שתף קטע נבחר

דיווח: הבית הלבן שוקל לגרש מארה"ב את היריב של ארדואן

ממשל טראמפ שוקל לגרש מארה"ב את מנהיג הדת פתהוללה גולן שהואשם על ידי אנקרה בניסיון ההפיכה. לפי הדיווח ברשת NBC, גורמים בממשל פנו לרשויות פדרליות לבחון את בקשת ההסגרה. המטרה: לפייס את ארדואן ולהסיר את הלחץ מסעודיה

הבית הלבן שוקל לגרש את פתהוללה גולן, מנהיג הדת הגולה שהואשם על ידי טורקיה כאחראי לניסיון ההפיכה במדינה לפני יותר משנתיים. כך דיווחה אמש (יום ה') רשת NBC. גורמים המעורים בנושא אמרו כי המהלך מבוצע כדי לנסות לפייס את אנקרה בעקבות רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י.

דונלד טראמפ פתהוללה גולן (צילום: EPA, AFP)
טרמאפ וגולן. בארה"ב בודקים איך אפשר לגרש את מנהיג הדת הטורקי(צילום: EPA, AFP)

לפי ארבעה מקורות, בחודש שעבר פנו פקידים בממשל טראמפ לרשויות החוק הפדרליות בבקשה לבחון דרכים משפטיות לגרש את גולן בניסיון לשכנע את הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן להקל את הלחץ על סעודיה.

 

המאמצים כללו פנייה למשרד המשפטים ול-FBI לבחון מחדש את בקשת ההסגרה שהגישה טורקיה וכן פניה למחלקה לביטחון המולדת לבירור מעמדו המשפטי של מנהיג הדת הגולה.

מוחמד בן סלמאן ונשיא טורקיה ארדואן (צילום: EPA, MCT)
בן סלמאן וארדואן. ניסיון של טראמפ לשמור על יחסים טובים עם שתי בעלות הברית(צילום: EPA, MCT)

בכיר בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הדיווח "לא מדויק", אך סירב להרחיב. "הבית הלבן לא היה מעורב בדיונים כלשהם בנוגע להסגרה של גולן בעקבות רצח חשוקג'י", אמר הבכיר.

 

המקורות הוסיפו כי הבית הלבן ביקש במיוחד פרטים על מעמד התושבות של גולן בארצות הברית. לפי גורמים המעורבים בפרטים, מנהיג הדת הגולה מחזיק בגרין קארד. מאז סוף שנות התשעים הוא מתגורר בפנסילבניה.

גולן. מחזיק בגרין קארד אמריקני (צילום: AP) (צילום: AP)
גולן. מחזיק בגרין קארד אמריקני(צילום: AP)

לפי גורמים אמריקניים, הרשויות דחו בתוקף את הבקשות של הבית הלבן. "בהתחלה היו הרבה גלגולי עיניים, אבל ברגע שהם הבינו שזאת בקשה רצינית הם ממש זעמו", אמר גורם שהיה מעורב בתהליך.

 

גורם טורקי אמר ל-NBC כי הממשל באנקרה לא קשר בין רצח חשוקג'י לבין הדרישה להסגיר את גולן. "אנחנו ממש לא רואים שום קשר בין השניים", אמר הגורם. "אנחנו רוצים לראות פעולה של ארצות הברית בנוגע להסגרת גולן ואנחנו נמשיך בחקירת הרצח של חשוקג'י".

  

 

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

המאמץ הסודי לפתרון אחד המתחים הגדולים בין ארצות הברית לטורקיה – הימצאותו של גולן בארה"ב – מספק חלון לאופן שבו הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מנסה לנווט בין שתי בעלות הברית בתקופה שלאחר רצח חשוקג'י.

 

ארדואן הגביר את הלחץ על סעודיה לאחר הרצח של חשוקג'י. הנשיא הטורקי טען כי ההוראה להרוג את העיתונאי הגיעה מ"הרמות הגבוהות ביותר" של ממשלת סעודיה וממשיך ללחוץ על יורש העצר מוחמד בן סלמאן בדרישה להסגיר 18 חשודים שלטענת טורקיה קשורים לרצח.


פורסם לראשונה 15/11/2018 23:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים