שתף קטע נבחר

התחממות ביחסים: משלחת רוסית בכירה תסייר בגבול הצפון

המשלחת תגיע היום לארץ ותסייר בין היתר במנהרות חיזבאללה שחשף צה"ל - במה שמסתמן כרגיעה ביחסים בין ישראל לרוסיה, שחוו משבר קשה לפני כשלושה חודשים בעקבות הפלת המטוס הרוסי. בתוך כך, היום גם יעלה נושא המנהרות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם

בנימין נתניהו פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה (צילום: AP)
נתניהו ופוטין. סימנים לרגיעה ביחסים(צילום: AP)

סימנים להפשרה במתיחות בין מוסקבה לירושלים: משלחת מיוחדת של ועדות ההגנה והחוץ של הסנאט הרוסי תגיע היום (ד') לביקור בישראל ותיפגש עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

 

בראש המשלחת עומדים יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, קונסטנטין קוסצ'ב, ויו"ר ועדת ההגנה, ויקטור בונדר, וביקורה בישראל נשמר עד עתה בחשאי. מבחינת ישראל מדובר בביקור רגיש מאוד על רקע המתיחות בין שתי המדינות ומשום כך הביקור תוכנן בקפידה ובחשאיות. עצם הגעתה של המשלחת מסמל את הרצון של הקרמלין לסיים את המשבר עם ישראל, שפרץ בעקבות תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי בשמי לבנון בספטמבר.

 

מחר צפויה המשלחת הרוסית לסייר בגבול הצפון ולצפות בין היתר במנהרות חיזבאללה שנחשפו על ידי צה"ל במסגרת מבצע "מגן צפוני". בנוסף, צפויים חברי המשלחת להיפגש עם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לדיון חסוי על המצב הביטחוני וכן לקיים פגישות עם המועצה לביטחון לאומי. הביקור מגיע לאחר שמשלחת צבאית ישראלית יצאה בשבוע שעבר למוסקבה ונפגשה עם בכירים בצבא הרוסי.

 

גורמים בירושלים אמרו כי בימים האחרונים ניכר ניסיון רוסי להעלות שוב את היחסים עם ישראל לפסים נורמליים. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בתגובה של מוסקבה לחשיפת מנהרות הטרור בצפון: רוסיה מחתה בפני ממשלת לבנון על חפירת המנהרות ודרשה כי תמנע הפרות של החלטה 1701 של מועצת הביטחון (שהתקבלה עם תום מלחמת לבנון השנייה ושבמרכזה הגבלות על התחמשות חיזבאללה ופעילותו בדרום לבנון) וכי תטפל במנהרות בהקדם מחשש להסלמה.


מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה
פעילות צה"ל במסגרת מבצע "מגן צפוני"(צילום: דובר צה"ל)

פקחי או
פקחי או"ם בגבול לבנון(צילום: AFP)

פקחי או
(צילום: AP)

דיפלומטים רוסים בכירים הדגישו כאמור שחפירת המנהרות היא פעולה לא מקובלת, ולכך יש להוסיף את העובדה ששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נפגש שלשום בפומבי עם יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, שהגיע לביקור ברוסיה ואף פתח את הפגישה לעיתונאים. לברוב אמר בפגישה ששיתוף הפעולה בין צבאות רוסיה לישראל יימשך בדרך שלא מסכנת חיים של חיילים רוסים מחד גיסא ומבטיחה את ביטחון ישראל מאידך גיסא. "בנוגע לנושאים אזוריים אנו משתפים פעולה על בסיס מה שהנשיא ולדימיר פוטין וראשר הממשלה בנימין נתניהו הסכימו", הדגיש לברוב.

 

מועצת הבטחון של האו
היום: דיון במועצת הביטחון על מנהרות חיזבאללה(צילום: EPA)

 

בתוך כך, במסגרת המאמץ ההסברתי שמוביל שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תדרכו בכירים מאגף המודיעין של צה"ל את הנציגים של כמה מהמדינות החברות במועצת הביטחון. הבכירים מאמ"ן טסו לארה"ב והציגו לחברות המועצה סקירה מודיעינית שהוכיחה כי חיזבאללה הפר את החלטה 1701 וחצב את המנהרות בדרום לבנון למטרות התקפיות.

 

לבקשת ישראל וארה"ב, מועצת הביטחון תתכנס היום בניו יורק לדיון על מנהרות חיזבאללה בגבול לבנון. "כפי שצה"ל פועל בהצלחה לסיכול איום המנהרות בצפון, כך אנו פועלים באו"ם לסכל כל ניסיון להאשים את ישראל בפעילותה ההגנתית", הסביר דנון, "העולם מתחיל להבין כי חיזבאללה מפר את החלטה 1701 והגיע הזמן לפעול נגדו בכלים תקיפים. אנו נדרוש ממועצת הביטחון להכיר בו כארגון טרור ולהטיל עליו סנקציות שישתקו את מנגנון הטרור שלו"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נתניהו ופוטין. התחממות ביחסים?
צילום: AFP
מומלצים