שתף קטע נבחר

אוקראינה דורשת להעניש את רוסיה אחרי הירי בים

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה מחריפה אחרי הירי וההשתלטות על ספינות אוקראיניות בחצי האי קרים. שתיהן מחליפות האשמות, אוקראינה דורשת לשחרר את אנשי חיל הים שלה ושוקלת להחיל משטר צבאי. בעולם חוששים מעימות. הפגנה סוערת הלילה מחוץ לשגרירות הרוסית בקייב

רוסיה פתחה הבוקר (יום ב') את מיצר קרץ' ליד חצי האי קרים לתנועת ספינות, יום אחרי הירי וההשתלטות על שלוש ספינות של הצי האוקראיני. בעקבות האירוע החריג בים אזוב יש חשש לעימות נוסף בין שתי המדינות, שלוש שנים אחרי שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אוקראינה דורשת לשחרר את החיילים שנתפסו ולהטיל סנקציות על רוסיה. משרד החוץ האוקראיני קורא לארצות המערב "לנקוט את כל הצעדים ההכרחיים כדי להרתיע את התוקף באמצעות סנקציות חדשות וחיזוק של הסנקציות הקיימות".

 

 

שירות הביטחון הפדראלי של רוסיה, ה-FSB, הודיע הבוקר שספינות של משמר הגבול השתלטו על שתי ספינות ארטילריה קטנות ועל ספינה גוררת. לפני ההשתלטות הרוסים פתחו באש לעבר כלי השיט ופצעו שלושה אוקראינים. לפי ה-FSB הפצועים מקבלים טיפול רפואי, וחייהם לא נמצאים בסכנה. שלוש הספינות של חיל הים האוקראיני עגנו בנמל קרץ' אחרי ההשתלטות הרוסית. עדי ראייה אמרו לרויטרס שלא נראה שנגרם נזק לכלי השיט, ושאנשים במדים של חיל הים נראו בסביבתם.

מפגינים מחוץ ל שגרירות רוסיה קייב אוקראינה עימות בים השחור (צילום: רויטרס)
מחאה הלילה מחוץ לשגרירות רוסיה בקייב(צילום: רויטרס)

מפגינים מחוץ ל שגרירות רוסיה קייב אוקראינה עימות בים השחור (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מפגינים מחוץ ל שגרירות רוסיה קייב אוקראינה עימות בים השחור (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ברוסיה אמרו שהירי היה בגלל שהספינות חדרו למים הטריטוריאליים של רוסיה בים אזוב, והאוקראינים לא נענו לדרישה להתרחק מהאזור. ה-FSB מסר שחקירה פלילית נפתחה. משרד החוץ הרוסי הודיע הבוקר שרוסיה תזמן דיפלומט אוקראיני בכיר לשיחת נזיפה על החדירה לשטחה. אוקראינה מכחישה את ההאשמות הרוסיות. בקייב מאשימים את רוסיה בתוקפנות צבאית וכאמור מבקשים מהקהילה הבינלאומית להעניש את רוסיה.

מפגינים מחוץ ל שגרירות רוסיה קייב אוקראינה עימות בים השחור (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינים מחוץ ל שגרירות רוסיה קייב אוקראינה עימות בים השחור (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

היחסים בין אוקראינה לרוסיה מתוחים מאז סיפוח קרים והמלחמה במזרח אוקראינה, שם נאבק הצבא האוקראיני בבדלנים פרו-רוסים. בעקבות התקרית בים השחור תתכנס היום מועצת הביטחון לישיבה מיוחדת, לבקשת רוסיה ואוקראינה. האיחוד האירופי קרא לשתי המדינות לפעול באיפוק כדי למנוע הסלמה. בנאט"ו פרסמו בקשה דומה.

 

מדינות במערב צפויות לחדש את הקריאות להטיל סנקציות על רוסיה בגלל הפעילויות התוקפניות שלה. מיכאל רוט, סגן שר החוץ הגרמני, אמר שמדובר בעניין "מסוכן מאוד" והוסיף: "הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא הסלמה נוספת ביחסי רוסיה ואוקראינה". כריסטיה פרילנד, שרת החוץ של קנדה, אמרה שארצה מגנה את התוקפנות הרוסית וקראה למוסקבה לשחרר את הספינות האוקראיניות.

ה ספינות של אוקראינה שעליהן השתלטה רוסיה נמל קרץ' חצי האי קרים (צילום: רויטרס)
הספינות האוקראיניות בנמל בקרץ'(צילום: רויטרס)

ה ספינות של אוקראינה שעליהן השתלטה רוסיה נמל קרץ' חצי האי קרים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
  

הפרלמנט האוקראיני אמור לשקול הצעה להטיל למשך חודשיים משטר צבאי. הלילה נפגש הנשיא פטרו פורושנקו עם בכירי הצבא האוקראיני. הוא אמר שהירי הרוסי הוא "פרובוקציה וטירוף". ההצעה להחיל משטר צבאי עלולה להתקבל בהתנגדות בחלקים מאוקראינה, מכיוון שהיא מגבילה את חופש האזרחים ומגדילה משמעותית את הסמכויות של המדינה לקראת הבחירות בשנה הבאה – שבהן, לפי הסקרים, פורושנקו יפסיד.

 

הלילה התאספו כ-150 מפגינים מחוץ לשגרירות רוסיה בקייב להפגנה סוערת. הם הציתו מכונית ששייכת לשגרירות והבעירו צמיגים. בתקשורת הרוסית נכתב שהם קראו "מוות לרוסיה". אלכסיי, אחד המפגינים, אמר לרויטרס: "הגענו כדי למחות נגד הרוסים על המעשה שלהם היום – הירי לעבר הצבא שלנו. אנחנו כועסים מאוד. היינו צריכים לנתק את כל היחסים הדיפלומטיים עם המדינה הזאת לפני הרבה זמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מחאה הלילה מחוץ לשגרירות רוסיה בקייב
צילום: רויטרס
מומלצים