שתף קטע נבחר

לראשונה מאז הניצחון על דאעש: עיראק הולכת לבחירות

כ-7,000 מתמודדים מתחרים על 329 מקומות בפרלמנט העיראקי. ראש הממשלה המכהן חיידר אל-עבאדי מתמודד בין היתר מול קודמו בתפקיד נורי אל-מאליכי והמיליציות השיעיות הנתמכות בידי איראן

הקלפיות לבחירות לפרלמנט בעיראק נפתחו הבוקר (שבת). מדובר בבחירות הראשונות במדינה מאז הדיפת כוחות ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בשנה שעברה. קרוב ל-7,000 מתמודדים מתחרים על 329 מקומות, שרבע מתוכם מוקצה לנשים.

 

בחירות לפרלמנט בעיראק (צילום: EPA)
בחירות ראשונות מאז הדיפת דאעש. מצביעים בבגדד(צילום: EPA)

יריביו המרכזיים של ראש המשלה המכהן חיידאר אל עבאדי, שנמצא בתפקיד מאז 2014, הם קודמו בתפקיד, נורי אל מאליכי, ומפקד המיליציה השיעית שנתמכת בידי איראן, חאדי אל-עמירי. מאליכי שכיהן כראש הממשלה בין השנים 2006-2014, נתפס בעיני רבים כמי שהביא לריחוק בקרב האזרחים הסונים וכזה שהניח את היסודות לעלייתו של דאעש במדינה. למרות זאת, הוא עדיין מחזיק באחוזי תמיכה גבוהים ובקשרים קרובים לטהרן.

 

תמונות נשים מועמדות בחירות כלליות עיראק בגדד ()
רבע מהמקומות מוקצים לנשים. מועמדות לפרלמנט

הסונים נעדרים מנהיגות וטרם התאוששו מההשלכות של צמיחת דאעש. הכורדים מגיעים לבחירות מוחלשים בעקבות כישלון מנהיגם מסעוד ברזאני להוביל מהלך לעצמאות. בולט בהקשר זה כי בנוסף למפלגות השיעיות המסורתיות, משתתפות בבחירות גם חלק מהמיליציות השיעיות שנתמכו על ידי איראן ופעלו ככוח הצבאי המרכזי במאבק נגד דאעש, ומעוניינות עתה למנף את הפופולריות שלהן כדי להביא לבחירת נציגים מטעמן לפרלמנט.

 

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי ()
ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי

 

מיריביו הבולטים של אל עבאדי. ראש הממשלה לשעבר נורי אל מאליכי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מיריביו הבולטים של אל עבאדי. ראש הממשלה לשעבר נורי אל מאליכי(צילום: AFP)

אל-עבאדי ידוע בהישגיו הגדולים מן השנים האחרונות, ובראשם מיגורו של ארגון דאעש משטח עיראק. זאת לצד זאת המלחמה בשחיתות, רתימת מדינות האזור לשיקום עיראק, ייצוב תקציב המדינה והגדלת תפוקת הנפט בשדות השונים, הכנעת יוזמת ההיפרדות הכורדית והשבת עיר הנפט כרכוכ לידי הממשלה המרכזית.

את עיקר מאמציו בשנות שלטונו הקדיש אל-עבאדי לחיזוק מנגנוני המדינה המרכזית ולהשלטת ריבונותה על כל שטחיה. לשם כך הוא בנה מחדש את הצבא העיראקי, שקרס עם פלישת דאעש.

  

בהמשך מיגר באמצעותו את ארגון דאעש מן המדינה והשיב לבגדד את הריבונות על כל שטחיה של עיראק.

חרף הצלחותיו, אזרחים רבים במדינה עדיין נתונים במצב כלכלי קשה ומותחים ביקורת על המחסור באפשרויות תעסוקה, היעדר שירותים ממשלתיים ושיקום איטי של אזורים שנפגעו במהלך הלחימה מול דאעש.

 

ההצבעה תיערך לראשונה באופן אלקטרוני מחשש לזיופים, ותוצאותיה צפויות להתקבל בתוך 48 שעות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בחירות בעיראק
צילום: רויטרס
מומלצים