שתף קטע נבחר

תוצאות הבחירות הרגיעו את מערכת המשפט: "היה חשש גדול"

במערכת המשפט חששו מהקמת "קואליציית חסינות" בראשות נתניהו, אבל כעת אמרו בכירים כי "הקואליציה שתקום תגביל את כוונת נתניהו לפגוע בעצמאותנו ובכללי המשחק". הערב יציגו פרקליטי נתניהו ליועמ"ש את עיקרי טענותיו בשימוע. אלו האפשרויות המשפטיות של רה"מ

 

מסיבת עיתונאים בנימין נתניהו הליכוד מלון אוריינט ירושלים (צילום: עמית שאבי)
נתניהו הערב. במערכת המשפט נרגעו בצדק?(צילום: עמית שאבי)

תוצאות האמת הכמעט סופיות שהתפרסמו היום (רביעי), לפיהן גוש הימין-חרדים קיבל 55 מנדטים מביאות לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו ככל הנראה לא יזכה ל"קואליציית החסינות" לה ייחל. הדבר הביא לאנחת רווחה בקרב בכירים במערכת המשפט, שחששו שקואליציה שכזאת תפגע בסמכויותיהם באמצעות סדרת פעולות חקיקה שצפויה הייתה להעביר הקואליציה החדשה.

 

 

במערכת המשפט הרגישו היטב את מלחמת החורמה שניהלה נגדם ממשלת נתניהו בכל החודשים האחרונים. נוסף לאווירת הדה-לגיטימציה נגד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון, נראה היה שמטרתה של קואליציית ימין עתידית תהיה תפירת חסינות למידותיהם של ראש הממשלה ושל שורת שרים הצפויים לעמוד לדין.

 

במערכת המשפט חששו שהאמצעים להשגת אותה מטרה כללו שליטה במינוי פרקליט המדינה במקום שי ניצן הפורש בסוף השנה האזרחית, חקיקת פיסקת ההתגברות שתגביל את סמכות בג"ץ מהתערבות בכל ההחלטות המינהליות של הממשלה והכנסת, וחקיקת "חוק היועמ"שים", אשר היה הופך את היועצים המשפטיים של כל משרדי הממשלה משומרי סף למשרות אמון של השרים.

 

אות ראשון לשינוי הצפוי נראה כאשר נבחר מתניהו אנגלמן למשרת מבקר המדינה. זה אכן הסדיר, כצעד ראשון, את סוגית מתן ההיתר לנתניהו לקבל הלוואה נוחה מידידו ספנסר פרטרידג', למרות שההיתר הזה נדחה פעמיים על ידי ועדת ההיתרים שליד משרד מבקר המדינה.

 

אביחי מנדלבליט  (צילום: AP)
אביחי מנדלבליט(צילום: AP)

כנס לשכת עורכי הדין (צילום: מוטי קמחי)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן(צילום: מוטי קמחי)

גורמים משפטיים בכירים סיפרו כי במערכת המשפט שבה מכהנים נושאי תפקידים מכל המפלגות היה חשש גדול. "תוצאות הבחירות מבשרות שהקואליציה שתקום תגביל את כוונות נתניהו שעלולות היו לפגוע בפגיעה אנושה בכללי המשחק הנהוגים מאז קום המדינה, בעצמאות המערכת המשפטית, ולמעשה לשחיקת הדמוקרטיה", אמרו.

 

לדבריהם, ממשלת אחדות אפשרית צפויה להיות מאוזנת יותר בכל הקשור לשינויים מהותיים במערכת המשפטית ואין ספק שהשותפים הפוטנציאלים לא יסכימו ולא יתנו יד לשרשרת הפגיעות במערכת.

 

כך, ב-2 וב-3 באוקטובר, במקביל להשבעת חברי הכנסת ה-22, יתייצבו נתניהו או עורכי דינו לשימוע לפני העמדה לדין אצל היועץ המשפטי לממשלה בפרשות "1000", "2000" ו-"4000", בנסיון אחרון למנוע את העמדתו לדין או לרכך חלק מן האישומים שצפויים, שנכון לעכשיו כוללים עבירת שוחד ושלוש עבירות מרמה והפרת אמונים. הערב צפויים להעביר פרקליטיו של נתניהו את הנקודות העיקריות שיוצגו.

 

תוצאות לא רשמיות ()
תוצאות האמת

ההערכה במערכת המשפטית היא שלו נתניהו היה בטוח כמו בסיבוב הבחירות הקודם שהוא מקים שוב את הממשלה, ספק אם היה מגיע לשימוע תוך שהוא משתמש בטיעון שעליו להקים ממשלה ואין לו זמן להתכונן כיאות.

 

האפשרויות המשפטיות של נתניהו

עתה מעריכים במערכת המשפט שנתניהו שכבר ניסה לדחות את השימוע וסורב על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, איבד את יכולת התימרון. עם זאת, עדיין יש סיכוי שנתניהו ינסה בכל זאת להרוויח זמן ולדחות את הקץ ולהגיש עתירה לבג"ץ כדי שיכפה על היועץ מנדלבליט להעניק לו תוספת זמן לקיום שימוע.

 

נתניהו יכול עדיין יכול לוותר על השימוע, ובמקרה כזה יגיש נגדו היועץ המשפטי לממשלה כתב אישום תוך זמן קצר, לפי כתב החשדות שיוחס לו. מצד אחד הדבר יאפשר טקטית לנתניהו לא לחשוף לגמרי את קו ההגנה שלו במשפט - אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר ויתר בזמנו על שימוע.

 

מסיבת עיתונאים בנימין נתניהו הליכוד מלון אוריינט ירושלים (צילום: רויטרס)
נתניהו. יוותר על השימוע?(צילום: רויטרס)

מצד שני המשמעות היא שיש נגד נתניהו כתב אישום בגין שוחד, דבר שיפגע בו ציבורית עוד יותר ומיידית ויסמן תאריך קרוב עוד יותר להכרעת עתידו הפוליטי המתערער גם כך.

 

בין אם יוותר על השימוע או לא, גם ללא חסינות, לפי החוק נתניהו יכול לכהן תחת כתב אישום גם כראש ממשלה. אלא שאז תעלה הטענה של יריביו – ראש ממשלה מכהן שמנהל משפט במקביל אינו יכול לנהל באופן מלא את עניינה השוטפים של מדינת ישראל.

 

במערכת המשפטית דוחים בשלב זה דיבורים על עיסקת טיעון מקילה שתערך עם נתניהו בתמורה לכך שיפרוש מהחיים הפוליטיים. עם זאת, אמרו בצמרת המשפטית שייתכן שבסופו של יום תערך עיסקה כזו כפי שהיא נערכת עם למעלה מ-80 אחוז מתיקי התביעה בישראל, אך הבהירו כי כל עיסקה תכלול הטלת קלון על נתניהו בשל העבירות שעשה כאיש ציבור. המשמעות היא הרחקתו של נתניהו מהחיים הפוליטים למשך עשור.

 

הסדר טיעון עם נתניהו עלול להיתקל מצד אחד בביקורת ציבורית שתעלה את השאלה מדוע נתניהו זכאי ליחס מועדף, אבל מצד שני יפייס את תומכיו הגדולים של נתניהו ויימנע אולי הרשעה אפשרית של ראש הממשלה, ואף תסריט בלהות מבחינתם של כניסת נתניהו למאסר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
נתניהו מצביע. לא קיבל את הקואליציה לה ייחל
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים