שתף קטע נבחר

פרויקטי הענק שנגנזו בצה"ל: "איש לא משלם את המחיר"

בהמשך לחשיפת ynet על הפרויקטים המסווגים בצה"ל שנגנזו או חרגו משמעותית מתקציבם, מספר בכיר לשעבר במערכת הביטחון כי מדובר בתופעה של ממש, שבסופה איש מהאחראים לא נענש: "למקבלי ההחלטות אין כלים לדעת מה נכון"

חשיפת ynet הלילה (ד'), על פרויקטי ענק מסווגים בצה"ל שנגנזו או נופחו בעשור האחרון חרף ההשקעה הכספית העצומה בהם, לא הפתיעה גורמים במערכת הביטחון שעוסקים בתחום.

 

משיחה עם בכיר לשעבר במשרד הביטחון, שעד לשנים האחרונות עסק בניהול רכישות עבור הצבא, עולה כי מדובר בתופעה - מבלי שאיש ישלם על כך את המחיר.

הקרייה בתל אביב (צילום: דנה קופל)
"יותר מדי פרויקטים מפוזרים בגופים שונים". בסיס הקריה(צילום: דנה קופל)

"קצינים מודחים על הטרדות מיניות או על מעילות פליליות, אבל מעולם מנהל פרויקט לא נענש על כך שפרויקט עלה בסוף הרבה יותר כסף מהתקציב שאושר ונקבע, או כי לא עמד בזמנים. קצינים באים לרמות הבכירות עם נימוקים משכנעים על חשיבות המשך הפרויקט. אם מדובר בסכום גדול של 100 מיליון שקלים, אז הולכים לבקש אישור מהאוצר, שאנשיו יכולים לצעוק ולטעון שבצבא לא רציניים, אבל אז הם מאשרים כי לא ירצו לזרוק כסף שכבר הושקע. מי יסכים לשרוף כסף?", אמר.

 

הבכיר טען כי במערכת הביטחון לא מפיקים לקחים מאירועי העבר ולא נוקטים יד קשה נגד מנהלי פרויקטים שכשלו בעמידה ביעדים או במיצוי תקציבים. "אף מנהל פרויקט ביטחוני לא נזרק מתפקידו ולא ננזף על אי עמידה בזמנים או בתקציבים. הם שלמים עם ההחלטות שלהם. כשמוציאים כבר 250 מיליון שקל על פרויקט, ואז בשיאו של תהליך הצבא דורש תוספת של 100 מיליון שקלים - לאיזה בכיר יהיה אומץ לא לאשר ולהוריד את התקציב לטמיון?

בצה"ל אתה יודע איך פרויקט מתחיל ולעולם לא יודע איך הוא נגמר" (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
בצה"ל אתה יודע איך פרויקט מתחיל ולעולם לא יודע איך הוא נגמר"(צילום: דובר צה"ל)

"יש דרישות חדשות לצבא או בעיות לספקים, ואז כשמגיעים לבכיר החדש שרק נכנס לתפקידו, ומבקשים ממנו שיאשר את התוספת, הוא כבר לא זוכר או יודע בדיוק מה היה לפניו. הוא שואל שאלות ואז מאשר. בצה"ל אתה יודע איך פרויקט מתחיל ולעולם אתה לא יודע איך הוא נגמר", סיפר.

 

לדבריו, אחת הבעיות בניהול הפרויקטים הביטחוניים נוגעת לכך שרבים מהם מפוזרים בגופים שונים, כגון מינהלות שממוקמות תחת גופים נפרדים במשרד הביטחון, ולא תחת קשת רגולטורית אחת. "פרויקטים מגיעים לדיון ולאישור סגן הרמטכ"ל, ומאושרים לפעמים אחרי דיון של פחות משעה. לפעמים פרויקטים מאושרים אצל האלוף הרלוונטי. אין מספיק בקרה ופיקוח על התהליך של מקבלי ההחלטות. זה היה הרבה יותר פשוט אם היה מדובר בפלילים. יש פרויקטי ענק שתפחו פי שניים מהתקציב המקורי שהוקצה להם – כמו רכש ספינות המגן לאסדות הגז שטרם תוחקר".

 

הוא מסכם: "גורמי המקצוע ממליצים למקבלי ההחלטות לרכוש מערכת מסוימת, מבטיחים שמסגרת התקציב לא תיפרץ, אבל למקבלי ההחלטות פשוט אין מספיק כלים כדי לדעת מה נכון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
אילוסטרציה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים