שתף קטע נבחר

לקראת שביתה במעונות יום: 100 אלף תינוקות ופעוטות ייפגעו

ארגונים המפעילים מעונות לתינוקות ופעוטות עדכנו שלא יפתחו את הלימודים: "האחריות לקריסה היא של הממשלה". המטרה: תוספת מטפלות ושיפור שכר: "הגיע הזמן שיתייחסו אלינו כמחנכות". עד כה לא מתנהל מו"מ

 

שביתה בארגונים המפעילים את מעונות היום ()
המודעה על השביתה שפרסמו הארגונים

בעוד שישה ימים תיפתח שנת הלימודים, ואף שהארגונים המפעילים את מעונות היום הכריזו על שביתה כבר לפני כשבועיים – לא התקיימה מאז אפילו פגישה אחת עם נציגי משרדי האוצר והעבודה והרווחה בכדי למנוע אותה. נכון לעכשיו, יותר מ-10,000 מטפלות ויותר מ-100 אלף תינוקות ופעוטות בגילאים שלושה חודשים עד שלוש, ביותר מ-1,400 מעונות יום מפוקחים המופעלים על ידי נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, נאות יעקב ועוד - לא יפתחו את שנת הלימודים ביום ראשון הקרוב.

 

הארגונים החלו לפנות היום (ב') לעשרות אלפי ההורים והסבירו כי על רקע מצוקת כוח האדם במעונות – בין השאר אי עמידה בתקן המקציב מטפלת אחת לכל 6 עד 11 פעוטות - לא נותרה בידם ברירה אלא לפתוח בשביתה. הם מדגישים כי מדובר במאבק להצלת המעונות מקריסה.

 

הפנייה נעשתה באמצעות פרסומים בכלי התקשורת, עדכון אישי מהמטפלות והמנהלות של הפעוטונים ושליחת הודעות טקסט טלפוניות להורים. "האחריות לקריסת מעונות היום המפוקחים היא על ממשלת ישראל ועליה לפעול לאלתר בכדי להציל אותם", נמסר. "אנו מצרים מראש על אי הנוחות שתיגרם להורים אך משוכנעים שגם הם מבינים כי מדובר במאבק למען הילדים של כולנו".

 

בין הדרישות המרכזיות של הארגונים מהממשלה: הוספת תקן של מטפלת לכל כיתה ושיפור בשכר המטפלות ובמעמדן, באמצעות יישום רפורמה ייעודית לגיל הרך בדומה לרפורמת "אופק חדש" למורים. המטרה היא למנוע נטישה המונית של מטפלות, אשר יותר מחצי מהן לא שורדות במקצוע יותר משנה, וכן להפוך את התחום למקצוע, עם תנאי סף והכשרה מתאימה.

 

 

באוצר, לעומת זאת, טוענים כי משנת 2015 גדל בכל שנה התעריף למעונות היום באופן שאיפשר לארגונים להעלות את שכר המטפלות בכ-1,300 שקלים בחודש, אך בפועל, הגידול לא הגיע לכיסן של המטפלות עצמן על אף שהגיע לארגונים. בסוף 2016 נחתם עם הארגונים הסכם להגדלת שכר המטפלות ב-400 שקלים, שבמסגרתו ניתנו לארגונים מעל 100 מיליון שקלים מעבר לתוספת הנגזרת מהגידול בשכר והובטח שקט תעשייתי עד סוף 2019.

 

"לא נתקלנו בכזה מחסור במטפלות כבר שנים", סיפרה יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה. "עד שפעוט מתרגל לדמות מטפלת היא עוזבת כי הקושי הוא עצום. מי תרצה לעבוד בכזה שכר? אנחנו נאלצים לסגור כיתות ואף מעונות שלמים לא בגלל שאין ביקוש, אלא בגלל שאין לנו כוח אדם איכותי שיוכל לבצע את העבודה החשובה הזו".

 

יו"ר נעמת, גליה וולוך: "ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולהציל את מעונות היום המפוקחים. אנו דורשים תוספת של מטפלת לכל כיתה ושיפור בתנאיהן. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתייחס לציבור המטפלות כמחנכות לכל דבר. חינוך לא מתחיל בגיל 3 אלא בלידה". 

 

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון "להתעשת ולקחת פיקוד בכדי לעשות כל פעולה נדרשת לשיפור המצב בהפעלת מעונות היום במטרה למנוע את ההשבתה ומתוך הכרה בחשיבותם של מעונות היום והצורך בהשקעה בחינוך בגיל הרך. המצוקה המתמשכת במעונות היום באה לידי ביטוי במחסור מתמשך במטפלות בשל תנאי העסקה בלתי הולמים עבורן, אשר אינה מאפשרת מתן מענה ראוי לתינוקות ופעוטות".

 

יו"ר ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי, הוסיפה כי "במקום שמדינת ישראל תכיר בערכן של המטפלות בגיל הרך, הן נאלצות להתמודד עם שכר זעום ותנאי העסקה קשים ולא מתגמלים. הן מדברות ברגליים ועוזבות את המעונות ואנו ניצבים מול שוקת שבורה, מתמודדים בעצמנו עם משבר שהולך ומחריף, כדי להמשיך ולספק את הטיפול הטוב והראוי ביותר לילדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים