שתף קטע נבחר

מעצר בגיברלטר: ספינה עם נפט איראני בדרך לסוריה

הרשויות בטריטוריה הבריטית עצרו את הספינה "גרייס 1", שעליה יש לפי הערכות שני מיליון חביות נפט מהרפובליקה האיסלאמית. ברקע: המתיחות בין טהרן לוושינגטון ותקיפת המכליות במפרץ עומאן

הרשויות בגיברלטר עצרו היום (ה') מכלית שנשאה נפט גולמי מאיראן והייתה בדרכה לפרוק אותו בסוריה, צעד שהיה מפר את הסנקציות של האיחוד האירופי על משטרו של בשאר אסד. בהודעה שפרסמו הרשויות בגיברלטר, טריטוריה בריטית בקצה ספרד, נמסר כי אנשי רשויות האכיפה שם עלו על האונייה "גרייס 1" הבוקר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  ()

בהודעה נמסר עוד כי ההערכה היא שהמכלית הייתה בדרך לבית הזיקוק בניאס בסוריה. מתקן זה שייך למשטר אסד ולפיכך נתון לסנקציות מצד האיחוד האירופי. האיחוד ומדינות נוספות בעולם הטילו עיצומים על המשטר הסורי במהלך המלחמה שבה דיכא אסד באכזריות את מתנגדיו. הסנקציות הללו מפועלות כרגע נגד 270 בני אדם ו-70 גופים וחברות.

 

הרשויות בגיברלטר לא מסרו מהיכן הגיע המטען של הספינה, אבל כלי תקשורת העוקב אחר עסקאות ימיות דיווח השבוע שהספינה נושאת נפט איראני. מדווחים כי מומחים קבעו שהיא נושאת נפט מאיראן משום שהיא לא העבירה מידע על מיקומה בזמן שהייתה במים הטריטוריאליים של איראן.

 

הספינה נושאת דגל פנמה, ולפי רישומי האו"ם היא שייכת לחברה בסינגפור. היא שטה לאט סביב הקצה הדרומי של אפריקה לפני שהגיעה לים התיכון. לפי ההערכות, יש עליה יותר משני מיליון חביות של נפט גולמי איראני.

גיברלטר. פשיטה עם בוקר (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
גיברלטר. פשיטה עם בוקר(צילום: gettyimages)

העיתוי של עצירת המכלית רגיש פוליטית בשל המתח הגובר בין ארה"ב לאיראן על רקע פרישת האמריקנים מהסכם הגרעין, החזרת הסנקציות שלהם על טהרן – והבטחתה של איראן לסגת בעצמה מההתחייבויות שנתנה בהסכם. השבוע הודיעה איראן כי אגרה כבר יותר מ-300 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה, ובכך חרגה מהרף שהוצב לה במסגרת הסכם הגרעין.

 

מעצר המכלית בא גם אחרי שבשבועות האחרונים אירעו תקיפות מסתוריות נגד שש מכליות במפרץ עומאן, סמוך למצר הורמוז, וארה"ב וגורמים אירופים האשימו את איראן באחריות להתקפות הללו. הם טוענים כי איראן מנסה להעביר את המסר שאם הסנקציות על הנפט שלה יישארו על כנן – היא תשבש גם את אספקת הנפט ממדינות אחרות במפרץ.

 

סוריה סובלת ממחסור חמור ביותר בדלק. מלחמת האזרחים הביאה לקריסתה של תעשיית הנפט במדינה, שבעבר הייתה אחראית ל-20% מהכנסות הממשלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גיברלטר על המפה. בכניסה לים התיכון
מומלצים