שתף קטע נבחר

פגיעה בציבור או צעד מבורך? הגבלות חדשות על מעשנים

החוקים החדשים שמגבילים עישון בבתי חולים, גני שעשועים והופעות גדולות גוררים תגובות מעורבות. "זה נורמלי שמאושפזים עם קטטר ייצאו מבית החולים בשביל לעשן?", שאל מבקר באיכילוב. מנהלת אומנים תהתה כיצד יאכפו את החוק בהופעות ענק והגיבה בציניות: "שיהיה בהצלחה"

 

ועדת הבריאות פרסמה חוקים חדשים שיאסרו עישון בציבור - בהופעות עם קהל של יותר מ-50 איש, בבתי חולים ומרפאות, בגני שעשועים, בבריכות שחייה, במגרשי ספורט וחניונים - וציבור המעשנים קיבל את הבשורה בתחושות מעורבות.

 

הנתונים החדשים: ירידה בשיעור העישון בישראל ב-2017‏

 

יוסי, סטודנט באוניברסיטה העברית בירושלים, טען שהחוק מגוחך: " זה יגרום לאנשים למצוא פתרונות כמו לעשן בסתר בשירותים של בתי החולים. המטרה של החוקים האלה היא לעודד הפסקת עישון, אבל המדינה לא אמורה לחנך אותנו באמצעות חוקים נוקשים, זו פגיעה בחופש הבחירה שלנו".

 

איתי, סטודנט בן 23 מירושלים מעשן ומתנגד נחרצות לחוק: "לאסור עישון במקומות ציבוריים מבלי לספק חלופה זו פגיעה בציבור המעשנים", הוא קובע. "זו חקיקה פופוליסטית שאף אחד לא יאכוף, אפשר לדאוג למקומות מסומנים ושתהיה אכיפה, אני לא מאמין שזה יוביל למשהו". 

 

 

מתנגד נוסף לחוק החדש הוא אייל, שחברו מאושפז בימים אלו בבית החולים "איכילוב" בתל אביב: "אני רואה אנשים שיוצאים לעשן עם קטטר, עכשיו הם יתבקשו לצאת ממתחם בית החולים במצב כזה? זה נורמלי?".

 

יו"ר ועד האחים והאחיות בבית החולים רמב"ם בחיפה, ריימונד שחאדה, חושב שלא ניתן למנוע מאנשים לעשן בפינות העישון. "יש ציבור של מעשנים שכולל גם אנשי צוות בבית החולים והם צריכים את הפינה שבה יוכלו לעשות זאת", אמר. "זו החלטה קצת קשה וגורפת למנוע עישון באופן מוחלט בכל שטח בית החולים. אני מניח שאם ההצעה הזו תצא לפועל זה עלול לגרום לעימותים בין מאושפזים לבין אנשי ביטחון שיצטרכו להעיר להם על הנושא".

פינת עישון בהדסה עין כרם (צילום: ענבר טויזר)
"יגרום לאנשים לעשן בסתר בבתי חולים". פינת עישון בבית החולים הדסה עין כרם(צילום: ענבר טויזר)

חרף ההתנגדות, בקרב ציבור המעשנים ישנם גם כאלו שמצודדים בחוק. סמואל סעדה, עולה חדש מצרפת, טוען שלחוק צדדים חיוביים: "זה דומה לחוק בצרפת, זה טוב כי כשיושבים במקומות ציבוריים המקום מרגיש נקי יותר. אם נצטרך לצאת מהמסעדה לעשן, נעשה זאת ואולי אפילו נכיר אנשים חדשים".

 

מעשנת נוספת שתומכת בחוק ואף הגדירה אותו כ"מצוין" אמרה כי "החוק יגביל את המעשנים והגבלות עוזרות. אם הם רוצים לעשן שיעשנו בבית שלהם. אני מעשנת ומקווה להפסיק למרות הקושי. אני מאמינה שהחוק יקטין את כמות המעשנים אבל עם זאת, הכלי הטוב ביותר למלחמה בתופעה הוא העלאת מחירי הסיגריות".

אנריקה איגלסיאס בהופעה בישראל (צילום: ירון ברנר)
אחת הסוגיות הבעייתיות היא העישון בהופעות. קהל בפארק הירקון(צילום: ירון ברנר)

חוקי העישון החדשים צפויים להיכנס לתוקפם תוך חודשים. הם יגבילו באופן ניכר את המקומות בהם יהיה ניתן לעשן בציבור: הופעות עם יותר מ-50 בני אדם ובשטחי בתי חולים ומרפאות שבהם הוגבל עד כה העישון למתחמים המיועדים לכך. האיסור אף הורחב לשטחים שהיו מותרים לעישון בשיפוטן של רשויות ציבוריות כגון משרדי הממשלה, בתי משפט ומועצות דתיות. לא ניתן יהיה לעשן בגני שעשועים, בריכות שחייה, מגרשי ספורט לטובת הציבור ובחניונים ציבוריים מקורים או תת-קרקעיים.

 

אחת הסוגיות הכי בעייתיות בחוק המסתמן הוא האיסור לעשן במהלך הופעות שבהן יהיו יותר מ-50 בני אדם בקהל. אם להסתמך על דבריו של הזמר הבריטי רובי וויליאמס, שאמר בעבר במהלך הופעה בפארק הירקון כי "הוא מריח את ריח הגראס עד לבמה", ניכר כי אכן מדובר בקושי מרכזי.

 

רונית ארבל, מנהלת אומנים ושותפה בהפקות בינלאומיות, אשר הביאה לארץ השבוע את הזמר אנריקה איגליסיאס ובעבר הייתה אחראית להופעות ענק של אומנים כמו הבקסטריט בויז ובון ג'ובי, מאמינה שיהיה קשה ליישם את ההגבלות. "החוק מבורך ואם הוא ימנע מאנשים לעשן ומאחרים לעשן באופן פסיבי זה יהיה נפלא. בהצלחה למחוקקי החוק ואוכפיו", אמרה בציניות.   

 

עדיין לא ברור איך החוק ייאכף ומי יהיה אחראי לכך. עו"ד אלעד מן, מעמותת "הצלחה" ניסה לפתור את התעלומה: "חלק גדול מהאכיפה של חוקים המגבילים עישון נעשה בסופו של דבר על ידי אזרחים שפונים באופן עצמאי, מעבר לפיקוח של הרשויות שעושות זאת בחסות החוק. האחריות על האכיפה במקרה הזה תהיה ככל הנראה באחריות הרשויות המקומיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משי בן עמי
חוקי עישון חדשים
צילום: משי בן עמי
מומלצים