שתף קטע נבחר

טראמפ ותיאוריית הקונספירציה האוקראינית

הנשיא האמריקני מקדם ברצינות את הטענה שקייב – ולא רוסיה של פוטין – פרצה למחשבים בארה"ב וניסתה לחבל בבחירות ב-2016. 18% מהאמריקנים כבר מאמינים לו. מומחים: "כשקונספירציה מתפשטת, הדמוקרטיה בסכנה". ואילו תיאוריות שקריות מקדמים הדמוקרטים?

במשך חודשים היא נתפשה כסיפור מעשייה שקרי, אבל בשבועות האחרונים נותנים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ותומכיו הרפובליקנים פרסום חסר תקדים לתיאוריית קונספירציה שלפיה אוקראינה – ולא רוסיה של ולדימיר פוטין – היא שהתערבה בבחירות בארה"ב ב-2016.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

נשיא ארה
טראמפ. נשיאים קודמים "רק פלרטטו"(צילום: AP)

שגריר ארה
השגריר סונדלנד, בעדות שסיבכה את טראמפ השבוע(צילום: רויטרס)

פרשת "אוקראינה גייט" התפוצצה אמנם בגלל הגילוי שטראמפ ביקש מנשיא אוקראינה לחקור את מעשי ג'ו ביידן ובנו האנטר ביידן בקייב, אבל למעשה זו הייתה רק אחת משתי בקשות שהגיש לו הנשיא האמריקני. הבקשה השנייה הייתה שינהל חקירה בנוגע לטענה שאוקראינים הם שניסו לחבל בבחירות ב-2016.

 

לפי תיאוריית הקונספירציה שמפיצים טראמפ והרפובליקנים, קייב היא שפרצה לחשבון הדואר האלקטרוני של יריבתו הדמוקרטית של טראמפ הילרי קלינטון, ולא הרוסים, ואוקראינה היא שהשתלטה על מחשבי הוועידה הלאומית הדמוקרטית. יצוין כי סוכנויות המודיעין של ארה"ב קבעו חד-משמעית שמוסקבה היא שעומדת מאחורי המעשים.

פיונה היל דיוויס הולמס פקידי ממשל ש העידו ב הליך ההדחה הדחה נגד טראמפ ב בית הנבחרים (צילום: mct)
פיונה היל. "זה נרטיב שרוסיה מקדמת"(צילום: mct)

בעדותה השבוע בקונגרס גינתה פיונה היל, אשת המועצה לביטחון לאומי לשעבר, את התיאוריות הללו ואמרה כי מדובר בנרטיב פיקטיבי שרוסיה מקדמת כדי לפגוע בארה"ב. "סיפורי המעשיות האלה מזיקים גם אם משתמשים בהם לצרכים פוליטיים פנימיים בלבד", אמרה בעדותה במסגרת הליך ההדחה שמתנהל נגד טראמפ בבית הנבחרים.

 

זאת עובדה? נחשוב על משהו אחר

תיאוריות קונספירציה משגשגות באינטרנט כבר עשרות שנים, אבל כעת הן אינן נשארות עוד בשוליים. פרשנים אומרים שניצחון טראמפ בבחירות הביא את התיאוריות הללו לספֵרות הגבוהות של המודעות הציבורית. השימועים בהליך ההדחה, שמועברים בשידור חי בטלוויזיה, הם עדות לכך.

 

ג'וזף אושינסקי, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת מיאמי, אומר שנשיאים אחרים, ובראשם ריצ'רד ניקסון, פלירטטו עם תיאוריות קונספירציה, אבל גם ששום נשיא אמריקני לא השתמש בהן בצורה גלויה כל כך כמו טראמפ. "נראה שטראמפ הוא פשוט ההפך – הוא משתמש בתיאוריות האלה כדי להניע את אנשיו שאפשר לומר שנמצאים מחוץ לזרם המרכזי של המפלגה. הוא משתמש בהן גם כדי להדוף ביקורת".

 

תיאוריות קונספירציה אינן דבר חדש כמובן. סקרים מצביעים שוב ושוב על כך שרוב האמריקנים מאמינים שלי הארווי אוסוולד לא היה היורה היחיד בהתנקשות בנשיא ג'ון קנדי ב-1963.

רקע פרשת אוקראינה גייט (צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
(צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)

אריק אוליבר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת שיקגו, טוען שתיאוריות קונספירציה מתפשטות ביתר קלות מאז עליית הימין הנוצרי בשנות ה-70. אוליבר עצמו ערך סקר שבו 18% מהנשאלים השיבו כי הם מאמינים שאוקראינה ניסתה להטות את הבחירות ב-2016.

 

לדברי אוליבר, פרסום מדורים כמו "בדיקת עובדות" – כלי שהפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות בתקשורת בשל הכמות הגדולה של מידע המתפרסם ברשת – אינו מצליח להשפיע על אמריקנים בעלי אמונות חזקות. "לעתים קרובות כשאנשים נתקלים בעובדות שאינן עולות בקנה אחד עם האמונות שבהן הם מחזיקים לפני כן – הם פשוט פוטרים את העובדים וחושבים על משהו אחר".

 

 

זה קורה גם אצל סנדרס

תיאוריית הקונספירציה הנוכחית היא אולי רפובליקנית, אבל אושינסקי מזהה את קיומם של קונספירטורים גם במחנה הדמוקרטי, במיוחד בקרב תומכיו של איש השמאל ברני סנדרס. "כל הקמפיין שלו בנוי על תיאוריית קונספירציה – שאחוז אחד של אנשים עשירים שולט בכל הפוליטיקה ובכל הכלכלה, וזה לא נכון".

ארה
עדות סונדלנד. גשרים בין עובדה לאמונה(צילום: gettyimages)

ג'ונתן קיי, שחיבר ספר על התגברות הפופולריות של תיאוריות קונספירציה בארה"ב, מסכים עם הקביעה שתיאוריות כאלה אינן דבר שייחודי לליברלים או לשמרנים. הוא מציין למשל שתיאוריות קונספירציה בנוגע למתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001 צמחו בחוגי שמאל. "זה מספק לאנשים גשר בין מה שהם רואים למה שהם מאמינים בו", הוא מסביר.

 

הליך ההדחה נגד טראמפ – סיקור נרחב ב-ynet:

 

מומחים חוששים מהנזק שייגרם בטווח הארוך לדמוקרטיה האמריקנית כתוצאה מהפופולריות והנִראות של תיאוריות מפוקפקות. "דמוקרטיות נמצאות בבעיה כשאת הדיון הרציונלי מערערים תיאוריות קונספירציה ורעיונות דמגוגיים", אומר אוליבר.

 

אושינסקי מודאג מהאפשרות שטראמפ מבסס חלק מהחלטותיו על תיאוריות שקריות או משכנע אחרים לפעול על בסיסן. אוליבר חשב עד לאחרונה שטראמפ מפיץ תיאוריות קונספירציה רק למטרות פוליטיות, אבל הקריאה החוזרת ונשנית שלו לאוקראינה לחקור את הביידנים בטענה שהיו מעורבים במעשי שחיתות גורמת לו לחשוב כעת אחרת: "נראה שהנשיא עצמו באמת ובתמים מאמין בתיאוריות קונספירציה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ. פשוט ההפך
צילום: רויטרס
מומלצים