שתף קטע נבחר

מרחץ דמים בעיראק: "לא רוצים את האיראנים"

מאז שמפגינים שרפו אמש את הקונסוליה האיראנית בנג'ף הרגו כוחות הביטחון 24 פעילי מחאה בנסירייה ועוד 4 בבגדד. חשש מנקמה של טהרן: "הממשלה בגדה בעם". אנשי הקונסוליה ברחו מהדלת האחורית ולא נפגעו, אך הבניין נחרב. איראן דורשת מעיראק תגובה חריפה

כוחות הביטחון העיראקיים ירו למוות בלפחות 28 פעילי מחאה מאז שמפגינים הסתערו אמש (יום ד') על הקונסוליה האיראנית בנג'ף ושרפו אותה. לפחות 24 מההרוגים הם פעילים שחסמו גשר בעיר נסירייה שבדרום עיראק ונורו על-ידי החיילים לפנות בוקר. עוד עשרות נפצעו שם. ארבעה אחרים נהרגו בבגדד, כשכוחות הביטחון פתחו באש חיה ובירי כדורי גומי על מפגינים ליד גשר מעל נהר החידקל.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

עיראק הרוגים מהומות בגדד  (צילום: AP)
ילד מיידה אבנים על כוחות הביטחון(צילום: AP)

עיראק מהומות נג'ף (צילום: רויטרס)
אש בנג'ף היום, אחרי שריפת הקונסוליה(צילום: רויטרס)

האירועים ב-24 השעות האחרונות עשויים להתברר כנקודת מפנה בהתקוממות של העם בעיראק נגד ממשלתו ונגד טהרן, הנותנת לה חסות. זהו אחד הימים הקטלניים ביותר מאז תחילת המחאה באוקטובר, שהחלה כהפגנות נגד השחיתות הממסדית והמצב הכלכלי הקשה אבל הפכה בהדרגה למחאה המופנית גם נגד איראן השכנה.

 

בנג'ף, עיר קדושה לשיעים, תועדו הבוקר שרידיה המפויחים של הקונסוליה האיראנית, שאותה הציתו אמש מפגינים זועמים. זו הייתה אחת ההתקפות החמורות ביותר נגד אינטרסים איראניים בעיראק מאז תחילת המחאה לפני חודשיים. אנשי הסגל האיראנים הספיקו לברוח מהשגרירות דרך דלת אחורית, ולא נפגעו.

עיראק קונסוליה איראנית נג'ף שרופה איראן (צילום: רויטרס)
הצתת הקונסוליה אמש(צילום: רויטרס)

עיראק קונסוליה איראנית נג'ף שרופה איראן (צילום: AP)
שרידי הבניין המפויח, הבוקר(צילום: AP)

עיראק קונסוליה איראנית נג'ף שרופה איראן (צילום: EPA)
מה שנשאר מהקונסוליה האיראנית(צילום: EPA)

המפגינים טוענים ששלטונות עיראק הפנו את גבם לעמם שלהם – כדי להגן על איראן: "כל השוטרים בנג'ף וכוחות הביטחון התחילו לירות בנו כאילו אנחנו שורפים את עיראק כולה", אמר מפגין שהיה עד לשריפת הקונסוליה.

 

מפגין אחר, עלי, טען שתקיפת הקונסוליה היא "צעד אמיץ ותגובה של העם העיראקי. אנחנו לא רוצים את האיראנים". עם זאת, הוא לא אופטימי, והוא מעריך שהאלימות תימשך: "איראן תנקום, אני בטוח. הם עדיין כאן וכוחות הביטחון ימשיכו לירות בנו". מומחים מזהירים כי ממשלת עיראק והמיליציות הפרו-איראניות עשויות לנצל את שריפת השגרירות כדי להצדיק תגובה חריפה.

עיראק הרוגים מהומות בגדד  (צילום: רויטרס)
קרוב ל-400 הרוגים. בגדד(צילום: רויטרס)

עיראק הרוגים מהומות בגדד  (צילום: AP)
(צילום: AP)

איראן קראה היום לממשלת עיראק לנקוט תגובה "אחראית, חזקה ויעילה". משרד החוץ העיראקי גינה את שריפת הקונסוליה, ואמר שהאחראים לה אינם פעילי מחאה תמימים כמו מפגינים אחרים, אלא אנשים שרוצים לערער את היחסים בין טהרן לבגדד.

 

קרוב ל-400 בני אדם נהרגו כבר מאש כוחות הביטחון של עיראק מאז תחילת המהומות באוקטובר, ועוד אלפים נפצעו. ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי ממשיך לדחות את הקריאות שיתפטר. במהלך המחאה הביעו עיראקים רבים זעם על תמיכתה של איראן בממשלה העיראקית שאותה הם רוצים להפיל, והאשימו את טהרן בבחישה בענייניה הפנימיים של עיראק.

עיראק הרוגים מהומות נסירייה  (צילום: EPA)
עימות בנסירייה, היום(צילום: EPA)

עיראק הרוגים מהומות נסירייה סוחבים ארונות הרוגים (צילום: EPA)
הלוויית אחד ההרוגים בנסירייה. 24 נורו למוות(צילום: EPA)

איראן ועיראק ניהלו ביניהן מלחמה איומה בשנים 1988-1980, כשבבגדד שלט הדיקטטור הסוני סדאם חוסיין, אבל אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, שבה הופל משטר סדאם, עלתה לשלטון בעיראק ממשלה נוחה בהרבה לטהרן. מאז נהנית איראן מהשפעה רבה על הנעשה אצל שכנתה.

 

העיראקים נגד איראן – כתבות אחרונות:

 

בשנים האחרונות תמכה טהרן ברבות מהמיליציות ששולבו על-ידי ממשלת עיראק ב-2014 במלחמה נגד דאעש, וכך זכתה בהשפעה גדולה עוד יותר: המיליציות הללו נלחמו לצד כוחות הביטחון העיראקיים והכוחות האמריקניים כדי לחסל את ארגונו של אבו בכר אל-בגדדי, ואחרי שדאעש מוגר בשנה שעברה הפכו המיליציות הללו לכוח צבאי ופוליטי רב עוצמה המשרת את האינטרס האיראני בתוך עיראק. לפי דיווחים, המיליציות האלה סייעו להילחם בכוח נגד המפגינים בגל המחאה ששוטף כעת את עיראק.

 

על רקע זה דווחו בשבועיים האחרונים עוד ועוד מעשי מחאה של מפגינים עיראקים נגד איראן. בין השאר צולמו מפגינים מכים בנעליהם את תמונותיהם של מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיאה חסן רוחאני, ובדרום עיראק שרפו מפגינים מטות של מפלגות ומיליציות הקשורות לאיראן. החודש יידו פעילי מחאה בקבוקי תבערה על הקונסוליה האיראנית בכרבאלא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
במהלך המהומות בבגדד. "טהרן תנקום"
צילום: AP
מומלצים