שתף קטע נבחר

מהמחבוא ברוסיה לכנס עם בכיר המוסד לשעבר: סנודן "מגיע" לישראל

אדוארד סנודן, שהדליף מידע סודי מהסוכנות לביטחון לאומי (NSA) האמריקנית ומסתתר ברוסיה, יתארח באמצעות שידור וידאו בכנס שיתקיים בארץ. באירוע ישתתף המשנה לשעבר לראש המוסד רם בן ברק

 

המרגל סנודן (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
המרגל סנודן(צילום: GettyImages)

אחד האנשים המבוקשים ומעוררי המחלוקת ביותר בעולם, אשר מסתתר ברוסיה, "מגיע" לישראל: אדוארד סנודן, שחשף לפני יותר מחמש שנים מידע מסווג ביותר של סוכנויות הביון והריגול האמריקניים, ידבר לראשונה באירוע בישראל. דבריו של סנודן יועברו באמצעות שידור וידאו מאובטח באירוע שיהיה בחודש הבא בהשתתפות המשנה לשעבר לראש המוסד רם בן ברק.

 

מאז נמלט מארצות הברית ומצא מקלט מדיני זמני ברוסיה, קיים סנודון הרצאות וראיונות מקוונים בכמה מקומות בעולם. באירוע הסגור שייערך בארץ, יתראיין ממקום מחבואו הלא ידוע בפני ציבור מצומצם של בכירים בתחומים שונים במשק הישראלי, ואף ישיב לשאלות.

 

סנודן חשף ביוני 2013 בפני העולם את תוכניות המעקבים של ארה"ב ובריטניה, שזעזעו סוכנויות מודיעין ברחבי העולם ושינו את הדרך שבה ממשלות וארגוני ביון מתנהלים. מעשיו השנויים במחלוקת עוררו ויכוח נרחב בעולם כולו, אך בעיקר בחברה האמריקנית - בכל הנוגע לזכות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) לחדור לפרטיותם של עשרות מיליונים מאזרחיה, בניגוד לסעיף הרביעי לחוקה האמריקנית, בטענה לנחיצות העניין כחלק מהמאבק בטרור.

 

לפני שהפך לאחד הנמלטים המבוקשים בעולם, שימש סנודן כאיש מחשבים בכיר בסוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) ולאחר מכן כעובד בחברות חיצוניות, שסיפקו שירותי מחשוב ל-CIA ול-NSA. בתפקידו האחרון, בטרם חשף את הסודות הכמוסים של ארה"ב, החזיק סנודן בהרשאות מנהל מלאות המעניקות גישה כמעט בלתי מוגבלת לכל נתוני ה-NSA. כחלק מכך, הוא היה אחראי לתפעול מערכות המחשוב שביצעו מעקבים על מאות מיליוני בני אדם, רובם ככולם, כך התברר מאוחר יותר, היו אזרחים תמימים.

בן ברק. יאזין לדבריו של סנודן (צילום: שיר סגל) (צילום: שיר סגל)
בן ברק. יאזין לדבריו של סנודן(צילום: שיר סגל)

לאחר שאצל סנודן התעוררו ספקות אתיים חמורים לגבי התנהלות ה-NSA, ומשכל פניותיו בנושא לממוניו עלו בתוהו, הוא עזב במאי 2013 את עבודתו ולקח עמו כ-1.7 מיליון מסמכים בדרגות הסיווג הגבוהות ביותר אשר סיפרו כיצד המודיעין האמריקני עוקב אחר מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, כיצד מאזינות סוכנויות המודיעין האמריקני למנהיגים פוליטיים ועסקיים ברחבי העולם, כיצד ארה"ב ובעלות בריתה חולקות מידע על אזרחיהן ואיך הן מצליחות לשמור על הכל בסוד במשך כל כך הרבה שנים. את המידע שלדעתו לא היה אמור לגרום נזק ביטחוני לארה"ב, מסר לעיתונאים מהעיתונים "הגרדיאן" ו"וושינגטון פוסט".

 

בהקשר הישראלי, חשפו המסמכים כי ה-NSA ניהל מעקבים, האזין ויירט הודעות דוא"ל של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק ועוזרו יוני קורן. המעקבים בוצעו באמצעות התחברות ללוויינים המשמשים חברות תקשורת מרכזיות ומתוך הכמות האדירה של מידע העובר שם, בחרו בסוכנויות המודיעין אחר מי לעקוב.

הדן אורנשטיין ואיתמר חושן (צילום: דן מילר )
"אין לנו כוונה להביע עמדה בנוגע למעשיו". אורנשטיין וחושן(צילום: דן מילר )

כיום עומדים נגד סנודן כמה אישומים בגין עבירות על חוק הריגול האמריקני. המקלט המדיני שאותו הוא מקבל ברוסיה צפוי לפוג ב-2020. כבר עתה מחפש סנודן מדינה חדשה שתסכים לקלוט אותו ולספק לו מקלט מדיני.

 

האירוע בהשתתפות סנודן יתקיים בארץ ב-6 בנובמבר במסגרת ערב סגור למוזמנים שעורך משרד הייעוץ, התקשורת והאסטרטגיה "OH! אורנשטיין חושן". הדן אורנשטיין ואיתמר חושן, שעומדים בראש המשרד, סיפרו ל-ynet על ההחלטה לארח את סנודן באירוע: "בימים אלה, שבהם אנו מוטרדים קשות משאלות של פרטיות ואבטחת המידע האישי שלנו, אנו לא מכירים הרבה דיונים ציבוריים ראויים מזה, וגם לא דוברים ששילמו מחיר כה גבוה על העמדה שבה נקטו".

 

השניים הוסיפו כי "אין לנו כוונה להביע תמיכה או עמדה בנוגע למעשיו. הקהל ישמע את דבריו, יוכל לשאול שאלות קשות ולשקול בעצמו את דעתו בנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים