שתף קטע נבחר

צילום: AP

כחול לבן: תוכנית טובה; בנט: לא נאפשר מדינה פלסטינית

אם תובא החלטת סיפוח חד-צדדי לכנסת צפוי לה רוב למרות התנגדות כחול לבן. שר הביטחון בנט: "לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים". יו"ר העבודה עמיר פרץ: "אין לגיטימציה למהלכים בתקופת בחירות"

במערכת הפוליטית הישראלית הגיבו הערב (יום ג') ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ולאפשרות החלת הריבונות הישראלית על ההתנחלויות ביהודה ושומרון, שבועות ספורים לפני הבחירות. בכחול לבן בירכו בזהירות, בימין ביקשו למנוע מדינה פלסטינית ובשמאל בעיקר תקפו, לפחות את העיתוי.

 

הצעת החלוקה ע

 

 
בכחול לבן הביעו תמיכה מסויגת בתוכנית טראמפ. "הנאום החשוב וההיסטורי של נשיא ארה״ב טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן", נמסר מהמפלגה. התוכנית "תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור". כל זאת, הדגישו, "בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש בני גנץ בפגישתו החשובה עם נשיא ארה"ב".

 

במפלגתו של גנץ הזכירו את כתב האישום נגד בנימין נתניהו והוסיפו ש"מדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כארבע שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

 

ביום ראשון תובא לממשלה הצעת החלטה - בגיבוי אמריקני - להחיל את החוק הישראלי על שטחי היישובים ביהודה ושומרון. היתכנותה המשפטית עדיין לא ברורה לנוכח המצב הפוליטי המיוחד והיותה של הממשלה ממשלת מעבר. אם החלטה שכזו תובא לכנסת, נראה שיהיה לה רוב, שכן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צפוי לתמוך בה. בכחול לבן אמרו שיתנגדו למהלכים חד צדדיים.

  ()
  

 

‏ליברמן בירך את טראמפ על כך ש"כחלק מתוכנית השלום שלו, אימץ את התוכנית שלי לחילופי שטחים ואוכלוסיות שפרסמתי בשנת 2004. עמידה על עקרונות והצגת משנה סדורה תמיד מוכיחות את עצמן".

 

שר הביטחון, נפתלי בנט, העומד בראש רשימת ימינה, קרא רגע לפני שהוכרז על כך - להביא להחלטת ממשלה את הצו להחלת הריבונות על כל שטחי ההתיישבות. "ההיסטוריה דופקת בדלת. כעת, המערכה עוברת מהבית הלבן בוושינגטון לחדר הממשלה בירושלים. לא לדחות לאחרי הבחירות, ולא להסתפק בריבונות חלקית - לקחת הכל, ועכשיו", דרש בנט.

 

בנט הוסיף כי "ארץ ישראל חשובה מבחירות. שיהיה ברור - לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים".

 

במפלגת עוצמה יהודית טענו כי "האופוריה בבית הלבן ומחיאות הכפיים מסתירות את העובדה שממשלת ישראל מאמצת מתווה הכולל הקמת מדינה פלסטינית, העברת הר הבית לירדנים, מסירת רוב שטחי יהודה ושומרון לפלסטינים והקפאה למשך ארבע שנים. אכן, בתכנית גם נקודות יתרון, אך ההסכמה הבסיסית למדינה הפלסטינית מוותרת הלכה למעשה על הזכות הבסיסית של עם ישראל בארץ ישראל".

 

 

טיבי: סעיף מסוכן על העברת המשולש

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, מסר כי "התוכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אמון אזרחי ישראל ותזכה לאמון הכנסת".

 

פרץ הוסיף: "את גורלנו נקבע בעצמנו במו״מ ישיר עם הרשות הפלסטינית שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים. יסודות התכנית לחיזוק ביטחונה של ישראל ולקיום תהליך של מו״מ חשובים, אך המבחן הוא האם ניתן להפוך אותם למהלך של היפרדות מהפלסטינים, ולא למהלך של סיפוח חד צדדי כפי ששמענו היום. ההזדמנות לקיים מהלך אזורי מקיף חשובה ביותר, וגם עליה להבחן רק אחרי הבחירות".

 

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ, קרא אף הוא למו"מ ישיר ואמר: "אין לנתניהו מנדט לבצע שום מהלך, ובטח לא לספח חלקים ניכרים מהשטחים. סיפוח כזה הוא מהלך הרסני. ערב בחירות, כראש ממשלת מעבר העומד לדין בעבירות פליליות חמורות, אין לו ולממשלתו לגיטימציה לספח אפילו דונם אחד באופן חד-צדדי".

 

באולפן ynet תקף ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת את התוכנית וכינה אותה "סרטים, הזיות והתנתקות מהמציאות - נשיא אמריקאי מדבר על שלום ישראלי-פלסטיני כשהוא עושה את זה עם נתניהו, מתנכל לזכויות היסוד של העם הפלסטיני. החלת ריבונות ישראלית וסיפוח של כל ההתנחלויות הם במקור עבירה על החוק הבינלאומי".

 

טיבי דיבר על "סעיף מסוכן המדבר על המשולש, על האפשרות בכפוף להסכמת הצדדים להעביר את היישובים של המשולש לרשות הפלסטינית. זה לא יקרה אבל זה מוכיח כמה הזוי מי שהגה את התוכניות. הפלסטינים התגברו על תוכניות ומזימות גדולות מאלה. העם הפלסטיני הרבה יותר חזק גם מנתניהו וגם מטראמפ".

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, טען ש"כמו מדיניות ההפרדה בדרום ארה"ב, האפרטהייד, מלחמת וייטנאם ואינספור כתמים אחרים בהיסטוריה האנושית גם הכיבוש יסתיים והעם הפלסטיני יחיה במדינה עצמאית לצד מדינת ישראל. בסוף, הדרישה הצודקת לשוויון ושלום תגבר על הכניעה לעליונות ומלחמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד מלכה
גנץ וטראמפ
צילום: אלעד מלכה
מומלצים