שתף קטע נבחר

פמליית ענק ובלי מסיבות עיתונאים: כך ייראה ביקור נשיא הפיליפינים בישראל

רודריגו דוטרטה יגיע בשבוע הבא לביקור ראשון של נשיא פיליפיני בארץ. הוא ייפגש עם נתניהו וריבלין, אך מחשש לאמירות בעייתיות שלו, הפגישות יהיו סגורות לתקשורת. הוא יבקר גם ב"יד ושם" - ברקע השערורייה שעורר כשהשווה את עצמו להיטלר. בביקור ייחתם, בין היתר, הסכם סיעוד היסטורי

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, יגיע ביום ראשון לביקור רשמי בן שלושה ימים בארץ - הראשון של נשיא פיליפיני בישראל. דוטרטה יגיע בראש פמליה ענקית של כ-400 איש, מתוכה 150 אנשי עסקים ולפחות שבעה שרים, בהם ראש ממשלתו של דוטרטה ושרי ההגנה והחוץ. כמו כן, יביא איתו דוטרטה משלחת גדולה של אנשי ביטחון כדי ללמוד מהניסיון הישראלי בתחום.

יבוא עם פמלית ענק. נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יבוא עם פמלית ענק. נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה(צילום: AFP)

במהלך הביקור צפויים להיחתם כמה הסכמי שיתוף פעולה ובהם הסכם סיעוד היסטורי שהמגעים לחתימה עליו נמשכו כמה שנים. מדובר בהסכם פורץ דרך שיבטל את העמלה של 12 אלף דולר אשר נדרשה מכל עובד פיליפיני שהגיע לישראל כדי לעבוד בסיעוד. לפי ההסכם החדש, כל עובד יידרש לממן רק את כרטיס הטיסה שלו, בנוסף לעלויות בסך 800 דולר. ההסכם אמור למנוע מ"מאכערים" לגזור קופון על כל עובד ומעגן את הזכויות של עובדי הסיעוד.

 

הצדדים ידונו גם במיסוד קו טיסות ישיר מישראל למנילה. בפיליפינים מתגוררים יותר מ-100 מיליון תושבים, רובם קתולים, ופוטנציאל הצליינות לישראל גדול ביותר.

 

ייתכן כי הצדדים יחתמו גם על הסכמים ביטחוניים כגון עסקאות רכש. התעשיות הביטחוניות בישראל מגלות עניין רב בביקור של דוטרטה, שבעבר הצהיר כי הנחה את ממשלתו לבצע רכש ביטחוני מישראל. כאמור, דוטרטה מביא איתו לישראל משלחת של קצינים בכירים מהצבא והמשטרה, כולל בכירים לשעבר במערכת הביטחון הפיליפינית. הם אמורים לבקר בבסיס של צה"ל ולצפות ביכולות של מערכות הלחימה הישראליות.

לנשיא הפיליפיני יתלוו בכירים במערכת הביטחון בארצו במטרה ללמוד מהניסיון הישראלי בתחום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לנשיא הפיליפיני יתלוו בכירים במערכת הביטחון בארצו במטרה ללמוד מהניסיון הישראלי בתחום(צילום: EPA)
  

הסכמים נוספים שצפויים להיחתם במהלך הביקור: הגנה על השקעות, הסכם מדע, הסכם לשכות מסחר והסכמים בין חברות פרטיות בתחומי אנרגיה, מזון, חקלאות, התפלת מים ועוד.

 

דוטרטה ינחת ביום ראשון בערב וייסע מיד לירושלים, שם ייפגש עם הקהילה הפיליפינית במלון בבירה - מפגש סגור שיתנהל בשפת הטגאלוג. למפגש הוזמנו כ-1300 עובדים פיליפינים. אלפים רבים הביעו עניין להיפגש עם דוטרטה, שנהנה משיעורי תמיכה גדולים בארצו, העומדים על 88 אחוזים.

 

בהמשך, ייפגש הנשיא הפיליפיני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לארוחת צהריים, ויוועד גם עם הנשיא ראובן ריבלין. הפגישות יהיו סגורות לתקשורת ולא יתקיימו מסיבות עיתונאים, כנראה כדי למנוע מצב מביך נוסף מצד מי שזכה לכינוי "הנשיא המקלל". דוטרטה, שמודע לבעיית ניבול הפה שלו, הודיע בעבר שכל פעם שיקלל הוא יתרום לארגון צדקה לילדים נזקקים.

 

ביום שני אחר הצהריים הוא יבקר ב"יד ושם", יניח זר באוהל יזכור ויכתוב בספר האורחים. לביקור זה חשיבות מיוחדת לאור אמירתו בעבר של דוטרטה, לפיה הוא ישמח לטבוח בשלושה מיליון מכורים לסמים, כפי שאדולף היטלר טבח בשלושה מיליון יהודים. דבריו חוללו סערה בינלאומית והוא התנצל עליהם ואף הגיע במיוחד לבית הכנסת בית יעקב בבירה מנילה במהלך ראש השנה היהודי.

 

דוטרטה בבית הכנסת במנילה, במהלך ראש השנה לפני שנתיים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
דוטרטה בבית הכנסת במנילה, במהלך ראש השנה לפני שנתיים(צילום: AFP)

 

 

הוא ישתתף בנוסף באירוע כלכלי במלון שבו יתארח. באירוע ייחתמו עסקאות בין חברות ישראליות ופיליפיניות. ביום שלישי הנשיא יבקר בבית מד"א בירושלים, ויצפה בסימולציה שתציג כיצד נערכים בשעות חירום מערך האמבולנסים וצוות המטפלים. טרם ברור אם דוטרטה, שקילל בעבר אף את אלוהים, יבקר בעיר העתיקה ובכותל.

 

בנוסף לבכירים הרבים שיתלוו אליו, דוטרטה יביא עימו את בתו שרה, שמכהנת כראש העיר דבאו במחוז מינדנאו - ונחשבת כוכבת עולה בפוליטיקה הפיליפינית. נכדו, ששמו יאיר, לא יתלווה לביקור.

 

ביום רביעי ישתתף בטקס חנוכת אנדרטה בפארק ראשון לציון, במעמד ראש העיר, לציון התגייסותה של הפיליפינים במלחמת העולם השנייה להצלת אלפי יהודים מהנאצים. בסיום הביקור, דוטרטה ימשיך לביקור בירדן.

 

הפיליפינים נחשבת מדינה ידידותית מאוד לישראל. היא מסייעת לה באו"ם ובארגונים בינלאומיים נוספים והייתה המדינה היחידה באסיה שתמכה בהקמת ישראל בכ"ט בנובמבר.

 

במהלך הביקור, ייתכן שנתניהו ינסה לשכנע את דוטרטה להעביר את שגרירות ארצו לירושלים. מכיוון שלפיליפינים יש אינטרסים רבים גם בעולם הערבי, ספק אם הנשיא ייענה לבקשה כזו - אך הוא כבר הפתיע בעבר ובישראל מקווים שיעשה זאת שוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בלי מסיבות עיתונאים. דוטרטה
צילום: רויטרס
מומלצים