול בסדר גמור, אנחנו בקשר טוב עם הצבא. לא ביטלנו טיולים. אני ממליץ לכולם לא להיכנס לשום לחץ, תבואו לבלות, ליהנות מכל מה שהגולן יודע להציע - מהחרמון ועד חמת גדר".

 

גם בעיריית חיפה העלו הלילה את רמת הכוננות. המערכות בחמ"ל הופעלו וכל המקלטים הציבוריים בעיר נסרקים ומוכנסים לכשירות. ראש העיר יונה יהב אמר: "בשלב זה אנו עוקבים אחר הדברים ונמצאים בקשר רציף עם מפקד המחוז של פיקוד העורף, מלבד זאת ממשיכים בשגרה ערנית".

 

האירוע הביטחוני לפנות בוקר החל כשמל"ט איראני חדר לשטח ישראל. הוא המריא משדה תעופה ליד העיר תדמור שבסוריה. בהמשך תקף צה"ל מטרות בסוריה, ועקב ירי נ"מ - טייסי מטוס F-16 ("סופה"), שהיה חלק מרביעיית מטוסים, נטשו אותו והוא התרסק בשטח ישראל. שני הטייסים בחיים ומטופלים בבית החולים רמב"ם - מצבו של אחד קשה והשני קל. צה"ל פרסם הודעה שבה מסר כי "איראן גוררת את האזור להרפתקה והיא תשלם את המחיר".

 

במהלך האירוע בצפון נשמעו אזעקות ברמת הגולן - וגם בצפון עמק הירדן. גם שם דיווחו תושבים על פיצוצים וכן על פעילות ערה של כלי טיס.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים