שתף קטע נבחר

יועצו של טראמפ: תקיפות ישראל בסוריה - הגנה עצמית

עם סיום ביקורו בירושלים, גיבה היועץ לביטחון לאומי בממשל האמריקני את מדיניות התקיפות המיוחסת לישראל מול משטר אסד: "בכל פעם שאיראן הביאה טילים או נשק מאיים לסוריה בחודשים האחרונים - ישראל היכתה בה". בריאיון ל"רויטרס" אמר בולטון: "פוטין לא יכול להוציא את איראן מסוריה"

 

 

 

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון אמר בריאיון שפורסם היום (ד') בסוכנות רויטרס כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יוכל להביא לנסיגת כוחות איראניים מסוריה. הוא העניק את הריאיון במהלך ביקורו בירושלים. בתחילת השבוע בולטון נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא ראובן ריבלין. בהמשך גיבה בולטון במסיבת עיתונאים שערך בירושלים את מדיניות התקיפות שמיוחסת לישראל בסוריה: "זו הגנה עצמית".

 

ג'ון רוברט בולטון במלון המלך דוד בירושלים (צילום: עמית שאבי)
ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, במסיבת עיתונאים בירושלים(צילום: עמית שאבי)

 

 

ג'ון בולטון ג'ון רוברט בולטון יועץ לביטחון לאומי דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, בריאיון בישראל(צילום: רויטרס)
 

בחודשים האחרונים מנהלת ישראל מערכה צבאית ודיפלומטית בניסיון להוציא מסוריה את הכוחות האיראניים, שהתבססו במדינה כסיוע לנשיא בשאר אסד. לצד תקיפות צבאיות, בשיחה האחרונה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא הרוסי פוטין, דרש נתניהו שאיראן תיסוג לחלוטין מסוריה. הרוסים טענו לאחרונה כי פעלו להסגת האיראנים למרחק 85 ק"מ מהגבול בגולן, אך בישראל הדגישו כי הם עדיין נמצאים באזור דמשק, כ-40 ק"מ מהגבול.

 

בולטון ציין עוד בנושאים אחרים כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן היו אפקטיביות יותר מכפי שצפו: "לסנקציות יש כבר השפעה משמעותית על הכלכלה האיראנית ועל דעת הקהל בתוך איראן. ההשפעה הכלכלית חזקה מכפי שצפינו, אבל הפעילות האיראנית באזור ממשיכה להיות לוחמנית: מה שהם עושים בעיראק, בסוריה, מה שהם עושים בלבנון עם חיזבאללה, בתימן, מה שהם איימו לעשות במצרי הורמוז (האיום על תנועת ספינות סוחר)".

 

הוא גם דיבר על ההיערכות באירופה להמשך הסחר עם איראן: "אנחנו מצפים שהאירופים יבינו בצורה ברורה, כפי שמבינים אנשי עסקים בכל רחבי אירופה, שהבחירה היא בין לעשות עסקים עם איראן לבין לעשות עסקים עם ארצות הברית". הוא הבהיר ש"הנשיא טראמפ רוצה מקסימום לחץ על איראן, וזה מה שהוא עושה. לא צריך להיות ספק בכך שארצות הברית רוצה לפתור את זה בשלום, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש שאיראן יכולה ליצור".

 

צוללת איראנית במיצרי הורמוז. "ערוכים לכל תרחיש שאיראן יכולה ליצור" ()
צוללת איראנית במיצרי הורמוז. "ערוכים לכל תרחיש שאיראן יכולה ליצור"

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

עוד אמר בולטון כי הממשל האמריקני אינו שוקל שינוי ביחס למעמד רמת הגולן. אחרי שבכיר ישראלי אמר בחודש מאי האחרון כי יכול להיות שארצות הברית תכיר בריבונות של ישראל ברמת הגולן כבר בחודשים הקרובים, אמר היום בולטון: "שמעתי שהרעיון הזה הוצע, אבל אין שיחות על כך. ואין החלטה בנושא בממשל האמריקני. כמובן שאנחנו מבינים את התביעה ואת העמדה של ישראל, אבל אין שינוי בעמדה של ארצות הברית בנושא".

 

ממשל טראמפ חדל מהשימוש בצמד המילים "השטחים הכבושים", ובולטון חמק מתשובה ברורה כשנשאל בריאיון האם הממשל מתכוון לפעול להקמת מדינה פלסטינית: "אני סבור שזו עמדת ארצות הברית במשך תקופה ארוכה שבסופו של דבר, הישראלים והפלסטינים יצטרכו להסכים על כך. אף אחד לא יכפה שלום באופן הזה". והאם יחודש תהליך השלום עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן? "זה תלוי בו", לדעת בולטון.  

 

אונר
חלוקת מזון בעזה. "אונר"א היא מנגנון כושל"(צילום: AFP)
באשר לקיצוץ התמיכה האמריקנית באונר"א, סוכנות הסיוע לפליטים של האו"ם, אמר בולטון: "אונר"א היא מנגנון כושל. היא הפרה את החוק הבינלאומי ביחס לפליטים. זו התוכנית היחידה בהיסטוריה המבוססת על ההנחה שמעמד של פליטים עובר בירושה. כבר מזמן היה צריך לקצץ בתקציבה". לדבריו, "חלק גדול מהתקציב מיועד להנצחת מעמד הפליטים הפלסטינים, ואני חושב שזו טעות. זו טעות מההיבט ההומניטרי". הוא אמר שארצות הברית רוצה לראות שיפור בתעסוקה של הפלסטינים, "אם לא יהיו כלכלות מתפקדות, לעולם לא תהיה יציבות חברתית ומדינית".

 

בולטון קיים כאמור הבוקר מסיבת עיתונאים במלון המלך דוד בירושלים עם סיום ביקורו בישראל. לדבריו, "איראן מהווה איום וזה מדגיש את החשיבות לוודא שהיא לא תגיע לנשק גרעיני".

 

בנוגע לדברי הנשיא טראמפ על כך ש"ישראל תשלם מחיר גבוה במשא ומתן עם הפלסטינים", אמר בולטון כי "אני לא חושב שיש שינוי במדיניות שלנו. השגרירות צריכה להיות בבירת המדינה, זה הדבר הטבעי לעשות. זה לא היה נושא של משהו תמורת משהו. הנקודה העיקרית היא שהצדדים יצטרכו להסכים ביניהם. אין עדיין לוח זמנים להצגת תוכנית השלום".

 

לדברי בולטון, "הנשיא ראה בהכרה של ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות כדבר הנכון והצודק לעשות. זאת לא הייתה עסקת חליפין. הוא הבהיר שזה נושא שעיכב בעבר משא ומתן בין ישראל והפלסטינים והוא הסיר אותו מהשולחן. כאיש שעושה דילים הוא היה מצפה מהפלסטינים לבקש עכשיו משהו אחר. הזזת השגרירות הביאה את המציאות למשא ומתן. זה היה צעד חיובי לא רק לישראל אלא גם לפלסטינים. שני הצדדים צריכים להסכים. אנחנו לא יכולים לרצות שלום יותר מהצדדים. ארצות הברית לא תכפה הסדר. הם יחליטו מה המחיר שהם מוכנים לשלם".

 

בהתייחסו לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה אמר בולטון: "בכל פעם שאיראן הביאה טילים או נשק מאיים לסוריה בחודשים האחרונים – ישראל היכתה בה. אנחנו חושבים שמדובר בהגנה עצמית של ישראל. גם אנחנו פעלנו, פעמיים תקפנו בסוריה אחרי שאסד השתמש בנשק כימי. אנחנו חוששים שאסד ישתמש שוב בנשק כימי. אנחנו מקווים שהתקיפות שליו יצרו בסיס לשכנע אותו לא לעשות זאת. אם המשטר הסורי ישתמש בנשק כימי - אנו נגיב בתקיפות".  

 

בנוגע לרגיעה המסתמנת מול רצועת עזה אמר בולטון כי "כשמתמודדים עם ארגון טרור, מקבלים את מה שמצפים, אני לא יכול לספור את מספר הפסקות האש איתם. אהיה מופתע אם ממשלת ישראל לא מבינה בבירור מה זה אומר. אם לחמאס היה אכפת יותר מהתושבים של עזה - אז לא היו לנו את הבעיות האלה. זו תוצאה עצובה לעם הפלסטיני שכרגע יכול לבחור רק בין חמאס לרשות הפלסטינית".

  

מחמאות מנתניהו

בתחילת השבוע נפגש בולטון כאמור עם בנימין נתניהו ואמר לראש הממשלה: "אני שמח לראותך שוב ולדבר על היחסים בין ארה"ב לישראל. השנה וחצי האחרונות היו מרגשות מאוד בממשל טראמפ. ברור שעומדים בפנינו אתגרים גדולים, לישראל, לארצות הברית ולעולם כולו. תוכנית הגרעין של איראן, תוכנית הטילים הבליסטיים נמצאות בראש הרשימה. אני שמח להיות פה ואני מצפה לדיונים בינינו".

 

פגישת בנימין נתניהו וג'ון בולטון (צילום: עמוס בן גרשום לע
הפגישה בין בנימין נתניהו וג'ון בולטון, השבוע(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

פגישת בנימין נתניהו וג'ון בולטון (צילום: עמוס בן גרשום לע
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

בפגישה נוספת עם נתניהו שלשום אמר בולטון: "הצורך למנוע מאיראן נשק גרעיני נמצא בעדיפות גבוהה מאוד עבור ארה"ב. לכן הנשיא פרש מהסכם הגרעין הרע, לכן אנחנו מטילים מחדש סנקציות ומנסים לשכנע את חברנו באירופה לנקוט צעדים חריפים יותר בתחום הטילים הבליסטיים, מימון הטרור והפעילות בתימן, לבנון, סוריה והאזור. אלה איומים עולמיים, לא רק אזוריים. הברית בין ישראל וארה"ב ובין העמים שלנו מעולם לא היתה חזקה יותר. הנשיא טראמפ הפך את זה לאבן בסיס במדיניות שלו ואתה (נתניהו, א"א) הפכת את זה לאבן בסיס של המדיניות שלך".

 

בפגישה השתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר. נתניהו החמיא לבולטון, המהווה סמן ימני ניצי בממשל טראמפ והיה זה שדחף את הנשיא לבטל את הסכם הגרעין עם איראן: "ביקורך פה הוא בעל חשיבות רבה, לאחר ההחלטה החשובה של הנשיא טראמפ, להעביר את השגרירות לירושלים, ולצאת מההסכם הרע עם איראן".

 

 


פורסם לראשונה 22/08/2018 07:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
ג'ון בולטון במסיבת העיתונאים בירושלים
צילום: עמית שאבי
מומלצים