שתף קטע נבחר

ראש "ארגון הפשע" הכי נאיבי בהיסטוריה

פסטיבל ההסגרה של מייסד "טלגראס" הוא זיקוק של הרדיפה המגוחכת, האנכרוניסטית והעגומה של מעשני הקנאביס. לרדיפה הזאת יש קורבנות

 

עמוס סילבר בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון (צילום: מוטי קמחי)
עמוס סילבר בבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

כשצפיתי אתמול (יום א') בתמונות של עמוס דב סילבר נכנס בשערי מערכת המשפט הישראלית, בדרכו למה שוודאי יסתיים בלא פחות מכמה שנים טובות בכלא, קשה היה לי להתחמק ממחשבה אחת מזוקקת – הכל חרטא. פסטיבל ההסגרה של סילבר מאוקראינה, והפנינג הכותרות סביב "ארגון הפשיעה" המסוכן "טלגראס", מאפשרים לנו הצצה לריקבון של משטרת ישראל והפרקליטות המשתפת איתה פעולה.

 

 

לפני כמה שנים אמר מפכ"ל המשטרה דאז יוחנן דנינו בהרצאה כי על המשטרה לבחון מחדש את מדיניותה לגבי המאבק בשימוש בקנאביס. ציבור המעשנים למטרות פנאי, המונה על פי ההערכות מאות אלפים, ראה בכך תחילתו של עידן חדש שבו האדם הנורמטיבי המדליק ג'וינט במרפסת בסוף היום לא יצטרך לחשוש מפני פריצה משטרתית לביתו. השנה הצטרף לרוח הדברים השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שאמר שהמשטרה לא תתמקד בעבירות של שימוש עצמי בקנאביס. אז אמר.

 

בשבוע שעבר פרסם המגזין האינטרנטי "קנאביס" נתונים (שהתקבלו רק לאחר פנייה לבית המשפט בעתירת חופש המידע), שלפיהם המשטרה הגישה השנה מספר שיא של בקשות לצווי חיפוש בחשד לעבירות של שימוש עצמי בקנאביס. על פי הידיעה, במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2019 קיבלה המשטרה 204 צווי חיפוש כאלו מבתי המשפט. זאת לעומת 284 בכל 2018 ו-272 בכל 2017.

 

תוסיפו לכך את העובדה שהמשטרה מסרבת לחשוף כמה דוחות חילקה עד כה על שימוש עצמי בקנאביס במסגרת מדיניות אי-ההפללה של ארדן, ותקבלו משטרה שמשקרת ועושה בדיוק את מה שהיא עשתה מאז שנות ה-90, כאילו העולם לא השתנה ושקר ה"סם המסוכן" קנאביס לא נחשף כבר.

אם לא יקרה נס בלתי צפוי, סילבר צפוי להעביר שנים לא מעטות בכלא. אמנם הוא חטא בחטא היוהרה ו"השתין מהמקפצה" על משטרת ישראל בפומביות שנתן למיזם טלגראס ובהתמכרות ליחסי הציבור מכלי התקשורת, אבל עבריינים גדולים ממנו פי כמה זכו בחסות החוק לעונשים קלים בהרבה מזה שהוא צפוי לספוג. סילבר הוא אולי אנרכיסט נאיבי וקצת חצוף, אבל "ראש ארגון פשע" הוא ודאי שלא.

 

המשטרה ופרקליטות עוסקות בעיקר במה שיביא כותרות. כמעט מדי שבוע אנו נתקלים בפרסומים על תפיסת מאות או אלפי שתילים בעוד דירת גידול או חממה בפאתי מושב זה או אחר. אבל מתי ראיתם לאחרונה דיווח משטרתי על תפיסת סמים מסוכנים באמת, כמו הרואין, קוק או הקריסטל מת' הנוראי שהשימוש בו תפס תאוצה מדאיגה בארץ בשנים האחרונות? התשובה ברורה: כמעט שלא ראיתם.

 

הסיבה היא שהמשטרה לא משקיעה משאבים משמעותיים במאבק בסמים ההרסניים, ומעדיפה לשתף פעולה עם המאבק המגוחך בקנאביס בזמן שהעולם משנה את יחסו אל הצמח המושמץ.

 

הלגליזציה של הקנאביס - במתכונת כזו או אחרת - תגיע בסוף גם לישראל. ואז, עם מי יבואו חשבון כל אותם אלפי אנשים נורמטיביים שנתפסו עם כמויות מזעריות וחייהם נפגעו קשות כתוצאה משמרנות המערכת והקיבעון המשטרתי? מי יישא באחריות על עשרות המיליונים מכספי הציבור שהושקעו ברדיפת המעשנים? ממי נבקש דין וחשבון על כתב האישום שמוגש בימים אלו נגד מכרה שלי, אישה נורמטיבית ואם לילדות, שמוצאת את עצמה עומדת בפני עשרות סעיפי אישום על עבירות של שימוש עצמי במהלך כמה שנים? ממי?

 

התשובה לכל השאלות האלו היא: אף אחד. רק הנפגעים יישאו איתם את העוול, בזמן שהשוטרים והפרקליטים ימשיכו הלאה במעלה סולם הדרגות.

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוסף פרטי
ערן קמינסקי
צילום: אוסף פרטי
מומלצים