שתף קטע נבחר

ההצפה בבסיס: שלושה מטוסי F-16 מושבתים ויעברו טיפול מקיף

חמישה ממטוסי חיל האוויר שניזוקו בהצפה בחצור יחזרו לשירות בימים הקרובים. חרף ההערכות, שלושה נוספים יחזרו רק עוד חודשיים-שלושה. גורם בכיר בחיל: "המטוסים נבדקו באופן עמוק. הנזק רחוק ממאות מיליונים"

הצפה בבסיס חצור ()
ההצפה בבסיס חצור
 

גורם בכיר בחיל האוויר עדכן אמש (שלישי) על אירוע ההצפה בבסיס חצור ואמר כי שלושה מטוסי F-16 שניזוקו יחזרו לשירות רק בעוד כחודשיים-שלושה. חמישה מטוסים נוספים יוחזרו לטיסה בימים הקרובים. הגורם אמר: "שאבנו מים מהדת"קים (דירים תת-קרקעיים) וגררנו את המטוסים שנפגעו. הם נבדקו באופן עמוק".

 

רק לפני שבוע עדכן דובר צה"ל כי המטוסים יחזרו לפעילות "בימים הקרובים", אך כעת ההערכה שונה בתכלית. צוות מומחים שמונה לבדוק את האירוע יגיש את מסקנותיו בעוד כחודשיים.

 

באשר לאומדן הנזק, אמר כי "זה רחוק ממאות מיליונים ועדיין מוקדם לקבוע את המצב הנוכחי. הניקוז בבסיס עובד כמו שצריך. הפיתרון להיקפי מים כמו שנכנסו הם לא בניקוז בבסיס אלא בשיתוף פעולה עם הרשויות הסמוכות. אם יהיו הצפות ביממה הקרובה נפנה את המטוסים. עד כה לא נדרשנו לפנותם".

בסיס חצור חיל האוויר חזר לפעילות לאחר שיטפון הצפות   (צילום: דובר צה
בסיס חצור חזר לפעילות לאחר ההצפות (צילום: דובר צה"ל)

בסיס חצור חיל האוויר חזר לפעילות לאחר שיטפון הצפות   (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

 מסמך הצפות ומטוס F16 (צילום: AFP)
המסמך מ-2013 שהתריע מפני ההצפות(צילום: AFP)

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיים בשבוע שעבר תחקיר ראשוני לאירוע ההצפות בבסיס חצור יחד עם צמרת הפיקוד הבכיר של החיל, ואמר כי "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל ולכן יש חשיבות לתחקר, להפיק לקחים וליישמם על מנת למנוע הישנות אירוע דומה בעתיד".

 

בפרשת ההצפה בחצור נראה שהכתובת הייתה על הקיר, ומדובר באירוע שלישי דומה בתוך עשור. בפנייה למערכת הביטחון במאי 2013, במכתב שכותרתו "הצפות בבסיס האמור של חיל האוויר", ציינה המועצה האזורית כי "רשות הניקוז האזורית תהיה מוכנה להכין על חשבונה תוכנית אב חדשה ומעודכנת ובלבד שיימצאו מקורות המימון למימוש ההמלצות". חיל האוויר ומשרד הביטחון התבקשו לשאת בעלות של מחצית הטיפול בניקוז אזור הבסיס, אך הדרישה הזו לא נענתה והתוכנית נותרה במגירה.

 

גורם ציבורי שהיה מעורב בדיאלוג שניהל צה"ל בניסיון למצוא פתרון לבעיה סיפר ל-ynet שאנשיו הפצירו בחיל האוויר לעשות זאת בהקדם כבר לאחר שמסלולי ההמראה במחנה רחב הידיים הוצפו לחלוטין. "כבר אז נגרמו נזקים בכ-20 מיליון שקל", אמר. אבל בחיל העדיפו להסתפק בעבודות תחזוקה שלא מנעו את הישנות התופעה.


פורסם לראשונה 21/01/2020 22:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים