שתף קטע נבחר

שר החינוך פרץ ביקש לקדם טיולים ביו"ש, מנכ"ל המשרד: "רק אנשי הביטחון יאשרו"

שמואל אבואב אמר בריאיון לאולפן ynet כי "רק צוות מקצועי של אנשי כוחות הביטחון ומשרד החינוך שאמונים על בטיחות הילדים מאשרים מסלול". על פתרון המשבר מול הסתדרות וארגון המורים: "שמח שהגענו לקו הסיום"

 

 

 

ימים ספורים לאחר ששר החינוך רפי פרץ אמר כי בכוונתו לאשר טיולים לתלמידים מעבר לקו הירוק, תקף הבוקר (א') - ביומה הראשון של שנת הלימודים תש"ף - מנכ"ל משרדו, שמואל אבואב, את דבריו. "אני רוצה להסביר בצורה ברורה: רק צוות מקצועי של אנשי כוחות הביטחון ואנשי המשרד שאמונים על בטיחות הילדים מאשרים מסלול", אמר בריאיון לאולפן ynet.

 

רפורמות לצד אתגרים: שנת הלימודים נפתחה

ההישגים, הפשרות – והאתגר הבא: ההסכם שהציל את הלימודים

 

אבואב הוסיף, ברמזו לדברי השר פרץ, כי "יכולים להיות מדיניות ורצון וקריאה להוביל דברים, אבל בסוף הסמכות המקצועית היא של אנשי הביטחון. כל מסלול נקבע לגופו, ולכן יש מסלולים שמאושרים כרגע ויש כאלה שלא מאושרים".

 

רפי פרץ  שמואל אבואב  (צילום: EPA, maxim golovanov)
השר רפי פרץ ושמואל אבואב (צילום: EPA, maxim golovanov)

השר פרץ עצמו לא התייחס לדברים באופן ישיר, אך אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מעריך מאוד את אבואב, את המשרדים השונים, וגם את ראש הממשלה שאוזנו הייתה קשובה לכל המהלכים והיה קשור בכל הפתרונות של כל המשברים".

 

במחנה הדמוקרטי לדבריו של שמואל אבואב: "שר החינוך לא רק חורג מתפקידו - הוא פשוט מתנהל כשר ההדתה. לא מעניינים אותו תלמידי ישראל, אלא איך להפוך אותם למתנחלים שגרים ביהודה ושומרון".

 

אבואב התייחס בדבריו גם למאמצים למנוע את השבתת פתיחת שנת הלימודים היום, ואמר כי מדובר היה ב"חצי שנה של עבודה אינטנסיבית שבמהלכה היו משברים - גם בחינוך המיוחד וגם בנוגע לסוגיית הילדים האלרגים, כמו גם תביעותיהם של ארגון והסתדרות המורים. אנחנו נמצאים בשנת בחירות, ולכן בתקופה הזו אי אפשר לקבל החלטות שיש להן השלכות תקציביות. צריך אורך רוח והרבה סבלנות.

 

"אני שמח מאוד שהגענו לקו הסיום ויותר משני מיליון תלמידים חוזרים ללימודים. אני מאוד שמח שהצלחנו להביא ליציבות ולפתיחת השנה".

 

- מדוע לא נעניתם לדרישות של הסתדרות המורים וההורים לילדים עם צרכים מיוחדים לדחות את יישום הרפורמה בשנה?

אבואב: "כל הרעיון של פיילוט הוא שלפני שאתה יוצא למהלך כלל-ארצי, אתה מתחיל במחוז אחד ואתה בודק בדיוק מה צריך לתקן. זאת בדיוק הדרך הנכונה. אנחנו לא מתחילים את הרפורמה בכל הארץ; אנחנו מתחילים את המהלך רק במחוז אחד - המחוז צפוני. נבדוק את המשמעויות, ואחרי שנסיק את המסקנות ונבוא בהידברות עם כולם בשנה הבאה - נחשוב להחיל את החוק החדש".

 

אתגר אתגרים מערכת חינוך פתיחת שנת שנה לימודים בית ספר גני ילדים  ()

מהי רפורמת החינוך המיוחד?

רפורמת החינוך המיוחד צפויה לצאת לדרך באופן חלקי בשנת הלימודים הקרובה (כאמור, במחוז הצפון בלבד). במסגרת הרפורמה, צפויים להשתלב יותר ילדים מהחינוך המיוחד בכיתות הרגילות. הסתדרות המורים טענה לאחרונה כי המהלך לא נעשה תוך התייעצות עם נציגיה וכי יישומו עלול להביא להכבדה על עובדי ההוראה. בנוסף, דרשה ההסתדרות תגמול עבור מורים בחינוך הרגיל אשר עובדים בכיתות המשלבות. בעניין זה לא הושגה כל הסכמה. ועדה משותפת תתכנס בנושא בחודש נובמבר ותפרסם מסקנותיה עד ינואר 2020.

  

גם באשר למורות אשר עובדות בין היתר עם לקויי ראייה ושמיעה, ופועלות במספר בתי ספר – לא ברור כעת כיצד ייראה ההסכם שיעגן את דרישות ההסתדרות להפחית בעומס איתו הן נאלצות להתמודד ולהוריד את היחס בין מספר המורות למספר מוסדות החינוך בהם הן עובדות. באשר לדרישת ההסתדרות לגבי עיגון הסכם העסקה למנהלי מרכזי המחוננים נמסר כי הדבר צפוי להיפתר בהקדם.

 

יצוין כי ביום חמישי, בתום משא ומתן קדחתני שארך יותר מ-24 שעות, הושגו ברגע האחרון ההבנות בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר, שמנעו את השבתת הלימודים היום. קודם לכן נרשם פיצוץ במו"מ בין הצדדים, ואולם בישורת האחרונה, ורגע לפני שמשרד האוצר פנה לבקשת צווי מניעה נגד שביתת המורים – הודיעה ההסתדרות כי היא מסירה את איום ההשבתה.

 

פרטי ההסכם בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר ()

בחינת הפרסומים על פרטי ההסכם מעלה כי הסתדרות המורים רשמה הישג משמעותי בכל הנוגע לדרישותיה בעניין ימי המחלה והפנסיה. מנגד, דרישות אחרות של ההסתדרות ובהן עיגון התגמולים למורים שיהיו חלק מרפורמת החינוך המיוחד, או הפחתת העומס איתן מתמודדות מורות אשר נאלצות לעבוד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים במספר בתי ספר ('מורות נודדות') – נותרו פתוחות.

 

מה המשמעות של מערכת בחירות של פתיחת שנת לימודים בזמן מערכת בחירות?

אבואב: "זה מאוד ברור. בזמן שנכנסים לתקופת בחירות יש כללים אחרים לגמרי. אנו רוצים לקבל החלטות תקציביות - אך מנועים; אנו רוצים לקבל החלטות בנוגע לכוח אדם - אך הנציבות מגבילה; אם רוצים לקבל החלטות ששונות בצורה מסוימת מהמתווה הקודם - אומרים שזה אסור.

 

"הסיבה היא שכל דבר כזה מעלה את החשד שאנו 'מחייבים' את הממשלה שטרם כוננה לקבל את דרישותינו".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שמואל אבואב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים