שתף קטע נבחר

ישראל כץ: לא לגיטימי להתמודד נגד נתניהו כעת

שר החוץ התייחס להודעת הליכוד כי לא יתקיים פריימריז: "נתניהו לא ברח, הייתה כוונה לשדר שאין מועמד מלבדו". על גדעון סער: "כשאתמודד זה לא יהיה על ידי תקיפת המנהיג". על איראן: "ראש הממשלה אישר לי לעשות שלום עם מדינות המפרץ"

  

 

 

שר החוץ ישראל כץ (ליכוד) התייחס הבוקר (יום א') באולפן ynet להודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא ייערך פריימריז בליכוד וטען כי לא ברח מההתמודדות בעקבות התייצבות גדעון סער מולו: "הוא לא ברח, זה ברור. הייתה כוונה לשדר כלפי חוץ שאין מועמד אחר מלבד נתניהו כי הספין של כחול לבן היה שאוטוטו מחליפים אותו".

 

- בנימין נתניהו נלחץ בגלל רבע ספין של כחול לבן?

"יש כאן מצב מאוד מורכב, כמעט חסר תקדים. יש כאן תיקו פוליטי שלא מאפשר להקים ממשלה רחבה. הליכוד לא הצליח להשיג 61 וכחול לבן לא הצליחו להשיג 61. הליכוד לא הצליח להקים עבור נתניהו 61 וכחול לבן לא הצליחו להשיג 61 ששוללים את כהונת נתניהו. בא הנשיא, הציע מתווה מאוד מורכב מבחינה פוליטית. לגיטימי שנתניהו רצה להבהיר שמה שהיה הוא שיהיה".

 

ישראל כ
ישראל כץ באולפן ynet(צילום: מוטי קמחי)

 

- אתמול אמרו בסביבות רה"מ שהפוטש מת, כלומר גדעון סער נוטרל. מה חשבת על זה?

"בשנייה שפורסם שנתניהו שוקל לקיים פריימריז הודעתי מיד שאני אתמוך בו, לכן אני משוחרר מכל הדברים".

 

- בכל זאת נפל דבר בתנועת הליכוד כשמישהו קם ואומר שהוא מתמודד מול נתניהו.

"אצלנו נופל דבר כשפותחים את הקלפיות אחרי התמודדות. אני כבר ותיק, כל כך הרבה הכרזות ראיתי, שלא התממשו, כל כך הרבה ציפיות שלא התממשו".

 

- גדעון סער חתרן?

"אני לא יודע, אני לא שם אותו על שולחן הניתוחים. אולי עוד אנשים היו מכריזים על התמודדות. בחיים הפוליטיים אני אני מתייחס לדברים שקורים, המחשבה של נתניהו, שאני חייב לומר – לא חלק איתי, אבל המחשבה שלו הייתה – איך משדרים מסר החוצה?".

 

- אין לך שאיפות כאלה?

"בהחלט. אני אמרתי – ביום שנתניהו יפרוש, אני אתמודד. אבל זה ביום שהוא יפרוש, לא באמצע מערכה שניצבים מול הצד השני להקים ממשלה. היום אין התמודדות – נתניהו נבחר להיות בעצם המנהיג בכנסת הזו".

 

- האם תלכו אחריו למערכת בחירות שלישית?

"זה לא ללכת אחריו. זה לא לאפשר לכחול לבן להחרים את מנהיג הליכוד ואת הליכוד בעצם. אנחנו בעמדה הזאת מאוד ברורה. אני מציע לכולם לא לפסול אף אחד. כל עוד מישהו כשיר מבחינה משפטית ויש לו תמיכה ציבורית והתמיכה חצויה כאן במדינה, צריך ללכת לפי המדד הזה".

 

בנימין נתניהו גדעון סער (צילום:EPA, אבי מועלם)
בנימין נתניהו וגדעון סער. "לא לגיטימי להתמודד מולו כעת"(צילום:EPA, אבי מועלם)

 

"כשאתמודד בפריימריז, לא אתקוף את המנהיג"

- ביום שאחרי נתניהו, אתה ישראל כץ מתמודד מול גדעון סער?

"אני מתמודד, אני לא יודע מי יתמודד מולי, אם אנשים עדיין יישארו במערכות ויתמידו. אני מתמיד, אני מתמודד. אבל לא על ידי תקיפת המנהיג, אלא לאחר מכן, לא מתוך חשש. אני אדם עצמאי וחזק, הוכחתי את זה לא מעט פעמים. העיקרון שלי שלא להתמודד מול מנהיג שנמצא באמצע עלייה אלא לסייע לו".

 

- אם הוא מציע עכשיו זה לא לגיטימי להתמודד מולו בנקודת הזמן הזו?

"צריך להגדיר אותן. אם היו מוגדרות כדי להעביר מסר לכנסת ה-22, זה לא היה לגיטימי להתמודד. אם זה היה לכנסת הבאה, זה היה לגיטימי להתמודד. אלה בדיוק ההבדלים".

 

 ישיבת סיעה כחול לבן  (צילום: רויטרס)
גנץ ולפיד. רצינו להעביר מסר לכחול לבן(צילום: רויטרס)

- אבל נתניהו אמר אתמול "הפוטש מת" בפריימריז שהוא עצמו יוזם.

