שתף קטע נבחר

בתל אביב מקדמים: 24 קווי תחבורה ציבורית בשבת

5 ימים לפני הבחירות: עיריית תל אביב מקדמת תוכנית להפעלת 24 קווי מוניות שירות במטרופולין שיפעלו גם בשבתות ובחגים - במקום ארבעה קווים בלבד שפועלים כיום. על פי התוכנית שמקודמת בשיתוף משרד התחבורה, כבר בשנה הבאה יחלו לפעול ארבעה קווים חדשים

 (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
(צילום: מתן טורקיה)

מהפכת תחבורה ציבורית בתל אביב-יפו : העירייה בשיתוף משרד התחבורה החלו בקידום תוכנית להרחבת התחבורה הציבורית בשבתות וחגים ברחבי העיר. מדובר בתוכנית דרמטית, שבמסגרתה יופעלו 24 קווי מוניות שירות שיפעלו גם בשבתות ובחגים - מה שישדרג בצורה משמעותית את דרכי התחבורה במטרופולין תל אביב. כיום פועלים בעיר רק ארבעה קווים: 4, 4א', 5 ו-16.

 

התוכנית, שמבוססת על הצעה שהועברה למשרד התחבורה על ידי צוות היגוי של העירייה כבר בשנת 2012, כוללת בשלב הראשון שמונה קווי מוניות שירות - מחציתם קווים חדשים ומחציתם מבוססים על קווי שירות קיימים. בשלב השני, יתווספו 16 קווים חדשים שיפעלו בכל רחבי המטרופולין. בניגוד לפעילות חברות האוטובוסים, לקווי מוניות השירות אין מניעה לפעול בשבת, והדבר תלוי בהחלטת המפעיל שיזכה במכרז.

 

המסלולים המתוכננים יאפשרו נגישות מרבית של תושבי העיר למרכזי הבילוי, בתי חולים, חופי הים ועוד בסופי שבוע. הקווים ישרתו את הנוסעים גם במהלך יתר ימי השבוע, ישלימו ויתגברו את מערך השירות שניתן באמצעות אוטובוסים. מאחר שמדובר במיניבוסים, כך מציינים בעירייה, לא ייגרמו מטרדי רעש או פגיעה באיכות החיים. המכרז הראשון, הכולל את שמונת הקווים של אשכול תל אביב ומזרח תל אביב, כבר פורסם ומערך הקווים החדש עתיד להתחיל לפעול כבר בשנה הבאה.

מפה מתווה אשכולות תל אביב (צילום: משרד התחבורה)
(צילום: משרד התחבורה)

מפה מתווה אשכולות תל אביב ורמת גן (צילום: משרד התחבורה)
(צילום: משרד התחבורה)

מפה מתווה אשכולות מזרח תל אביב ורמת גן (צילום: משרד התחבורה)
(צילום: משרד התחבורה)

 

 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "זוהי מהפכה של ממש. יישר כוח לשר התחבורה שאישר תוכנית להרחבה משמעותית של רשת קווי השירות, שתביא למהפכה בתחבורה הפנים עירונית, בעיקר בשבתות ובחגים. אני בטוח שהתחבורה בשבת, שהינה צורך קיומי דווקא לאוכלוסיות החלשות, תשפר את הנגישות בתוך העיר ואל העיר. מדינת ישראל צריכה לספק שירות גם לאלו שאין להם. זה כולל נגישות לכל אזרח ואזרח גם בסופי השבוע. אין כל סיבה שתושבים שידם אינה משגת לא יוכלו להגיע לים או לבקר חולים בשבת".

 

הקווים שכבר יצאו למכרז: קו מתל השומר, דרך רמת גן, איכילוב, ארלוזורוב, אשר מסתיים במסוף רדינג; קו ממסוף רדינג, דרך חוף הים ועד לתחנה המרכזית החדשה; ממסוף הטייסים במזרח העיר למרכז העיר (דיזנגוף סנטר, בית החולים איכילוב); קו שיקשר בין שכונות דרום העיר לאיכילוב ומרכז העיר; קו מיפו ונמל יפו דרך התחנה המרכזית החדשה, שכונות דרום ומזרח העיר, גבעתיים ועד גני התערוכה וקריית עתידים; קו מצפון מזרח העיר (נווה שרת והדר יוסף) אל מרכז העיר ויפו; קו מצפון מערב העיר, דרך חניון רדינג ועד איכילוב ומסוף ארלוזרוב; קו מהתחנה המרכזית החדשה, דרך מרכז העיר אל שכונת בבלי.

 

ההודעה מתפרסמת שבוע לפני הבחירות המקומיות, בזמן שחולדאי מתמודד מול אסף זמיר, אסף הראל ונתן אלנתן. שלושת הראשונים הצהירו כי הם תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, מלבד אלנתן, מועמד ש"ס לראשות העיר, שמתנגד לפתיחת מערך התחבורה הציבורית לפעילות בשבתות וטען כי "יש לשמור על הסטטוס קוו הקיים".

 

זמיר מסר בתגובה לדיווח: "שמחתי לשמוע שחמישה ימים לפני הבחירות, בדיוק כשהפער בסקרים מצטמצם, החליט חולדאי לאמץ את אחד מהנושאים המרכזיים בתוכנית הבחירות והמצע שלנו ולהציג תוכנית לתחבורה ציבורית בשבת בתל אביב יפו.

יועצי הקמפיין של חולדאי מבינים גם הם שהמהפך בדרך, ולכן מפיצים עכשיו ספינים שקופים. תושבי תל אביב-יפו כבר מבינים שמה שלא קודם משך 20 שנה כבר לא יקודם".

 

לאורך השנה האחרונה התעמתו חולדאי ושר התחבורה ישראל כץ בסוגיות שונות הנוגעות לנושאי תחבורה, שבת וההשקה ביניהם. במאי האחרון טען כץ שעיריית תל אביב וחולדאי מעכבים תוכנית לסלילת שלושה נתיבי תחבורה ציבורית בעיר. באוגוסט האשים חולדאי את כץ בעצירת העבודות להקמת גשר יהודית בשל ההחלטה לא לבצע אותן בשבת.

 

בראיון לאולפן ynet השבוע אמר חולדאי על כץ: "הוא לא מבין מה זאת תחבורה ציבורית, ולקח את התקציב הענק שלו מהעשור האחרון והשתמש בו לכל מני דברים שלא תורמים להגדלת מהירות הנסיעה בגוש דן".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתן טורקיה
מונית שירות בתל אביב
צילום: מתן טורקיה
מומלצים