שתף קטע נבחר

עתירה דחופה: חייבו התערבות למען ישראלי שצפוי לעונש מוות

בני משפחתו של אזרח ישראלי שנעצר בפיליפינים בחשד לרצח שביצע בטייוואן, חרדה לגורלו. אם יגורש לטייוואן, כפי שהורו בפיליפינים, צפוי לו עונש מוות. ואולם ישראל לא מנפיקה לו דרכון - כך שלא ניתן לגרשו ארצה. עתירה לבג"ץ לא סייעה להם עד כה

 

החשוד ברצח, אורן שלמה מאייר (צילום: מתוך taiwannews)
אורן (שלמה) מאיר(צילום: מתוך taiwannews)
 

משפחתו של האזרח הישראלי-אמריקני, אורן (שלמה) מאיר (37), שנעצר בפיליפינים בחשד למעורבות ברצח אכזרי ובביתור גופתו של אזרח קנדי בטייוואן - הגישה אתמול (ו') עתירה דחופה לבג"ץ. הם דורשים שיורו לשרי החוץ, הפנים והמשפטים להוציא צו על תנאי שיורה למדינה להתערב ולדרוש מהפיליפינים לגרש את מאיר לישראל, ולא לטייוואן - מאחר ששם צפוי לו עונש מוות.

 

בית המשפט בפיליפינים הוציא למאיר צו גירוש חזרה לטייוואן. הגירוש יכול לצאת לפועל בכל רגע, אך מתעכב בינתיים בגלל מזג אוויר הסוער.

משפחתו מבקשת לחייב את המדינה להנפיק לו דרכון ישראלי, לאחר שארה"ב ביטלה את דרכונו האמריקני. אך עד כה סירבה ישראל להנפיק לו דרכון.

 

את העתירה הגישו בשם המשפחה עורכי הדין מרדכי ונחמה ציבין, לפני כניסת השבת. ציבין גם קיבל היתר מרב חב"ד לעסוק בנושא בשבת מאחר שמדובר בפיקוח נפש. אלא שהשופט התורן בבית המשפט העליון, נעם סולברג, שקיבל את העתירה, קבע כי המדינה תגיש תגובה מקדמית לעתירה עד 20 בספטמבר. ואולם ציבין טוען שעד אז סביר להניח שהעותר יגורש לטייוואן והעתירה תתייתר. הוא הגיש בקשה להקדים את מועד התגובה של המדינה ל-17 בספטמבר.

 

ציבין עוסק בטיפול באסירים ברחבי העולם. לדבריו, "ידוע לי במפורש כי משרד החוץ מתעלם באופן קיצוני מסכנת חייו של מרשי, וזאת משיקולים זרים. הדבר עלול לגרום למותו בטייוואן, כי בה קיים גזר דין מוות".

 

עוד טען כי התנהלות המדינה מנוגדת לחוק, לכללים בינלאומיים ולנוהג הקיים במדינות מתוקנות, שלפיו מדינה מתערבת כשמתעורר חשש למות האזרח. "בנוסף, הימנעות השר דרעי להורות על הנפקת תעודת מסע זועקת לשמיים כיוון שההנפקה אינה נתונה לשיקול דעתו. זאת בהתאם להוראת ממשלה מפורשת". הוא הזהיר כי משרד החוץ ומשרד הפנים "יישאו באחריות לכל רע ש יאונה לו בטיוואן. אנחנו מאוכזבים מהחלטת בית המשפט ומקווים שייעתר לבקשתנו להקדים את הדיון בעתירה".

 

מאיר, אומן קעקועים שחי בשנים האחרונות בטייוואן, חשוד ברצח מזעזע ובביתור גופתו של אזרח קנדי. יומיים לאחר הרצח טס מאיר לפיליפינים ולאחר מצוד שהתנהל אחריו, הוא נעצר וכעת עומד בפני גירוש חזרה לטייוואן, שם יועמד לדין. משטרת טייוואן טוענת שמאיר הוא סוחר סמים (מריחואנה) וכי התחפש ונמלט לפיליפינים.

