שתף קטע נבחר

חשש מגל עימותים ביו"ש: נעצר ישראלי בחשד שתקף פלסטינים בגרזן

תושב עמנואל חשוד בתקיפת שני חקלאים פלסטינים בשטחי הרשות. לאחר מעצרו קילל חיילים, קרא להם "נאצים" ואיים עליהם. ברקע: גרסאות סותרות למתנחלים ולפלסטינים על נסיבות מותו של חמדי נעסאן. חשש שתקריות אלו יציתו גל עימותים

מהומות פלסטינים ליד רמאללה (צילום: רויטרס)
פלסטינים מחו על האירוע שנגמר במותו של חמדי נעסאן(צילום: רויטרס)

רף האלימות בין מתנחלים לפלסטינים נמצא במגמת עלייה: אתמול (יום א') הוארך בשלושה ימים מעצרו של יוסף נחמן מאיר (23) מעמנואל, שנעצר שלשום בחשד שתקף בגרזן שני פלסטינים בשטח חקלאי בשליטת הרשות הפלסטינית. תקרית זו מתווספת לאירוע שבמהלכו נורה למוות חמדי נעסאן על ידי מתנחלים מעדי עד. כוחות הביטחון ביהודה ושומרון דרוכים מחשש מגל עימותים נוסף.  

 

על פי החשד, מאיר הגיע לשטח חקלאי סמוך לכפר דיר איסתיא, שם פגש שני חקלאים פלסטינים, התווכח איתם ותקף אותם באמצעות גרזן. כתוצאה מכך נגרמו לשניים חבלות והם טופלו על ידי הסהר האדום. בעקבות האירוע הוזעק למקום כוח צה"ל. החשוד קילל את החיילים, קרא להם נאצים, איים עליהם וניסה לברוח. חבריו שהיו במקום ניסו לפנותו אך לא הצליחו. בחקירתו הכחיש מאיר את המיוחס לו וטען כי הגיע למקום להתבודד.

 

אתמול הגישה המשטרה בקשה להאריך את מעצרו בשמונה ימים. מיוחסות לו עבירות של חבלה, החזקת אגרופן או סכין שלא כדין, איומים, הפרעה והעלבת עובד ציבור. בדיון טען נציג המשטרה כי יש לה את שמות הפלסטינים ונגבתה מהם עדות, אך הם עדיין לא היו בתחנת משטרת אריאל למסירת תלונה. עוד נטען כי הגרזן שבו תקף החשוד נתפס.

 

 
סניגורו של מאיר טען בדיון כי זה ייחוס עבירה של אחזקת אגרופן בשטחי הרשות הפלסטינית הוא אבסורדי, ולדבריו המשטרה עושה שימוש ציני בבית המשפט. "היד של המשטרה כל כך קלה על ההדק?", שאל והוסיף כי על הגרזן לא נמצאו כתמי דם. השופטת אופיר כתבי-ריבלין קבעה בהחלטתה שהיא סבורה שקם חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו, ובשלב זה לא ניתן להורות על שחרורו.  

 

התקרית הזו, יחד עם האירוע שבמהלכו נורה למוות חמדי נעסאן בין עדי עד לאל מורייר, לא תורמות לאקלים המתוח בלאו הכי ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים בין פלסטינים ליהודים. בשב"כ זיהו בשנה החולפת זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האלימות כלפי פלסטינים מצד פעילי ימין. אירועים אלה פחתו מאז החלה החקירה הגלויה בפרשת הריגתה של עאישה ראבי באזור שכם, אך בקרב כוחות הביטחון בגדה יש דריכות מפרץ של עימותים ותקריות נוספות.

 

מות הפלסטיני: גרסאות סותרות

תושבים בכפר אל-מורייר סיפרו אתמול לתחקירן של ארגון "יש דין" כי נעסאן היה בקבוצה של חקלאים פלסטינים שברחה לכיוון הכפר, אחרי שמתנחלים גרמו נזק לטרקטור שאיתו עבדו בשדותיהם. לטענתם, נעסאן נורה בגבו על ידי מתנחלים כעשרה מטרים מביתו. 

 

על פי הפלסטינים, האירוע החל לאחר שמתנחלים חמושים תקפו חקלאים מהכפר שעבדו באדמתם שנמצאת צפונית לאל-מורייר. התוקפים גם ניקבו צמיגים של טרקטור ושברו את השמשות שלו. הפלסטינים ברחו לכיוון הכפר והשאירו את הטרקטור בשטח. לטענתם, המתנחלים רדפו אחריהם לתוך הכפר וירו לכיוונם ולעבר בתי הכפר. תחקירני יש דין שביקרו אתמול באזור שבו התרחש האירוע מעידים כי ראו שם עשרות קליעים. מהירי נפגעו גם בתים ומכלי מים.

חמדי נעסאן ומשפחתו ()
חמדי נעסאן ומשפחתו

חמדי נעסאן עוזר לפנות את אחד הפצועים לפני שנהרג ()
נעסאן עוזר לפנות פצוע, זמו קצר לפני שנהרג

לוויתו של חמדי נעסאן (צילום: AP)
בהלווייתו של חמדי נעסאן(צילום: AP)

לוויתו של חמדי נעסאן (צילום: AP)
הלווייתו של חמדי נעסאן(צילום: AP)
 

 


טרקטור הרוס לאחר עימות בין מתנחילם ופלסטינים (צילום: ארגון יש דין)
הטרקטור ההרוס לאחר עימות בין מתנחלים ופלסטינים(צילום: ארגון יש דין)
 

הפרות סדר בעקבות מותו של פלסטיני חמדי נעסאן (צילום: AP)
הפרות סדר בעקבות מותו של חמדי נעסאן(צילום: AP)

הפרות סדר בעקבות מותו של פלסטיני חמדי נעסאן (צילום: EPA)
חשש שתקריות מקומיות יציתו עימותים(צילום: EPA)

הפרות סדר בעקבות מותו של פלסטיני חמדי נעסאן (צילום: רויטרס)
אבנים, עשן וגז מדמיע(צילום: רויטרס)

הפרות סדר בעקבות מותו של פלסטיני חמדי נעסאן (צילום: AFP)
יידוי אבנים בעקבות האירוע הקטלני בכפר אל-מורייר(צילום: AFP)

הגרסה של המתנחלים מעדי עד שונה לחלוטין. לטענתם, האירוע החל כשהצעיר הישראלי הלך להתבודדות כ-300 מטרים מבתי המאחז, ואז נתקל בשלושה פלסטינים שדקרו אותו וניסו לחטוף אותו. הוא הצליח להימלט מהם, רץ למאחז והזעיק עזרה. בהמשך הגיעו למקום אנשי כיתת הכוננות ובמקום התפתח עימות עם פלסטינים מהכפר הסמוך. במהלך העימות נורו כמה יריות באוויר מצד אנשי כיתת הכוננות, שטענו כי חשו סכנת חיים ברורה ומיידית.

 

צעיר שנפצע באירוע סיפר אמש: "עליתי פה לגבעה, לעשות התבודדות, הייתי לבד פה. ממש מאחורי, 50 מטר, היו ילדים ששיחקו, בני 10-8, ילדים מעדי עד. אחרי שהגעתי לפה שלושה ערבים התנפלו עליי, ממש הרגשתי שהם מנסים לרצוח אותי, ניסו להשכיב אותי על הרצפה, לגרור אותי לכיוון הכפר. אני נאבקתי בהם וברוך השם, ה' נתן לי כוחות והצלחתי לברוח".

 

"רצתי בחזרה, עברתי ליד הילדים וצעקתי להם שיברחו, שיש פה מחבלים, ואז גיליתי שכולי דם. הסתכלתי על הידיים, ראיתי שדקרו אותי. הגעתי לעדי עד לטלפון שלי, הזעקתי את הרבש"ץ וכיתת הכוננות הגיעה אחרי דקה ופתחה במרדף אחרי המחבלים".

 

דובר צה"ל מסר בתגובה לאירוע בעדי עד: "שלשום התפתח חיכוך פיזי בין מספר פלסטינים למתיישב סמוך לעדי עד, במהלכו נפצע אזרח באורח קל ולא נזקק לפינוי. מפרטים ראשונים עולה כי לאחר מכן, התפתח חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים באזור, במהלכו בוצע ירי חי על ידי המתיישבים. ישנו פלסטיני הרוג ומספר פלסטינים פצועים. כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לנקודה והגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. הפרת הסדר פוזרה. האירוע ייבדק ויתוחקר".


פורסם לראשונה 27/01/2019 23:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הפרות סדר בעקבות מותו של הפלסטיני
צילום: AFP
מומלצים