"הוא לא דיבר על פריימריז, הוא דיבר על החששות שלו. אם היה ניסיון להתארגן כדי לפצל את הליכוד או דברים מהסוג הזה", אמר כץ.

 

- היה דבר כזה?

"אני לא יודע. זכותו להיות מודאג אם מגיע עליו מידע כזה. צריך להתייצב ולתת גיבוי ולהיות מאוחדים כי זה מה שאנשי הליכוד מצפים מכל אחד לעשות, ומי שחושב שיקבל מחיאות כפיים מצד מתנגדי נתניהו מבחוץ וזה יחזור לו בתוך הליכוד, טועה לחלוטין".

 

"ראש הממשלה נתן לי אישור לעשות שלום עם מדינות המפרץ"

כץ התייחס לנאומו של נתניהו בכנסת בו הזהיר ממלחמה עם איראן: "אנחנו תמיד נערכים לאפשרויות כאלה, איראן תקפה את ישראל בזה שמל"ט חצה את הגבול, שיגרה טילים לעבר החרמון שלא פגעו ויורטו, ניסתה לשגר מעוד מקומות, היא עושה דברים ואנו פועלים כדי למנוע את הדברים האלה. יש כאן מערכה. היא פועלת גם בעזה – לחמש את החמאס, בייחוד את הג'יהאד האסלמי, כדי לייצר איום על ישראל מדרום, גם זה יחייב אותנו בסופו של דבר למדיניות הרבה יותר תקיפה".

 

 

שר החוץ ישראל כץ נואם באו
שר החוץ ישראל כץ נואם באו"ם(צילום: רויטרס)

הוא הזכיר את כוונתו לכונן הסכם הגנה עם ארה"ב: "חשבתי על רעיון מקורי, עדכנתי את רה"מ ואני מקבל גיבוי, הוא גם נתן לי אישור לעשות שלום עם המפרץ.  אין לנו מלחמה עם מדינות המפרץ, אבל יש לנו מצב מלחמה באופן פורמלי. אנחנו ביחד עומדים מול איראן, יש שיתוף פעולה, עכשיו יש איזשהם סממנים של קשר אזרחי, לחתום עכשיו על הסכמי שלום מלאים עם מדינות המפרץ כשהבעיה הפלסטינית וכו נמצאת, יהיה קשה. לכן מה הרעיון? בוא נחתום על הסכמי אי לוחמה.

 

- עם מי?

"עם כל מדינות המפרץ הערביות, סעודיה, וגם עם אמירויות המפרץ, בחריין, עומאן וכולם".

 

- עם כל אלה אתה רוצה לחתום?

"כל מי שאפשר, כל מי שיש לנו איתו קשרים, סוג של קרבה מסוימת. מדוע? כי זה יעזור להם גם מול הציבור שלהם, להגיד – תראו אנחנו לא חותמים על הסכם שלום מלא עם ישראל בגלל הנושא הפלסטיני, זה מה שנקרא, לרצות את דעת הקהל".

 

- מה אתה רוצה לעשות?

"יש מסמך שהוכן במשרד החוץ, שמתעלם מהעניין הטריטוריאלי וכל המוקשים האחרים, הוא מדבר חד משמעית על תועלות עצומות בחתימת הסכם אי לוחמה שיאפשר לפתוח נציגויות משרדים, יאפשר היקפי פעילות אזרחית של תיירות, תקשורת, חקלאות ועוד דברים. זה הסכם ביניים ולא הסכם סופי. זה רעיון יצירתי, שהוא מתבסס על האירוע ההיסטורי שקורה באזור, אני אנסה לקדם אותו ואני אקדם אותו".

 

כץ, שר התחבורה במשך עשור עד לפני חודשים ספורים, נדרש גם לפתיחת נתיבי הנסיעה החדשים שמוגבלים לתחבורה ציבורית או למכוניות פרטיות עם יורת מנוסע אחד, בכביש החוף ובנתיבי איילון.

 

- אתה בעד הקארפול?

"קראתי את זה כמוכם. קראתי שהמנכ"לית אמרה היום שהנושא הזה התחיל להיות מוכן אבל לא הציגו לי את התוכנית הכוללת. אני מאמין בהקמת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן, רכבות קלות, כל מה שעושים. את זה חייבים לבצע. אם יש דרכים בינתיים לאלתר פתרונות ביניים שיצרו איזשהו איזון ויתנו יתרון לרכב הציבורי - ומי שצריך לתכנן את זה צריך לבדוק את הדברים האלה - אלה הדברים שצריכים לקבל החלטות (לגביהם)".

 

- ראש העיר נתניה מרים פייברג אומרת שזו קטסטרופה, 'עושים עלינו ניסויים'.

"היא שלחה לי את זה עד האו"ם. אני חושב שצריך לתת גיבוי לשר ולמשרד התחבורה בניסיון שלהם למצוא פתרונות שיקדמו את התחבורה הציבורית, מוקדם מדי לפי יום אחד לשפוט את הדברים האלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים