שתף קטע נבחר

חגיגה בירושלים, מתיחות בעזה ובגדה: ההיערכות ליום הנפיץ

כ-800 איש יגיעו לבניין השגרירות החדש בבירה לטקס הפתיחה. באירוע יוקרן נאומו של הנשיא טראמפ, וינאמו הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו והחתן והיועץ האמריקני קושנר. המוקד הנוסף בעזה: צה"ל מעריך כי רבבות פלסטינים ינסו לחצות את הגדר לצד ההערכה להסלמה מלחמתית

 

היום (יום ב') ייערך הטקס המרכזי לפתחית שגרירות ארצות הברית בירושלים. האירוע יחל בשעה 16:00, בהשתתפותם של כ-800 איש, וייפתח בשירת ההמנון האמריקני. לאחר מכן יישא שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן דברי ברכה, ולאחריו יברכו רב וכומר. לאחר מכן ינאם סגן מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון סאליבן, ולאחריו יוקרן בווידיאו נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

 

לאחר דבריו של טראמפ יוסר הלוט מלוח האבן הרשמי של השגרירות, שעליו יופיע סמל השגרירות ולוחית הקדשה לנשיא טראמפ ולסגן הנשיא מייק פנס. בהמשך ינאמו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, וחתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. את החלק האמנותי של הטקס תוביל הזמרת חגית יאסו, שתשיר את "הללויה" ואת "עוד יבוא שלום עלינו".

 

בטקס ישתתפו כלל אנשי המשלחת האמריקנית לירושלים, כ-250 איש, בהם חברי קונגרס, רבנים ואנשי ממשל. את המשלחת מוביל סגן מזכיר המדינה סאליבן, והיא כוללת בין היתר גם את הסנטורים הרפובליקנים טד קרוז ולינדזי גראהם, וכן את ג'ייסון גרינבלט - השליח המיוחד של טראמפ לענייני המזרח התיכון וענייני משאים ומתנים בינלאומיים.

הכנות מעבר שגרירות ארה
(צילום: עידן ארבלי)

בנימין נתניהו דיוויד פרידמן (צילום: אוהד צויגנברג)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשגריר האמריקני דיוויד פרידמן, אמש(צילום: אוהד צויגנברג)

איוונקה טראמפ ג'ארד קושנר (צילום: אוהד צויגנברג)
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בירושלים(צילום: אוהד צויגנברג)

איוונקה טראמפ ג'ארד קושנר (צילום: רפי קוץ')
(צילום: רפי קוץ')

איוונקה טראמפ בנימין נתניהו (צילום: משרד החוץ)
(צילום: משרד החוץ)
בתו של הנשיא טראמפ, איוונקה טראמפ, נחתה אתמול בבוקר בנתב"ג עם בעלה קושנר. לפני המראתה לישראל, כתבה טראמפ בעמוד האינסטגרם שלה: "בשמחה רבה אני חוזרת לירושלים. יש לי הכבוד לעמוד בראש המשלחת שמייצגת את נשיא ארה"ב טראמפ, ממשלו והעם האמריקני בטקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים". עוד כתבה, כי "הקשר בין ישראל לארצות הברית אינו ניתן להתרה".

 

במקביל לטקס בירושלים, תקיים שגרירות ישראל בוושינגטון מסיבה מיוחדת לרגל האירוע ולרגל יום העצמאות ה-70 של ישראל, ואורח הכבוד יהיה סגן הנשיא פנס, שיישא דברי ברכה. ומה לא יהיה בטקס? לא תיקבע מזוזה במבנה ולא תיערך גזירת סרט. מזוזת השגרירות תיקבע על ידי השגריר פרידמן ביום רביעי.

 

בנימין נתניהו שרה נתניהו ג'ארד קושנר איוונקה טראמפ טקס משר החוץ שגרירות ארה
(צילום אבי אוחיון לע"מ)

שרה נתניהו דיוויד פרידמן (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ינאם בווידיאו. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ(צילום: רויטרס)

אמש קיים ראש הממשלה נתניהו קבלת פנים למשלחת האמריקנית שהגיעה לקראת הטקס. "החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים מאשרת עובדה פשוטה: ירושלים הייתה הבירה של העם היהודי 3,000 שנה, ושל מדינתנו שבעה עשורים, ותישאר בירתנו לנצח", אמר נתניהו.

 

נתניהו פנה לחברי המשלחת האמריקנית ואמר: "אין תומכים יותר גדולים מכם לישראל על פני כדור הארץ. זה רגע גדול. טראמפ עושה היסטוריה. העם שלנו יודה לעד על ההחלטה האמיצה שלו להזיז את השגרירות לירושלים. אלה שלא רצו את ירושלים באירוויזיון הולכים לקבל את האירוויזיון בירושלים. תודה הנשיא טראמפ על ההחלטה האמיצה, על עשיית הברית בין ארה"ב לישראל חזקה מתמיד. איך מזהים מנהיגות אמיתית? כשאחרים בעקבותיך. אני מודה למנהיגי גואטמלה ופראגוואי שהם פותחים את השגרירות שלהם כמה ימים אחרי זה.

 

"שלום מבססים על אמת, והאמת היא שלא רק שירושלים הייתה בירת העם היהודי אלפי שנים, ירושלים תישאר הבירה של ישראל. כדי להשיג שלום עלינו לעשות דבר נוסף - להתעמת עם אויבי השלום. להתעמת עם איראן. הספונסר הגדול ביותר של הטרור כבר לא במסלול. זה טוב לאזור, זה טוב לעולם. אנחנו כאן בבירות המזרח התיכון, בירושלים, בריאד ועוד, ראינו את התוצאות ההרסניות של ההסכם עם איראן, אז כשהנשיא טראמפ החליט לצאת מההסכם, לסגת, אנחנו יודעים שהוא עושה דבר טוב לאיזור, לארה"ב ולעולם".

 

גם שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין נאם אתמול בקבלת הפנים, ואמר כי "זה רגע היסטורי ביחסים בין ארה"ב לישראל. זה סימן לידידות המתמשכת בין שתי המדינות. זה מתאים כשישראל חוגגת את ה-70 לעצמאותה. אנחנו חוגגים 70 שנה של חופש ודמוקרטיה. ב-95 העביר הקונגרס חוק לשגרירות בירושלים, בתמיכה של שתי המפלגות, אך במשך 20 שנה ההבטחה הזאת לא מומשה. טראמפ התחייב לממש את ההבטחה הזאת, וכתוצאה ממנהיגותו אנחנו כאן".

 

חגיגה על רקע כוננות

הצבא נערך לכך שרבבות פלסטינים, בהם ילדים, יגיעו להפגנות במוקדי החיכוך לאורך גבול רצועת עזה וינסו להצית כלים הנדסיים, לפגוע בתשתיות ביטחוניות על הגדר וינסו לחטוף חיילי צה"ל בחסות הפרות הסדר. על פי הערכות, אלפים מהם ינסו לפרוץ את גדר המערכת - שעד כה לא נחצתה, למרות ניסיונות רבים מאז החל קמפיין "צעדת השיבה" לפני כחודש וחצי.

 

בישראל התגבשה הערכה כי לאור ההכנות שחמאס עושה לקראת טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים ויום הנכבה גברה מאוד הסבירות להסלמה מלחמתית בגבול עזה. להערכת גורמים בישראל, חמאס מעוניין ליצור מצב של משבר כדי שהקהילה הבינלאומית תחלץ אותו מהמבוי הסתום שאליו נקלע ומהמצוקה שבה נמצאים שני מיליון תושבי עזה. לפי ההערכות, חמאס לא יירתע מלשלוח נשים, ילדים וזקנים לגדר כדי לגרום לקהילה הבינלאומית לחלץ אותו ממצוקתו הכספית והשלטונית וגם לכרסם בלגיטימציה של מדינת ישראל להגן על עצמה.

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AP)
התפרעויות פלסטינים בגבול עזה. ארכיון(צילום: AP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אלפי לוחמים, חלקם מחטיבות הנח"ל וגבעתי, יתגברו בימים הקרובים את גדודי הביטחון השוטף באוגדת עזה ובאוגדת יו"ש. בצה"ל תדרכו את הכוחות להיערך לכמה תרחישי קיצון, בהם פיגועי ירי או הנחת מטען בחסות הכאוס שייווצר עם ניסיוניות ההמונים לפרוץ את הגדר. תרחיש נוסף הוא כאמור ניסיון חטיפה של חייל במהלך הפרות הסדר הגדולות לאחר פריצת הגדר. בצבא נערכים לכך שפעילי חמאס, בהם חמושים, ייטמעו בין המוני המפגינים שינסו לחדור לישראל.

 

כחלק מההכנות אסר מודיעין טיס ברשות שדות התעופה לטוס בשטח האווירי של עזה ובקרבתו. בהודעה שפורסמה אתמול בבוקר נאסר על מטוסים אזרחיים להתקרב כשישה ק"מ מגבול הרצועה, ולמטוסים חקלאיים - שמאופינים בטיסה בגובה נמוך - נאסר להתקרב עד למרחק של 1.5 ק"מ. ההנחייה תקפה עד סוף החודש.

 

 

כרוז אזהרה של צה
(צילום: דובר צה"ל)

כרוז אזהרה של צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

אתמול פרסמו בדובר צה"ל תיעוד ובו נראים פעילי חמאס מפרקים את העמדות כדי לאפשר להמונים להגיע למקום בלי הפרעה. "הפעולה מוכיחה כי חמאס מסיר את הרסנים ופועל באופן גלוי על מנת להעצים את הפרות הסדר האלימות", נמסר מדובר צה"ל.

 

מטוסי חיל האוויר הטילו בצהריים כרוזי אזהרה לתוך שטח הרצועה עם קריאה לתושבים שלא להתקרב לגדר ולהימנע מניסיון פגיעה בו ומניסיונות לבצע פעולות טרור. על כרוז אתמול "עזה 2025? הבחירה בידיכם". על כרוז אחר נכתב: "בתקופה האחרונה מנהל חמאס פעילויות אלימות וטרור נגד מדינת ישראל לאורך הגבול. חמאס מסתיר את כישלונותיו הרבים ומסכן את חייכם. בזמן הזה חמאס גונב את כספיכם ובאמצעותו חופר מנהרות על חשבונכם. מגיע לכם ממשלה יותר טובה ועתיד טוב יותר. אל תתקרבו לגדר ואל תשתתפו בהצגת חמאס המסכנת אתכם".

 

היערכות צה"ל לקראת אירועי היום כוללת פריסה מוגברת של כמה גדודים לוחמים בגבול עזה, יחידות מיוחדות, כוחות איסוף מודיעיניים וצלפים. כמו כן, יתוגבר פיקוד המרכז בכמה גדודים לוחמים וצוותי איסוף מודיעין. במסגרת ההיערכות לשבוע זה הופסקו אימוני הכוחות הלוחמים הסדירים, ומירב המאמצים יופנו להתמודדות עם הפרות הסדר האלימות.

 


פורסם לראשונה 13/05/2018 22:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, עידן ארבלי
יום מתוח
צילום: AFP, עידן ארבלי
מומלצים