 

"הוא הגיע מרצונו הטוב למשטרה"

אמו של מאיר, יעל, טסה לפיליפינים ומנסה לסכל את גירושו לטייוואן. לטענתה, ארה"ב היא זו שתבעה את גירושו לשם, והקונסול האמריקני שביקר אותו ביטל את הדרכון שלו. הוא מוחזק במתקן של משרד ההגירה הפיליפיני ולטענת האם, אילו היה לו דרכון ישראלי, ניתן היה לגרשו לישראל. "הבן שלי לא ברח לפיליפינים כמו שטוענת משטרת טייוואן. לאחר הרצח השוטרים פשטו על דירתו והוא הגיע למחרת מרצונו הטוב למשטרה בטייוואן והעיד. הוא הראה להם כרטיס טיסה לפיליפינים לשם היה צריך לצאת לשלושה ימים בגלל תנאי הויזה שלו. הטענה שהתחפש פשוט שקרית. יכלו לעצור אותו ביציאה מטייוואן. יכלו לעצור אותו בכניסה לפיליפינים.

 

"בערב הוא ישב עם חברים, וראה תמונה שלו מרוחה בתקשורת, שם טענו שנמלט מהחוק. הוא נכנס לפניקה. אנשים שמבתרים גופה ושמים אותה בשקיות ניילון לא משחקים בשטויות. הוא ידע שאם יחזור לטייוואן יהרגו אותו, יש שם גזר דין מוות לכל דבר שקשור לסמים". 

 

יעל הוסיפה כי לבנה יש אישור להשתמש במריחואנה רפואית. "לא מתקבל על הדעת שהוא מסוגל לנהל עסק של סחר בסמים. צריך להכיר את הבן שלי כדי לדעת איזו בדיחה זאת". 

 

"אני מאמינה לבן שלי, שאומר שהוא לא רצח. לא קל לשמוע שהוא מואשם ברצח, אבל מי שמכיר אותו יודע שהוא פשוט לא מסוגל לדבר כזה. המשימה שלי כאמא היא לשמור על הבן שלי חי", הוסיפה.

 

עוד סיפרה יעל כי כלל אין ממצאים פורנזיים שמוכיחים שהוא מעורב ברצח. "לא היה לו שום עימות עם הנרצח. הוא רק ביקש ממנו לא למכור סמים בסביבתו, כי הוא לא רוצה להיות קשור לזה. מאז נוצר ביניהם ריחוק. הוא מוכן שיחקרו אותו, אבל אם יחזור לטייוואן נשקפת סכנה לחייו. הוא פוחד פחד מוות לחזור לשם, גם בכלא בטייוואן קורים דברים".

 

לדבריה, בנה רוצה לחזור לישראל כי רק בארץ הוא מרגיש בטוח. "למי שרצח את הקנדי אין עניין שבני יישאר בחיים. ארה"ב נטשה את הבן שלי לחלוטין ובאותה מידה גם ישראל. מארה"ב הציפיות שלי נמוכות, אבל מישראל היו לי ציפיות. היא התנהגה בצורה מחפירה. הקונסולית במנילה ביקרה אותו ואמרה שידיה של ישראל כבולות. הם יכלו לתת לו תעודת מעבר והפיליפינים היו מוכנים לתת לו להיות מגורש לישראל. זה מצב קפקאי שהמדינה שלך, שבה בני שירת בצבא – לא מוכנה לעשות כלום למענו".

 

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ מעניק טיפול קונסולרי לעציר, כפי שמוענק לכל ישראלי שנעצר בחו"ל. קונסולית ישראל בפיליפינים ביקרה אותו לפני ימים מספר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שלמה מאייר
אורן (שלמה) מאיר
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שלמה מאייר
מומלצים