שתף קטע נבחר

הנפילה של כחלון נולדה מהבטחה אחת

מ-2015 הקפיד כחלון להישאר מחוץ למאבקי ימין-שמאל והדגיש שהוא לא מועמד להנהגה. רק מחירי הנדל"ן עניינו אותו. אז כשהם לא ירדו, המצביעים נעלמו

 

משה כחלון (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בבחירות לנשיאות בארה"ב ב-1988 השמיע המועמד הרפובליקני, ג'ורג' בוש האב, את אחת ההבטחות המפורסמות ביותר בהיסטוריה הפוליטית - זו שסייעה לו לנצח את מייקל דוקאקיס באותה שנה ולהפסיד לביל קלינטון ב-1992. המסר של בוש היה: "קראו את שפתי: לא יהיו מסים חדשים". הרעיון לסיסמה היה של יועץ התקשורת המפורסם רוג'ר איילס, שהתרשם מקבוצות מיקוד כי בוש נתפש כאישיות לא חזקה והחלטית. כדי להקשיח את תדמיתו הוא החליט לאמץ את האמירה הקשוחה סטייל קלינט איסטווד.

 

 

אבל ריצ'רד דארמן, היועץ הכלכלי של בוש, הגדיר את המסר הזה כ"טיפש ומסוכן". הוא הזהיר שההבטחה הזו תחזור אליו כבומרנג בבחירות 1992, מה שכאמור אכן קרה. בוש אמנם ניצח בבחירות 1988, אבל נאלץ להעלות את המסים על הדלק במהלך הכהונה. העלאה זו כלל לא הייתה נתונה לשיקול דעתו. גובה המסים היה אחוז קבוע ממחירי הדלק, שהועלו על ידי מדינות המפרץ הפרסי. קלינטון הכריזמטי ניצל היטב את הפרת ההבטחה הזו בתעמולה שניהל והצליח להביס את בוש העצי והאפרורי.

 

ייתכן שזה מה שקורה למשה כחלון בבחירות האלו. בנאום שנשא באוניברסיטת באר שבע ב-2015 אמר שיוזיל את מחירי הדיור בשיעור של לא פחות מ–20%, אבל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדצמבר 2018, מחירי הדירות היו גבוהים ב–15% בממוצע מהרף שהבטיח. בסקרים האחרונים ניצב משה כחלון על גבול אחוז החסימה, לעומת 10 המנדטים שקיבל בבחירות הקודמות. קראו את שפתי, הוא אמר, והציבור קרא היטב את שפתיו.

 

בחירות 2019 - טורים נוספים:

 

כחלון הוא לא הפוליטיקאי היחיד שהבטיח ולא קיים. מריו קואומו, מושל ניו יורק לשעבר, אמר: "קמפיין מתנהל כשירה; למשול זה כבר פרוזה". בבחירות מתחייבים רבים לציבור להוריד עבורם את הכוכבים מן השמיים. לאחריהן מתברר שלמשפט הזה יש כוכבית – בעזרת השם. קיימים אילוצים ביטחוניים, כלכליים וגם קואליציוניים שמשפיעים על סדרי העדיפויות של התקציב. כל שר צריך להתפשר לגבי דרישותיו והבטחותיו.

 

גם הבוחרים מבינים שיש הבדלים בין עונת החיזור לנישואים עצמם, והם נוהגים לעיתים בסלחנות כלפי פוליטיקאים שלא עמדו במילתם. לגבי כחלון מידת החסד הזו קיימת במעט. הרושם הוא שדורשים ממנו לשלם את מחיר פוליטי מלא על כך שלא הצליח להוזיל את מחירי הדירות. מדוע זה קורה דווקא לו?

 

ההבטחה שהפילה את ג'ורג' בוש האב:

 

 

כוכבו של כחלון זרח כאשר הצליח כשר התקשורת לחולל מהפכה בשוק הטלפונים הסלולריים. הוא אפשר כניסת מפעילים נוספים שגרמו להורדה דרמטית במחירי השימוש בטלפונים הניידים. נתניהו, כראש הממשלה, קרא לשרים בעקבות המחאה הציבורית ב-2011 להתנהל כמו שר התקשורת: "כחלון עשה דברים גדולים, תהיו כחלונים ותמצאו פתרונות".

 

ירח הדבש בין השניים לא נמשך זמן רב. כשנתניהו מזהה מישהו שיכול לאיים על מקומו בראש, הוא מקפד את ראשו. כחלון לא מונה לתפקיד שר האוצר שייחל לו ופרש מן החיים הפוליטיים. לאחר שנתיים החליט להתמודד בבחירות 2015 במפלגה עצמאית. כאן החלו ימי ההצלחה הראשונים וגם הונחו המוקשים שיתפוצצו בהמשך.

 

כחלון הציג את עצמו כמועמד לשר האוצר ולא לראשות הממשלה. הוא לא העלה מצע מדיני, אלא חברתי בלבד, שהתמקד בעיקר בהוזלת מחירי הדיור. יש באסטרטגיה הזו את החיסרון של מפלגה מוגבלת אשר מגישה מעין מכרז לתפקיד מסוים ולא להנהגה לאומית. מצד שני היא אפשרה לכחלון לנהל קמפיין מעשי וממוקד, העוסק בתועלת שיביא לציבור, בלי להיכנס למחלוקת האידיאולוגית שבין ימין לשמאל.

 

אבל מי שחי על החרב, מת בחרב. פוליטיקאי שמתמקד במסר אחד יקום וייפול על המסר הזה. דן בן אמוץ השמיע קללה לפוליטיקאים בתוכנית הרדיו הסטירית המיתולוגית, "שלושה בסירה אחת": "שתרד אל העם ושלא תצליח לעלות ממנו". יש הרבה חן בעממיות של כחלון, אבל אין לו את המורכבות של דמות לאומית. אנשים לא מחפשים מנהיגים שדומים להם, אלא כאלה שמורמים מהם.

 

אם לא מנהיג לאומי, לא סמן אידיאולוגי ולא רועה רוחני - מה נשאר? קבלן להוזלת דירות. הקבלן הזה לא סיפק את הסחורה. מהברוטו של הבטחות כחלון נשאר נטו קטן מאוד.

 

  • ד"ר ברוך לשם הוא מחבר הספר: "נתניהו, בית ספר לשיווק פוליטי"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים