שתף קטע נבחר

קושנר: הפלסטינים השמיצו את הממשל, הגיע להם להפסיד את הסיוע

בליץ ריאיונות אמריקני לקראת שלב ההכנות לפרסום "עסקת המאה". השליח גרינבלט אמר כי ארה"ב "מוכנה לספוג ביקורת מישראל", חתנו של טראמפ אופטימי: "הסרנו את האמיתות השקריות, וכתוצאה מכך גדל הסיכוי לשלום אמת"

 

קושנר ואבו מאזן (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
קושנר ואבו מאזן(צילום: gettyimages)

בליץ ריאיונות של בכירי הממשל האמריקני שעוסקים בתוכנית השלום אחרי סדרת הצעדים שננקטה נגד הפלסטינים - ולקראת ההכרזה על "עסקת המאה": בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס שפורסם הלילה (ו') אמר ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא דונלד טראמפ לאזור, כי הממשל האמריקני מוכן לספוג ביקורת מהצד הישראלי בעקבות תוכנית השלום שאותו הוא מתכנן. בריאיון מקביל, ב"ניו יורק טיימס", הבהיר חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, כי למנהיגים הפלסטינים "הגיע" להפסיד את הסיוע הכספי לאחר שהכפישו את הממשל.

 

קושנר, שמכהן כיועצו הבכיר של טראמפ, אמר כי הנשיא דווקא שיפר את הסיכוי להגעה לשלום בכך שהסיר את "האמיתות השקריות" שסובבות את המשא ומתן במזרח התיכון: "היו יותר מדי אמיתות שקריות שנוצרו, ושהיה צריך לשנות. כל מה שאנחנו עושים זה להתמודד עם דברים שאנחנו רואים אותם ולא לפחד לעשות את הדבר הנכון. כתוצאה מכך, יש סיכוי רב יותר להשיג שלום אמת".

"הצדדים יצטרכו להחליט אם התוכנית תשפר את חייהם". גרינבלט עם נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
"הצדדים יצטרכו להחליט אם התוכנית תשפר את חייהם". גרינבלט עם נתניהו(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
 

בעלה של איוונקה טראמפ אמר כי הוא אופטימי שהפלסטינים ישובו לדבר עם ארצות הברית. "בכל משא ומתן שהייתי בו, לפני שאדם אומר 'כן', הוא אומר 'לא'". אם אבו מאזן הוא מנהיג רציני, הוא ילמד את תוכנית השלום של הממשל היטב אחרי שתפורסם". קושנר אמר בנוסף כי החלטת ירושלים - הכרה בה כבירת ישראל - הבליטה את האמינות של טראמפ, בכך שקיים הבטחת בחירות.

 

בריאיון לרויטרס אמר גרינבלט, אחד מיוזמי התוכנית שזכתה לכינוי "עסקת המאה", כי הממשל נכנס לשלב ההכנות להכרזה על התוכנית - למרות סירוב הפלסטינים לתיווך האמריקני מאז ההכרה בירושלים כבירת ישראל. גרינבלט נמנע מלומר מתי בדיוק תוכרז התוכנית. עם זאת, הוא הבהיר כי היא לא תוכרז במהלך העצרת הכללית של האו"ם בהמשך החודש. "נצטרך להגן על התוכנית בפני הישראלים והפלסטינים. אנחנו מוכנים לביקורת מכל הצדדים, אבל אנחנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר קדימה עבור כולם", אמר גרינבלט על התוכנית שאותה מוביל יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.

 

גרינבלט לא ציין אלו חלקים בתוכנית עשויים לאכזב את ישראל. לדבריו, וושינגטון תמליץ על פשרות אך לא תנסה לכפות עסקה. "הצדדים יצטרכו להחליט אם הם חושבים שהתוכנית יכולה לעבוד עבורם ולשפר את חייהם", אמר. הוא הדגיש כי "אין שום פשרה על צרכי הביטחון של ישראל".

מחמוד עבאס אבו מאזן רמאללה ב רמאללה נאום פלסטין (צילום: רויטרס)
"הממשל לא מצפה שמדינות ערב ידחפו את הפלסטינים לעסקה שהם לא רוצים בה". אבו מאזן(צילום: רויטרס)
 

השליח האמריקני ציין כי "המרכיב הפוליטי של התוכנית בשלב זה מכסה את כל סוגיות הליבה בסכסוך, ואנחנו צריכים להשלים את המרכיב הכלכלי שלה". הוא הוסיף כי "כלכלה מוצלחת היא דבר קריטי עבור הפלסטינים".

 

גרינבלט הסביר בריאיון כי וושינגטון מקווה שסעודיה ובעלות ברית ערביות נוספות יתמכו בתוכנית השלום, כשזו תפורסם. עם זאת, ציין, "איננו מצפים שהם ידחפו את הפלסטינים לעסקה שהפלסטינים לא רוצים בה". סלמאן מלך סעודיה הבהיר לאחרונה כי ריאד לא תתמוך בתוכנית שלא תתייחס לסוגיות המפתח החשובות לפלסטינים.

 

בחודש שעבר, הנשיא טראמפ התייחס בעצמו לסוגיה, ואמר כי "ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר במשא ומתן עם הפלסטינים כי היא זכתה בדבר גדול מאוד - ההכרה האמריקנית בירושלים כבירתה והעברת השגרירות". מאוחר יותר יועציו של הנשיא האמריקני הפחיתו מחשיבות הדברים.

 

 

הריאיון של גרינבלט מגיע לאחר סדרת צעדים של ממשל טראמפ נגד הפלסטינים - כשהאחרון שבהם היה ההחלטה על סגירת נציגות אש"ף בוושינגטון. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי נעשו מאמצים משמעותיים לכינון שלום יציב בין ישראל לפלסטינים, אך עם זאת ההנהגה הפלסטינית לא קידמה צעדים לחידוש המשא ומתן עם ישראל וגינתה את תוכנית השלום האמריקנית עוד בטרם הוצגה.

 

הפלסטינים זעמו על ההחלטה ומזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי "הסלמה מסוכנת זו מראה כי ארה"ב מוכנה לפרק את המערכת הבינלאומית כדי להגן על פשעי ישראל ועל התקפותיה נגד האדמה הפלסטינית ונגד העם הפלסטיני ונגד השלום והביטחון בשאר חלקי האזור".

 

בנוסף, לפני שבועיים הורה הממשל על ביטול המימון לכל קרנות סיוע האו"ם לפליטים הפלסטינים, בהן אונר"א. מאוחר יותר פורסם כי כספי הסיוע האמריקנים יקוצצו גם מקרנות סיוע לטיפולים אונקולוגיים בבתי חולים במזרח ירושלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים