שתף קטע נבחר

איראן: 20 שנות מאסר לאישה שהסירה את החיג'אב

שפראק שג'ריזאדה בת ה-42 עלתה על אי תנועה בטהרן, תלתה את החיג'אב שכיסה את פניה על מקל ונופפה בו מול העוברים ושבים - משום ש"נמאס לה". בשל כך, נגזרו עליה 20 שנות מאסר.

איראן שפראק שג'ריזאדה 20 שנות מאסר כלא הצטלמה בלי חיג'אב ()
"נמאס לה מהחובה לעטות חיג'אב". שפראק שג'ריזאדה

בית משפט באיראן גזר 20 שנות מאסר על אישה שהסירה את החיג'אב בטהרן. האישה, שפראק שג'ריזאדה בת ה-42, עלתה בדצמבר האחרון על אי תנועה בבירה האיראנית, תלתה את החיג'אב שכיסה את פניה על מקל ונופפה בו מול העוברים ושבים.

 

אחותה של שג'ריזאדה פרסמה את התמונות בחשבון האינסטגרם שלה, וכתבה כי היא עשתה זאת משום ש"נמאס לה מהחובה לעטות חיג'אב". היא הוסיפה לפוסט את ההאשטאג "#GirlsOfRevolutionStreet" - "הבנות של רחוב המהפכה".

 

 

באתר האינטרנט של שג'ריזאדה פורסם אמש (יום ב') כי היא נכלאה בשל "התנגדות לחובת החיג'אב" ולאחר שנופפה ב"דגל לבן של שלום" ברחוב. גורמים רשמיים באיראן לא אישרו את הפרטים ואת דבר תחילת מאסרה של שג'ריזאדה. שג'ריזאדה נעצרה לאחר המעשה בטהרן, ושוחררה בערבות באפריל האחרון. מקום הימצאה הנוכחי אינו ידוע.

 

המשטרה האיראנית עצאה בפברואר האחרון 29 נשים בגין הסרת החיג'אב כחלק מקמפיין "ימי רביעי הלבנים". נסרין סוטודה, עורכת הדין שייצגה את שג'ריזאדה ונשים נוספות שנעצרו בגין הסרת החיג'אב, נעצרה בעצמה בחודש שעבר.

 

הצתת המחאה מיוחסת ל"אישה עם הצעיף הלבן", ששמה התברר בהמשך כווידה מובאהד, אשר עלתה ב-27 בדצמבר על עמוד בטון בטהרן והסירה את החיג'אב שלה במהלך הפגנה ברחוב אנקלאב ("המהפכה"). ההפגנה הזו נערכה יום אחד לפני פרוץ ההפגנות הגדולות ברחבי איראן במחאה על המצב הכלכלי במדינה - הפגנות שבהן נהרגו יותר מ-20 בני אדם ושדוכאו בסופו של דבר על ידי השלטונות.

החלה את המחאה. ווידה מובאהד, "האישה עם הצעיף הלבן" ()
החלה את המחאה. ווידה מובאהד, "האישה עם הצעיף הלבן"

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
 

מובאהד נעלמה לאחר מעשה המחאה, ובהמשך התברר שהיא הוחזקה במעצר. על פי הדיווחים, היא שוחררה מהמעצר ביחד עם בתה הפעוטה. עם זאת, מאז שידור התמונות שבהן נראתה מובאהד עומדת על עמוד בטון בטהרן נעלמו עקבותיה. ברשתות החברתיות הוצמד למפגינה, שעוד הייתה אלמונית, הכינוי "הבחורה מרחוב אנקלאב", על שם האזור בעיר הבירה שבו היא צולמה במחאתה.

 

לפי החוקים שנכנסו לתוקף לאחר "המהפכה האיסלאמית" ב-1979, אישה נדרשת לכסות את ראשה וללבוש בגדים ארוכים המכסים את זרועותיה ואת רגליה. הפרת החוק עלולה לגרור קנס בגובה של יותר ממיליון ריאל (כ-25 דולר) ועד חודשיים מאסר, אולם נראה כי הרשויות ברפובליקה האיסלאמית החליטו להחמיר הרבה יותר עם המתמרדות. גורמי אופוזיציה באיראן הציגו לאחרונה סקר שמצא כי רק 25% אחוז מהאיראניות מעוניינות מבחירתן לעטות את החיג'אב.

 

בשבוע האחרון עצרו השלטונות באיראן את הנערה מאידה הוג'ברי, שתיעדה את עצמה רוקדת בסרטוני וידאו שהעלתה לאינסטגרם וזכתה לעשרות אלפי עוקבים. שלשום שידרה הטלוויזיה הממלכתית של איראן קטע שבו מודה המתעמלת בת ה-18 כי הפרה את כללי המוסר האיראניים ומדגישה כי לא הייתה לה כוונה לעשות זאת. בסרטון היא מסבירה שרק רצתה להגדיל את מספר העוקבים שלה. לא ברור אם מסרה את ההצהרה בלחץ השלטונות.

 

 

אוהדות איראניות במונדיאל (צילום: MCT)
ללא חיג'אב ביציעים. אוהדות איראניות במונדיאל(צילום: MCT)

אוהדת איראנית במונדיאל ()

אוהדות איראניות במונדיאל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

משטרת איראן הודיעה כי היא מתכוונת לסגור חשבונות אינסטגרם כמו אלה של הוג'ברי, והשלטונות האיראניים שוקלים לחסום את הגישה לאפליקציה. איראן כבר חסמה את הגישה לרשתות חברתיות רבות, בהן פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וטלגרם, אבל מיליוני איראנים ממשיכים להשתמש בהן על-ידי עקיפת החסימות בשלל דרכים.

 

בשבועות האחרונים אף פורסמו בתקשורת תמונות של אוהדות כדורגל איראניות ביציעי המונדיאל ברוסיה - ללא חיג'אב ועם בגדים שחורגים מכללי הרפובליקה האיסלאמית.

 

בשנת 2014 עוררה איראן סערה עולמית כשעצרה שישה צעירים וצעירות וגזרה עליהם מאסרים על תנאי משום שהצטלמו לסרטון וידאו שבו הם נראים רוקדים לצלילי השיר Happy של פארל וויליאמס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים