שתף קטע נבחר

ניו זילנד חננה הומואים: "תיקון עוולות העבר"

הפרלמנט העביר פה אחד חקיקה שמבטלת הרשעות עבר של גברים בגין נטייתם המינית: "מסר ברור שאפליה נגד הומוסקסואלים איננה מקובלת"

צדק מאוחר: הפרלמנט בניו זילנד העביר אתמול (יום ג') חקיקה שמבטלת הרשעות עבר של הומוסקסואלים בגין קיום יחסי מין, ומסר כי החקיקה החדשה תסייע לתקן את עוולות העבר.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

בשנת 1986 נקבע בניו זילנד שהומוסקסואליות איננה נחשבת עוד לעבירה פלילית, אולם העבירה נותרה בתיקיהם האישיים של גברים שהורשעו בקיום יחסי מין עד שנה זו.

 

חקיקה שעברה פה אחד. בניין הפרלמנט בוולינגטון, ניו זילנד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חקיקה שעברה פה אחד. בניין הפרלמנט בוולינגטון, ניו זילנד(צילום: shutterstock)

המחוקקים בניו זילנד אישרו פה אחד את הצעת החוק שמאפשרת לאנשים שהורשעו בקיום יחסי מין הומוסקסואליים בהסכמה למחוק מתיקיהם את הרשעתם. "אני רוצה להתנצל שוב בפני כל הגברים וחברי הקהילה הגאה שנפגעו מהדעות הקדומות, הסטיגמה השלילית, והשפעות אחרות שנגרמו בגלל ההרשעות בגין עבירות הומוסקסואליות", אמר שר המשפטים אנדרו ליטל. "הצעת החוק שולחת מסר ברור שאפליה נגד אנשים הומוסקסואלים איננה מקובלת עוד ושאנחנו מחויבים לתקן את עוולות העבר".

 

משרד המשפטים המקומי מסר שהרשעות שקשורות לשלוש עבירות שבוטלו ב-1986 - מעשה סדום, חוסר צניעות בין גברים והחזקת מקומות לצורך ביצוע מעשים הומוסקסואליים. על פי הערכת המשרד, כאלף בני אדם יהיו זכאים לבקש לבטל את הרשעותיהם בפלילים עם כניסת החוק לתוקף בשנה הבאה. הזכאות מותנית בכך שיחסי המין בוצעו בהסכמה והתקיימו בין גברים בגיל 16 ומעלה. לפי החקיקה החדשה, קרובי משפחה של הומוסקסואלים מורשעים שהלכו לעולמו יוכלו לבקש מהמדינה להסיר מהרשומות את הרשעותיהם.

 

החקיקה החדשה בניו זילנד מתייחסת לגברים משום שהחוקים הישנים שהוציאו את ההומוסקסואליות מהחוק אסרו יחסי מין בין גברים. לסביוּת לא הייתה מחוץ לחוק, אולם נשים שנמשכו לנשים סבלו מאפליה חברתית.

 

ניו זילנד העבירה בשנת 1993 חוקים שאוסרים אפליה של הומוסקסואלים ולסביות, וב-2013 הפכה למדינה הראשונה באזור אסיה והאוקיינוס השקט שהתירה החוק נישואים חד-מיניים.

 

בריטניה העניקה בשנה שעברה חנינה לאלפי גברים הומוסקסואלים וביסקסואלים שהורשעו בעבירות מין בגלל החוקים שהיו קיימים בממלכה לפני עשרות שנים. הצעד זכה לכינוי "חוק טיורינג" על שם המתמטיקאי הנודע אלן טיורינג שפיצח את הצופן הנאצי במלחמת העולם השנייה. ב-1952 הוא נושל מעבודה ועבר סירוס כימי בגין עבירה על חוקי הצניעות רק משום שקיים יחסי מין עם גברים. טיוריג התאבד שנתיים אחר כך, בגיל 41.

 

מעשים הומוסקסואליים הפכו לחוקיים באנגליה רק ב-1967, ורק בשנת 2001 הורד גיל ההסכמה ליחסי מין הומוסקסואליים ל-16 - גיל זהה לגיל ההסכמה של הטרוסקסואלים.

  

גרמניה הלכה בשנה שעברה צעד נוסף כשביטלה את הרשעותיהם של 50 אלף גברים הומוסקסואלים שהורשעו במסגרת חוקי המשטר הנאצים, והציעה פיצויים לכל אדם שהורשע על ידי הנאצים בגין הומוסקסואליות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בניין הפרלמנט בוולינגטון
צילום: shutterstock
מומלצים