שתף קטע נבחר

סופית: מנכ"ל הרכבת יסיים את תפקידו בעוד 3 חודשים

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הרכבת הודיעה כי יו"ר הדירקטוריון הגיע להחלטה יחד עם שחר איילון, אחרי פחות משנתיים של המנכ"ל בתפקיד. הנושא עלה לדיון בהנהלה בעקבות שרשרת הכשלים בחברה שכללו את המחדלים בקו המהיר לירושלים, הצפיפות בקרונות והפסדי הענק

 

שחר איילון (צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)
מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון(צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)

 

דירקטוריון רכבת ישראל אישר היום (רביעי) כי המנכ"ל שחר איילון יסיים את תפקידו בעוד שלושה חודשים. מהנהלת הרכבת נמסר כי יו"ר הדירקטוריון שוחח עם איילון והשניים הגיעו לסיכום משותף על עזיבתו של איילון.

 

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, המנכ"ל בן ה-63 עוזב אחרי פחות משנתיים מתפקיד על רקע שרשרת הכשלים בחברה, בהם המחדלים בקו המהיר לירושלים, הצפיפות בקרונות והפסדי הענק של החברה.

 

איילון הגיע לצמרת החברה לאחר שביצע שורה ארוכה של תפקידי מפתח בשורות המשטרה. ב-2011 מונה לתפקיד נציב כבאות והצלה ומילא את התפקיד עד מאי 2016. במסגרת תפקידו השקיע איילון בחישמול הקווים ובבניית מנהרות, ובתקופתו נחנכו ברחבי הארץ כמה תחנות רכבת, בהן תחנת יצחק נבון בירושלים והתחנה בכרמיאל.

 

שלושה ימים לאחר חשיפת המהלך להדחתו של איילון, שלחו עורכי דינו מכתב לחברי הדירקטוריון שבו כתבו כי הוא לא מתכוון לוותר על תפקידו ללא קרב. עורכי הדין האשימו את יו"ר הדירקטוריון דן הראל באחריות למהלך: "ההחלטה משקפת אובדן עשתונות של ממש מצדו של מר הראל, ולא ניתן לכנותה אלא - מחטף". עם זאת, עורכי הדין האשימו גם את שר התחבורה ישראל כץ, שהאשים את עובדי הרכבת בתקלות ואז חזר בו מדבריו, במעורבות בהדחה. למרות החרטה, הקרע בין כץ למנכ"ל איילון הפך לבלתי ניתן לגישור.

 

ישראל כץ באולפן ynet (צילום: אבי מועלם )
השר ישראל כץ. ביקש שהצעד ייעשה בהסכמה(צילום: אבי מועלם )

בנימין נתניהו וישראל כץ (צילום: אוהד צויגנברג)
נתניהו וכץ ברכבת המהירה לירושלים. אחת הסיבות לעימות(צילום: אוהד צויגנברג)

פיטורי המנכ"ל תפסו תאוצה ביום ראשון בשבוע שעבר, שבו  יו"ר הדירקטוריון הראל שוחח עם המנכ"ל איילון ואמר לו באופן כזה או אחר כי שירותיו אינם נחוצים עוד. הודעה זו הגיעה למערכות כלי התקשורת רק לאחר שני ראיונות חשובים. בראשון שבהם אמר השר כץ כי הוא תוהה האם התקלה המי-יודע-כמה באותו בוקר בקו החשמלי לירושלים, היא מעשה ידיהם המכוון של עובדי רכבת. בראיון לרשת ב' אמר השר בשבוע שעבר כי "הודעתי להנהלת הרכבת, בעקבות ריבוי התקלות שאינן דבר שצריך לקרות, לבחון לעומק אם זה קשור לוויכוחים או סכסוכים בוועדים. האם מישהו כאן משבית בכוונה...".

 

מנכ"ל הרכבת איילון נדרש להגיב להאשמות חסרות תקדים אלה ואמר בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל כי אין לו ספק שידי עובדי הרכבת נקיות והאשים שוב את השר בפתיחה מוקדמת מדי של הקו, ואת משרד האוצר בחבלה פוליטית ופיננסית ברכבת. ראיון זה היה כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של יחסי השר והמנכ"ל. כץ עוד הספיק לחזור בו - בציוץ בטוויטר - ואמר כי לאחר שיחה עם היו"ר הובהר לו כי אין לעובדים קשר לתקלות, אך הפור כבר נפל.

 

הפסד של 55 מיליון שקל

בשבוע שעבר התראיין שר התחבורה כץ באולפן ynet והכחיש כי הוא העומד מאחורי המהלך לפיטורים של המנכ"ל איילון. לדבריו, יו"ר הדירקטוריון, דן הראל, הוא זה שיזם את המהלך. כץ טען כי הראל אמר שברצונו להחליף את איילון לאחר שהתייעץ עם חברי הדירקטוריון ו"גופים אחרים" ובעקבות מצבה של החברה. "אני מחבב את שחר איילון, אבל צריכות להיות תוצאות. ביקשתי שיעשה את זה בהסכמה", אמר כץ באולפן

 

בדו"ח הרבעון השלישי ל-2018 דיווחה הרכבת על הפסדי עתק. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשם הפסד תפעולי בהיקף של כ-55 מיליון שקלים. בדו"ח הסבירה הרכבת כי ההפסד נגרם בשל כמה גורמים כגון אי עלייה מספקת בכמות המטען המובל, והמשך הירידה בשיפוי הממשלתי שהחברה מקבלת לטובת הובלת מטענים. ההפסד של מגזר המטענים ברבעון השלישי של 2018 הסתכם בכ-22 מיליוני שקלים.

  

לפי הרכבת, גורם נוסף להפסדים הכבדים היה אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים שבהם הביקוש גבוה לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן נפגעה הסובסידיה לחברה. החברה החליטה על כניסה לתהליך התייעלות כדי לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
שחר איילון
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
מומלצים