שתף קטע נבחר

איראן חשפה: מטוס קרב "מתוצרת מקומית"

הרפובליקה האיסלאמית חשפה מטוס קרב חדש בשם "כּוֹסָר". לדברי האיראנים מדובר במטוס שיוצר באופן עצמאי לחלוטין. בטקס חשיפת המטוס נכח הנשיא חסן רוחאני

 

 

איראן חשפה הבוקר (יום ג') את מטוס הקרב החדש שלה - "כּוֹסָר". הטלוויזיה הממלכתית הציגה את הטקס שבו נחשף המטוס "שהוא מתוצרת מקומית ומסוגל להפציץ מטרות". באירוע נכח הנשיא חסן רוחאני, ובנאום ששודר בטלוויזיה הוא אמר כי איראן צריכה לפתח את כוחה הצבאי כדי למנוע ממדינות אחרות להשתלט על שטחה ועל משאביה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

איראן חושפת מטוס קרב איראני חסן רוחאני (צילום: AFP)
הנשיא חסן רוחאני במטוס החדש(צילום: AFP)

איראן חושפת מטוס קרב איראני (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

איראן חושפת מטוס קרב איראני (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

איראן חושפת מטוס קרב איראני (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

איראן חושפת מטוס קרב איראני ()
מטוס הקרב האיראני נחשף

איראן חושפת מטוס קרב איראני ()

 

במהלך הטקס בטהרן, שהועבר בשידור חי, המריא המטוס. מחר יצוין באיראן יום התעשייה הביטחונית הלאומי. איראן הושיטה סיוע צבאי נרחב לנשיא הסורי בשאר אסד בשנים האחרונות והעבירה אלפי חיילים לסוריה לסייע בדיכוי מלחמת האזרחים, שנמשכת כבר שבע שנים וחצי. עם זאת, סוריה נזקקה לסיוע מרוסיה, ובעיקר לכוח האווירי שלה.

 

איראן מקיימת ומפתחת תעשיית נשק גדולה לנוכח הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה ואשר מנעו ממנה ייבוא אמצעי לחימה.  

איראן חושפת מטוס קרב איראני ()
המטוס האיראני

איראן חושפת מטוס קרב איראני ()

בסוף השבוע שעבר הודיע שר ההגנה האיראני אמיר חאתמי כי ארצו תחשוף "בשבוע הבא", כלומר בשבוע הנוכחי, מטוס קרב חדש. חאתמי הוסיף כי איראן תמשיך בפיתוח תוכנית הטילים שלה, שאותה היא מציבה בעדיפות עליונה, חרף איומי הסנקציות המגיעים מוושינגטון.

 

בנוסף, הודיע חיל הים האיראני כי לראשונה הציב מערכת הגנה מתקדמת על אחת מספינות הקרב שלו, כשברקע המתיחות הגואה בשל הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ. חאתמי ציין כי איראן מתרכזת בפיתוח יכולות הטילים שלה ופועלת לשיפור דיוקם, אך הוסיף כי ארצו אינה מעוניינת בנשק להשמדה המונית, זאת לצד הבהרה כי "לא ניתן שיפגעו באינטרסים שלנו".

 

 

בחיל האוויר האיראני משרתים עשרות מטוסים, בעיקר מתוצרת רוסיה או מטוסים אמריקניים מיושנים.

 

יכולות המטוס האיראני החדש אינן ברורות עדיין. גם בעבר חשפה איראן כלי טיס שונים מתוצרת עצמית, חלקם בנויים על בסיס תוכניות של מטוסים רוסיים או מטוסים אמריקניים ישנים שסופקו לאיראן עוד בימי השאה, לפני המהפכה האיסלאמית. לפני חמש שנים חשפה איראן מטוס קרב מתוצרת עצמית בשם "קאהר 313", אך מומחים הטילו ספק ביכולותיו.

איראן חושפת מטוס קרב איראני ()

מל"ט-חמקן איראני שנבנה על בסיס מל"ט אמריקני שהופל ()
מל"ט-חמקן איראני שנבנה על בסיס מל"ט אמריקני שהופל
 

ראש הממשלה הציג במינכן שרידים מהמל"ט האיראני שהופל בישראל (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום, לע
ראש הממשלה הציג במינכן שרידים מהמל"ט האיראני שהופל בישראל(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

 

איראן גם התמחתה בשנים האחרונות בחיקוי של מל"טים שתפסה. בין היתר הצליחה לבנות חיקוי של מל"ט-חמקן אמריקני מדגם RQ-170 שהופל באיראן לפני שבע שנים. במגזין The Aviationist נטען לפני כחצי שנה שהמל"ט האיראני שהופל בשטח ישראל היה העתק של אותו מל"ט-חמקן אמריקני.

 

בישראל, בארצות הברית ובמדינות המפרץ מודאגים בעיקר מהמשך פיתוח תוכנית הטילים האיראנית. ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון נפגשו אתמול בבוקר בפעם השנייה במהלך ביקורו של בולטון בישראל. היום ייפגש בולטון עם הנשיא ראובן ריבלין.

 

בולטון אמר: "הצורך למנוע מאיראן נשק גרעיני נמצא בעדיפות גבוהה מאוד עבור ארה"ב. לכן הנשיא פרש מהסכם הגרעין הרע, לכן אנחנו מטילים מחדש סנקציות ומנסים לשכנע את חברנו באירופה לנקוט צעדים חריפים יותר בתחום הטילים הבליסטיים, מימון הטרור והפעילות בתימן, לבנון, סוריה והאזור. אלה איומים עולמיים, לא רק אזוריים. הברית בין ישראל וארה"ב ובין העמים שלנו מעולם לא היתה חזקה יותר. הנשיא טראמפ הפך את זה לאבן בסיס במדיניות שלו ואתה (נתניהו הפכת את זה לאבן בסיס של המדיניות שלך".

 

ראש הממשלה הודה לנשיא טראמפ "על כך שעזב את הסכם הגרעין הנורא. ההסכם סלל את דרכה של איראן לארסנל גרעיני, ועל ידי הסרת הסנקציות היא יכלה להכניס מיליארדים למכונת המלחמה בתימן, סוריה ולבנון. ישראל מצדיעה לנכונותו של הנשיא טראמפ להטיל סנקציות, ואני מדבר בשם מדינות רבות באזור. כל המדינות צריכות ללכת בעקבות ארה"ב. אנחנו מעריכים את המשך המחויבות האמריקנית לשימור עליונותה הביטחונית של ישראל באזור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המטוס האיראני נחשף
צילום: AFP
מומלצים