שתף קטע נבחר

חשוקג'י באנשי השנה של המגזין "טיים"

העיתונאי הסעודי שנרצח בטורקיה חולק את הכבוד עם קבוצה שזכתה לכינוי "השומרים" מעורכי המגזין. מלבד חשוקג'י, נמצאים ברשימה גם חמישה עיתונאים שנרצחו במערכת העיתון שבו עבדו בארה"ב

 

עיתונאי סעודי סעודיה ג'מאל ח'אשוקג'י ()
חשוקג'י כחלק מ"השומרים", על שער המגזין
 

 

מגזין "טיים" האמריקני הכריז היום (ג') על העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנרצח בקונסוליה בטורקיה, ועל עיתונאים נוספים שנרצחו ונכלאו כאנשי השנה. במגזין כינו את קבוצת הזוכים "השומרים", והיא כוללת גם את חמשת עיתונאי "קפיטל גאזט" ממרילנד שנרצחו השנה, שני עיתונאי סוכנות הידיעות רויטרס שנכלאו במיאנמר ומנכ"לית כלי תקשורת פיליפיני שנעצרה על ידי הרשויות.

 

הרצח של חשוקג'י עורר הדים רבים ברחבי העולם וזכה לסיקור תקשורתי נרחב, במיוחד עם חשיפת עוד ועוד מפרטי חקירת מותו. העיתונאי הסעודי הגיע לקונסוליה של ארצו ב-2 באוקטובר כדי לאסוף מסמכים לקראת חתונתו עם ארוסתו הטורקייה ומעולם לא יצא ממנה.

 

 

 

חקירת מותו של העיתונאי העלתה ממצאים חמורים, כשהאחרון בהם הוא תמלול של מילותיו האחרונות: "אני לא יכול לנשום". התמלול פורסם ברשת CNN האמריקנית והוא מתאר את כניסתו של העיתונאי למקום, את רעשי האנשים שככל הנראה התנפלו עליו, את קולות החנק של חשוקג'י, קולות ניסור צורמים וכמה שיחות טלפון שבוצעו מהזירה - שלפיהן "הדבר נעשה".

 

ההקלטה מתחילה עם כניסתו של חשוקג'י לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר במטרה לקבל את מסמכי הגירושים שלו, כדי שיוכל להינשא בשנית. לפי מקור המעורה בפרטים, העיתונאי זיהה את אחד האנשים שנכחו במקום כבכיר לשעבר שנמנה עם אנשיו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. האיש אמר לחשוקג'י: "אתה חוזר". חשוקג'י ענה לו: "אתה לא יכול לעשות את זה, יש אנשים בחוץ". ללא דיאלוג נוסף, נשמעים רעשים וצעדים מהירים.

 

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

תמלול ההקלטה הוכן ותורגם על ידי שירותי המודיעין בטורקיה, שלא ציינו כיצד הגיעה לידיהם ההקלטה, ואז הופץ לגורמי מודיעין נוספים. גורם סעודי אמר ל-CNN כי "גורמי הביטחון בסעודיה בדקו את הממצאים דרך ערוצים טורקיים, אך לא מצאו התייחסות או כל אינדיקציה אחרת לשיחות שבוצעו.

 

במסגרת חקירת מותו של העיתונאי, הרשויות בסעודיה עצרו 11 בני אדם החשודים במעורבות במקרה. לאחר שהוגשו כתבי אישום נגד החשודים, הרשויות הודיעו כי ידרשו עונש מוות לחמישה מהחשודים.

 

מהדורת הבוקר של הקפיטל גאזט (מעמוד הטוויטר של @capgaznews)
חמשת העיתונאים שנהרגו במערכת "קפיטל גאזט" במרילנד(מעמוד הטוויטר של @capgaznews)

 

תגובת מערכת העיתון ממרילנד לטבח: "כן, נוציא עיתון מחר"

 

 

מלבד חשוקג'י נמצאים ברשימה גם חמישה עובדי מערכת העיתון "קפיטל גאזט" מאנאפוליס שבארצות הברית. החמישה נרצחו על ידי גבר שהיה מעורב בסכסוך עם העיתון ואף הפסיד בתביעת לשון הרע שהגיש נגדו. הוא הגיע ופתח באש בחדר החדשות. באירוע הירי נרצחו עורך המשנה רוברט הייסן, עורך עמוד הדעות ג'רלד פישמן, הכתב הכללי ג'ון מקנמרה, וונדי ווינטרס האחראית על פרסומים מיוחדים ויועצת המכירות רבקה סמית.

 

מחקירת הטבח במערכת החדשות עלה כי היורה נכנס לבניין, הגיע לחדר החדשות - הסתכל דרך דלת הזכוכית - והחל לירות. הוא השתמש בנשק ארוך והיה חמוש ברימונים מזויפים. מהמשטרה נמסר לאחר האירוע כי מטען נפץ נמצא בבניין - ונוטרל. שני בני אדם נפצעו באירוע הירי.

 

מריה רסה, מנכ"לית ועורכת אתר החדשות "ראפלר", עברה תלאות רבות בפיליפינים בעקבות הסיקור הביקורתי שהובילה של מלחמת הנשיא רודריגו דוטרטה בסוחרי הסמים, שכללה גם הוצאות להורג ללא משפט של כ-12 אלף בני אדם.

 

בממשלתו של דוטרטה מסרבים להכיר ב"ראפלר" ככלי תקשורת ובחודש שעבר הגישו כתבי אישום נגד האתר בגין הונאות מס, לצד הוצאת צו מעצר למנכ"לית ועורכת האתר. רסה שוחררה לאחר ששילמה ערבות והודיעה כי תערער על האישומים שהוגשו נגד "ראפלר".

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים